Regnkläder

Jag sålde min tunga skaljacka och vill i år pröva vindjacka + regnkläder istället på årets fjällvandringar. Men det finns så himla mycket att välja på i form av material, vikt och pris. Vad använder ni själva och vad skulle ni rekommendera av dessa? Eller ska man satsa på en skaljacka med hög vattenpelare samma som en regnjacka och bara köra med den? Jag har storlek XL. Är hyffsat mån om vikten.

1. Haglöfs L.I.M Critus jacka och byxa.
https://www.xxl.se/haglofs-l-i-m-critus-jacket-skaljacka-herr-svart/p/1168537_2_style
https://www.xxl.se/haglofs-l-i-m-critus-pant-skalbyxa-herr-svart/p/1168539_1_style

Har Gore-tex packlite material

2. Stellar Equipment ultralight shell jacket och pants:
stellarequipment.com/product/m-ultralight-shell-jacket2-dkgrey/
https://www.stellarequipment.com/product/m-ultralight-shell-pants-dkgrey/


Har Dermizax®Ultraligh material.
Väger mer än LIM kläderna.

Eller finns det något bättre att använda? Jag vill max lägga 4000kr på ett komplett regnsett. Mycket tacksam för svar.
 
Jag skulle nog välja goretex eller annat bra material och hyfsat lätt sån jacka och vandra i skjorta. Då behövs inte vindjacka. Lätt dunjacka som förstärkningsplagg och som kudde. Lättpackning för mig är få prylar jag litar på som tillsammans täcker de väsentliga behoven.

Dunjacka är förstås en komfortpryl och för mig värd vikten. Att sova bra och inte frysa på raster prioriterar jag.

Thure
 
Jag tycker skaljacka blir för varm att vandra i och har därför bytt till vindjacka. Använder lite olika vindjackor men de två jag använder mest väger 110 repektive 150 gram och kommer från decathlon.

Sedan kör jag med en regnjacka från Asics som väger 165 gram men den använder jag bara när det regnar. Vid dimma, duggregn och blåst blir det bara vindjackan.

Tycker det funkar mycket bättre än att ha en skaljacka.

Skulle jag köpa ny regnjacka med obegränsad budget hade det nog blivit någon Gore-tex shakedry jacka t.ex. GORE® R7 GORE-TEX SHAKEDRY™ Hooded Jacket (3200:)
 
Jag tillämpar också principen lätt vindskjorta + lätt dedikerad regnjacka hellre än en "allt-i-ett"-jacka

Vill man ha en riktigt lätt regnjacka som man bara använder när det verkligen regnar/blåser och inte sliter på så mycket annars, så finns det rätt många, företrädesvis 2.5-lagers riktigt lätta, med bra värden på både vattenpelare och ånggenomsläpplighet. Men idag finns trelagerstyg med jämförbara värden, som är bara marginellt tyngre. De blir per definition mer slittåliga och IMHO värda några extra gram.

2,5-lagersjackor kan visa sig ömtåliga. Jag har haft ett par incidenter med delaminerande membran på min Montane Minimus i 2,5 lagers Pertex Shield+ - osäkert om det var en ren otur eller ett "systemfel".

Stellar equipments Superlight-jacka har jag provat IRL; den var imponerande lätt, smidig och "osvettig". Dock inte lika välskuren huva, ärmar m fl detaljer som på min Montane Minimus, så det blev inget köp. Men de lovar fler modeller nästa säsong, och Dermizax (framför allt NS) verkar klart intressant. Det bygger på lite andra principer än Goretex och liknande mikroporösa beläggningar.

Min enda praktiska/längre erfarenhet av Dermizax är dock bara en nödlånad avlagd Bergans-jacka i Dermizax NS. Den funkade perfekt under en extremt regnig långtur, trots ett antal år på nacken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.