Alternativ till Lundhags Tanner Chukka

Fast egentligen gillar jag lemsshoes-stuket mer. Zero drop, mjuk sula och bred tåbox, åååå varför skulle du visa dem:)

Aha, det fanns intresse. :)

Då vill jag bara säga - prova. Jag levde i mina från sensommaren förra året över hela vintern. De är så pass flexibla att jag kunde klämma i en filtsula. Gillade dem så mycket att jag beställde ett par i en storlek större direkt från Lems när de hade Black Friday-rea, för att kunna klämma i dubbla raggsockor ifall det skulle bli jättekallt. Tyvärr var det ett misstag. Skulle ha tagit två storlekar större och bara några veckor senare kom Boulder i läder. Jag har alltså den i nylon.

Superlätta och sköna, men som någon annan påpekade är de inte riktigt barefoot, men minimalist. Sulan är tjock jämfört med t.ex. Vivo, men den är lika flexibel. Men kan lätt rulla ihop hela kängan. Man känner inte varenda sandkorn, men småstenar. Passar mig perfekt som trampat sönder hälkudden i Vivo.

Men prova i butik först om du har möjlighet. Storlekarna är som sagt jättesvåra.
 
Glömde säga att trots tjockare sula är de på sitt sätt100 ggr mer barefoot än t.ex. Vivo. Vivo har under flera år gjort sina modeller smalare och smalare och de var faktiskt inte supervida i tån förut heller. Med Lems kan man snacka sprallrum!
 
Glömde säga att trots tjockare sula är de på sitt sätt100 ggr mer barefoot än t.ex. Vivo. Vivo har under flera år gjort sina modeller smalare och smalare och de var faktiskt inte supervida i tån förut heller. Med Lems kan man snacka sprallrum!
Ursäkta att jag lånar tråden en stund, men detta var intressant. Jag har exakt samma upplevelse av Vivo-skorna - för smala, eller snarare felformade, kring tårna för att leva upp till barfotaidealet.

Men Lems verkar mer inriktat mot sköna vardags- och kanske stadsträningsskor, än något som skulle palla obanad bergsterräng - eller är det bara jag, som inte kan hitta någon modell mer en sula, som t ex skulle klara våt klippa, och en minimalistisk, självdränerande överdel à la Vivo Ultra? Samt naturligtvis vara rimligt slitstark för stenskravel och vass granit.
 
Slitage vet jag inte. Har inte varit ute på några värre strapatser, men både sula och ovandel ser ut som nya på mina Boulder. Jag upplever sulan på både Boulder och Primal2 som mycket bra. Funkar t.ex. på blöta stenhällar. Vadat i dem har jag inte gjort. Kan inte yttra mig om värre än stenknallar i skogen och hala stenplattor i stan, tyvärr.

Lems är ju rätt små, har få modeller. Upplever Vivo som mer modeinriktade, med sina spetsiga tår, ständigt nya modeller o.s.v. Mina äldsta Vivo är rätt OK, men även de kunde vara bredare och fr.a. högre. Har en löparmodell med fastsydd plös, liksom en resår som fäster nere vid sulan. De klämmer över fotryggen där snörningen är - även osnörda. På Sköna Skor skulle de sluta med Vivo eftersom de fortsätter att göra dem smalare och trängre. Bra där.

Har provat en mer vandringsinriktad modell från Vivo. Offroad. De var hemska. Alldeles stela, både ovanläder och sula. Var som om de hade ett gångjärn under under framfoten vid tåna. Resten var stelt. En provpromenad, sen sålde jag dem till en kompis som gillar dem och slitit ut sina första.

Ber också om ursäkt för att vi snöar in på minimalistiska skor.
 
Tyvärr läcker skråmträskskon som såll. Bara sydd, inte alls limmad sula. Du är genomblöt av en liten vattenpöl. Möjligen går det i diskussion med dom få den lite mer vattentålig. (Det är alltså i övergången från sula till överdel). Beställde för övrigt dessa extra breda med zero drop. Grymt sköna och lätta. Fick blev de breda i hälen också, skulle jag ändra något skulle jag behålla samma bredd fram men smalare häl. Valde förresten lärk. Den lite högre modellen. Jag har fattat in ordentligt så det är lite bättre nu.


Hade jag råd skulle jag köpa dessa. Sydda efter dina mått. Med helläder och zero drop. Lång leveranstid och väldigt dyra. Men bör räcka låång tid.

http://www.russellmoccasin.com/minimalist-thula-thula/
 
Har varit inne på båda grejerna jag också. Russel - för dyra, speciellt när man inte kan prova. Har också funderat på att kontakta Skråmträsk och höra om de kan göra custom. Nu vet jag. Tack för infon om att de läcker. Det var ju mindre lyckat.
 
Men de kanske kan fixa det också på Skråmträsk. Vattentätheten alltså. På mina upptäckte jag det först efter leverans. Om det går skulle jag definitivt köpa ett par till. Maken till lätta och sköna skor har jag sällan stött på.
 
Måste få vänta med att svara på den frågan. Är på en semestertripp. Men skulle spontant säga nej. Sulan är nog ca 10 mm. Så inte särskilt mjuka, jämfört med en känga, oändligt mjuka, jämfört med vivobarefoot, inte mjuka, jämfört med Lems, möjligen lite styvare. Men måste som sagt hem och prova.
 
Ok hittade denna tråd nu. Lovade att återkomma om Skråmträskskornas mjukhet. Helt glömt. Så här ser de ut.

Hyfsat mjuka jämfört med en känga iallafall.
bf96e2cce4d4fb42c8f20b8486cbf274.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.