Fitness -> racing, ink. köp

Denna tråd har åter fått fart på mina inlinesköparplaner och jag har tidigare tyckt att Salomons inlines verkar schyssta men hittar inget på deras hemsida. Har de lagt ner inlinestillverkningen eller? Vad skall jag istället köpa om jag vill ha en bra rullskridsko att åka till jobbet med? Skulle tro att jag vill ha 4 stycken ca 100 mm hjul och hyfsat låg sko men troligtvis inte en sån där formgjuten racingsko i kolfiber som vissa kör med och så bör det inte vara tokdyrt, men det kanske är svårt att komma under 3000 kronor. Powerslide R4 Vision 100 kanske är ett alternativ?

skate_r4.jpg


-Palle
 
Palle_Z; sa:
Denna tråd har åter fått fart på mina inlinesköparplaner och jag har tidigare tyckt att Salomons inlines verkar schyssta men hittar inget på deras hemsida. Har de lagt ner inlinestillverkningen eller? Vad skall jag istället köpa om jag vill ha en bra rullskridsko att åka till jobbet med? Skulle tro att jag vill ha 4 stycken ca 100 mm hjul och hyfsat låg sko men troligtvis inte en sån där formgjuten racingsko i kolfiber som vissa kör med och så bör det inte vara tokdyrt, men det kanske är svårt att komma under 3000 kronor. Powerslide R4 Vision 100 kanske är ett alternativ?

skate_r4.jpg


-Palle

Överlag är R4 vision 100 ett bra alternativ. Det enda negativa med dem är att ena hjulet är på 90 mm och nuddar inte marken efter några åkturer. Det ger väl en indikation på att hjulen slits ned väldigt lätt?
 
rosengrenerik; sa:
Vad gäller storleken på skenan, så finns det inget i regelverket som bestämmer hur lång denna får vara. Enligt artikel 20 i C.I.C. Sports Regulations 2006 (FIRS - Internationella förbundet) http://www.skridsko.se/t3.asp?p=89260
så fanns följande regeltext för skridskorna. Endast hjulstorlek och totallängd på skridskon är reglerade.

Ok Erik, tack för info, det var nytt för mig. Ang hjulstorlek och hastighet är jag helt nöjd med mina 100 mm hjul. Mina begränsningar att åka fortare och längre sitter betydligt högre upp just nu...:)

Palle_Z; sa:
Vad skall jag istället köpa om jag vill ha en bra rullskridsko att åka till jobbet med? Skulle tro att jag vill ha 4 stycken ca 100 mm hjul och hyfsat låg sko men troligtvis inte en sån där formgjuten racingsko i kolfiber som vissa kör med och så bör det inte vara tokdyrt, men det kanske är svårt att komma under 3000 kronor. Powerslide R4 Vision 100 kanske är ett alternativ?
-Palle

Kul Palle! Jag skulle precis som sagt ovan hålla mig borta från ramar med blandad hjulstorlek, mest för det krånglar till med hjulrotationen och färre likstora hjul att fördela slitage mellan. Hjul är dyrt.....

En sko som sitter bra är a och o. "Snabba" hjul på en opasslig sko blir lätt stående i garderoben....Bra pröva fler modeller och sorter. Sko som kan formas genom värme bra för att fixa till passformen, dock finns vissa begränsningar.


J
[Ändrat av Jonas.O 2007-04-02 kl 20:55]
 
Palle_Z; sa:
Powerslide R4 Vision 100 kanske är ett alternativ?

Jag är inte helt bekant med alla modeller hos Powerslide, men spontant skulle jag välja en annan sko med lägre kanter som tillåter att du sitter lite längre ner. Paradoxalt nog så är det så att ju lägre kanter, desto stabilare blir vristerna om du sitter ner och böjer knäna ordentligt. Det finns ett antal stabiliseringsmuskler i vristerna som låser deras postion, ju mer du böjer på knäna. Högre kanter hindrar knäböjning....

Lite dyrare men troligtvis mycket bättre, baserat på info på websidan skulle nog C4 Vision 100, eller M1 Skate vara.
Då får du dessutom möjligheten att forma skridsko efter din sko. Det är mycket värt för att skapa bra passform och undvika knölar och skavsår.

Om du har vägarna förbi Stockholm , så rekommenderar jag ett besök hos Powerslide på Industrigatan. Bra bemötande, bra service, och relativt stort sortiment hemma. Kan rekommenderas.
 
Hur kommer det sig att skorna från Powerslide finns i versioner i både glasfiber och kolfiber, M1/M2, C4/C6? Är det en fråga om tycke och smak eller är kolfiber alltid bättre? I så fall, varför tillveras de också i glasfiber?
 
R4-vistion har 4x100

Palle anger att Powerslide R4 vistion har 1x90 plus 3x100, vilket inte är korrekt.
Jag åker själv med ett par sådana och de har 4 x 100.
Förvirringen kan bero på att man kan kombinera skon med olika skenor och där kan man alltså definitivt ha kombinationen med 4 100 mm hjul.
Detta är enligt min mening en alldeles utmärkt skridsko för fitness och måttligt tävlande. Jag har även en Core karbonsko som är lite lättare, men komforten hos R4 vistion är mycket bättre. Instämmer i rekommendationen om Powerslides butik i Stockholm- där finns folk som vet vad de pratar och och som kan ge handfasta råd.
 
Hjulstorlek

fick jag ytterligare en synpunkt på när jag tittade på Chad Hedricks instruktionsfilm om Double Push.

Han föredrog i varje fall i den här filmen 5 hjul och 84 mm med durometer 83A.

Längre hjulbas och bättre sidogrepp med 5 hjul jämfört med 4 tror jag själv kan vara en faktor för tävlingsåkare som saxar hårt i kurvorna och utnyttjar DP.

Thure
 
Re: Hjulstorlek

thureb; sa:
fick jag ytterligare en synpunkt på när jag tittade på Chad Hedricks instruktionsfilm om Double Push.

Han föredrog i varje fall i den här filmen 5 hjul och 84 mm med durometer 83A.

Längre hjulbas och bättre sidogrepp med 5 hjul jämfört med 4 tror jag själv kan vara en faktor för tävlingsåkare som saxar hårt i kurvorna och utnyttjar DP.

Thure

Hur gammal är den filmen (inspelningsår) ?

Chad gick över från asfalt till is under 2003 och har mig veterligen fokuserat på is sedan dess. Det finns tex inte mycket material på http://www.chadhedrick.com som refererar till asfaltstävlingar längre.
 
2005

verkar det vara se http://inlineplanet.com/2005-12/06-pushdvd.html men jag har för mig att det står 2006 på mitt DVD omslag.

Från fabrikanternas sida så kan det vara vettigt att ändra modeller succesivt för att få sälja mera.

Som fitness eller långdistansåkare så tror jag 4 stycken 100 mm hjul är ett bra val idag då det borde kunna ge lite bättre gång på ojämn asfalt och kanske lite mindre hjulslitage per mil.

Men jag vidhåller att skon är viktigast och antal mm på hjulet i spannet 80-100 mm har mindre betydelse för helheten för de allra flesta.

Det var lite enklare att hitta hjul när mer eller mindre alla åkte på 80 mm.

Till sist - ett bra 80 mm hjul är bättre än ett sämre 100 mm eller 90 mm hjul.

Thure
 
Hej,
Jag har också åkt med fitnessinlines ett par år och vill börja köra snabbare, och eventuellt åka långlopp. Jag söker efter en någorlunda lättåkt speedsko som inte kostar mer än 3500kr. Efter att ha läst en del recensioner har jag minskat alternativen till K2 Radical 100, Bont Semi-Race samt någon Powerslidemodell av R2/4, M2, C6 med eventuella tilläggsnamn som Vision och Venom. På Powerslides hemsida ligger ovannämnda skridskor i ungefär samma prisintervall och verkar ha liknande egenskaper. Kan någon skapa lite reda i denna djungel?

Har någon några tips om vilka för- och nackdelar de tre alternativen har, samt vilket som kan tänkas passa mig bäst?
Mvh
Roger
 
välja inlines?

Kan inte hjälpa dej med Bont respektive Powerslide men har ett par K2 Radical 100 sedan några år. Är mkt nöjd med dem, efter byta av innersulan sitter de mkt skönt på foten. Enligt ngn artikel på inlineplanet, kan inte hitta den just nu, verkar K2 ha bytt utförande på sko mellan åren. Kan vara värt att kolla upp. I en annan tråd på detta forum diskuteras hållbarheten på K2:s hjul på Radical 100 modellen, den är nog inte den bästa. Kanske är den bättre idag, i tråden refereras till några år gamla K2 Radical. I andra sammanhang har jag sett folk tala sej varma för Rollerblades modeller motsvarande K2 Radical. Har dock ingen egen erfarenhet & vet ej om de går att köpa/prova i Sverige. Lycka till!
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Planborg Fitness inlines! Inlines 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...