Skillnad på dunjackor?

Jag har börjat kolla runt efter en mellantunn dunjacka som jag både kan ha som ytterlager till vardags men också som mellanlager under en skaljacka när det är riktigt kallt.
Den här typen av jackor finns ju i alla prisklasser. Från ca en femhundring upp till över 3000 kr. Hur mycket är rimligt att lägga? Gissar att det framförallt är sömnaden som har olika kvalitet, men vad finns det mer som skiljer? Är t.ex. Peaks jackor värda sina 2500 kr eller är det loggan man betalar för? T.ex. den här: Länk
 
Hej,

Här är ett bra test som också reder ut många av skillnaderna att ta hänsyn till. Du kanske inte ska gå enbart på dessa jackor men det ger en bra bild av vad man ska hålla koll på. Bäst råd kan du nog få här om du är väldigt utförlig med hur jackan ska användas och vad du brukar föredra. Lycka till!

http://www.testfakta.se/sv/lattvikt...syntet-i-hostkylan-sju-lattviktsjackor-i-test

/Gustav

Tack Gustav!

Tanken kring en mellantjock dunjacka föddes egentligen ur att jag helt enkelt saknar en ganska varm och smidig jacka att slänga på till vardags på höst-/vinterkanten (jag har redan en stor, tjock dunjacka).

Nu är det också så att jag ska på skidsemester i vinter. Jag har förstått att dun kanske egentligen inte är bästa alternativet att ha som mellanlager när man är fysiskt aktiv. Men tänker att det kan vara en bra jacka att resa i och ev ta till för aktiviteter då man inte rör sig så mycket. Kanske även kunna ha med i ryggsäcken att ta till vid paus och stillasittande. Den bör alltså inte ta allt för stor plats.

Sammanfattning: En smidig vardagsjacka som även går att ta till som mellanlager när det behövs.

Fundering: Räcker en mellantjock dunjacka att "resa i", likt den jag länkade till, att ha mitt i vintern (i kombo med skaljacka). Vill helst kunna lämna den stora dunjackan hemma.
 
Sedan ca 27 år tillbaka använder jag flitigt en dylik dunjacka Mountain Equipment Helium som förstärkningsplagg rastplagg och ofta instoppad i t-shirt som kudde när jag tältar. Har bytt de elastiska kantbanden i muddar och nederkant i övrigt är jackan fortfarande OK.

En sån jacka med hygglig kvaltét är en bra investering. Syntetiska sovsäckar håller loftet kortare än dunsovsäckar. Rimligen samma sak för jackor?

Min jackmodell tillverkas fortfarande.

Thure
 
Jag har förstått att dun kanske egentligen inte är bästa alternativet att ha som mellanlager när man är fysiskt aktiv. Men tänker att det kan vara en bra jacka att resa i och ev ta till för aktiviteter då man inte rör sig så mycket. Kanske även kunna ha med i ryggsäcken att ta till vid paus och stillasittande. Den bör alltså inte ta allt för stor plats.

Precis, ungefär som man kan få "ylle-svettningar" så kan man få "dun-svettningar" när man är mer aktiv, och har bra vindtätt lager utanpå. Det kan helt enkelt bli för varmt, ibland, vid intensiv rörelse, med en del varma goa isoleringslager som funkar bra när man är mer stilla.

Jag har en tunn och lätt dunis från The North Face med 900 Fill Power, men den fäller rätt mycket smådun. Inte så kul om man har den till vardags och mörka kläder under.
Även en tunn Patagonia med 800 Fill Power, den läcker inte lika mycket.
Svårt att förutse när man köper jackan. Vet inte om det beror mest på dunets finhet, eller jacktyget? Borde ju vara jacktyget? Men hur man klurar ut innan om en jacka läcker mycket, inget bra svar.
 
Jag har varit iväg och testat lite. Både Peak:en, en H/H och några Haglöfs.
Faktiskt så fastande jag ganska mycket för den här - som också var testvinnare i länken som Gustav postade. Upptäckte också att den har ventilation under armarna (ett parti som inte är dun).
Den kategoriseras dock som "mellanlager" så vet inte hur mycket den står pall om man ibland vill köra den som yttersta lager..

Peak:en kändes också bra. Men det tar ju emot lite att välja den just för att varannan människa går omkring med den på stan :-D
 
har testat massor av dunjackor, och två är mycket bättre än de andra enligt mig (utan att blanda in priset).

* Mountain Hardwear Ghost Whisperer
* Arcteryx Cerium LT

Sedan har jag varit nöjd med många andra, tex Marmot, Haglöfs, Peak, Patagonia. Och missnöjd med många vi haft inom familjen av "billigare" märken.

Skulle jag köpa en ny igen skulle det bli en MH Ghost Whisperer.
Just nu inne på andra året med Arcteryx Cerium LT
 
Arvidl nu köper ju inte tillverkarna dun i papperspåsar utan i större volymer till andra pengar.

Viktigare är hur är den är konstruerad längd ner över underlivet, tillräckligt långa och vida ärmar för är den ett rastplagg skall den gå utanpå resten av vinterkläderna.
Dubbelsydd eller med H-fack, hur stor är huvan. Muddar, fickor blixtlås eller tryckknappar.

Stämmer modellen med vad du söker då kommer frågorna om dunkvalitet, yttertyg, vikt och inte minst pris.

Köpte efter överväganden som ovan en Point Five och den hänger med ännu.

go tur
 
Arvidl nu köper ju inte tillverkarna dun i papperspåsar utan i större volymer till andra pengar.
go tur

Det förstår jag med. Jag skrev att det ger en bild av SKILLNADEN i kostnaden för olika dunkvaliteter. Jag inbillar mig att den borde vara ungefär detsamma även för klädestillverkarna. Om det var otydligt så ber jag om ursäkt :)
 
Det förstår jag med. Jag skrev att det ger en bild av SKILLNADEN i kostnaden för olika dunkvaliteter. Jag inbillar mig att den borde vara ungefär detsamma även för klädestillverkarna. Om det var otydligt så ber jag om ursäkt :)

Dunet kommer mer eller mindre i stora påsar :) sedan får tillverkarna anrika dunet, plocka bort dun av sämre kvalité, tills de får den fillpower de vill ha.

För gåsdun är det högsta fillpower värdet runt 1000, du behöver kopiöst mycket gåsdun från start för att få någon större mängd med fillpower 900-1000.
 
Var med en bekant som jagade dunjacka och fann att längden på rimligt tjocka dunjackor var för kort.

Expeditionsmodellerna på galge hade längden men fel vikt och väl högt pris.

Han bestämde sig för ett unikt plagg, beställt och blev mycket nöjd när paketet anlände.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Staffan Andersson Är det någon skillnad? Kläder 25
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
skillnad? Kläder 1
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...