1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech?

Önskelista:

ca 1Liter
ej non-stick eller annan beläggning
ska ha lock (ej stekpanna)
tåla användning över öppen eld
funka hyfsat till toppmonterat gaskök
en 230g gastub ska passa invändigt

Bonus:
öron för att fästa ståltråd att hänga kärlet i
att locket har en låsanordning så det sitter kvar vid transport.
att det går att hitta plastkärl som passar tight invändigt

Frågor:
Någon som har erfarenhet av Primus Titan kastrull "Titech 1L" ?
Hur funkar titan över öppen eld (förutom sotet)?
Är rostfritt i ett sådant här kärl helt kass för gasbrännare?

Tack på förhand för ev tips och idéer! :)
 
Rostfritt stål är väl bästa material om du skall använda kärlet över öppen eld. Både stål och aluminium leder värme bättre än titan, så till den användningen du föreslår ser jag ingen fördel med titan (förutsatt att du inte söker lättast möjligt kärl).

Kan detta vara ett alternativ för dig (1,1 liters versionen)?
http://www.cascadedesigns.com/ie/msr/cookware/simple-cooking/alpine-stowaway-pots/product

Primus TiTech ser direkt olämlig ut för användning över öppen eld mht de fasta plastbelagda handtagen.
 
Senast ändrad:
Jaha, det var intressant. Jag trodde titan ledde värme bättre än rostfritt. Dum fråga kanske, men jag antar att det då är samma sak när man använder kärlet till gasköket, att det även där tar längre tid/går åt mer bränsle titan vs rostfritt?

Bra poäng med plastbeläggningen på handtagen, men det kan jag leva med, att dom ryker vid första brasan.

Tackar för tipset, ska kollas :)
 
I envar rf/al/ti gryta kan du sätta en hanke av cykeleker, rf är bra. Märkdorn, hammare, metallborr, borrmaskin, eker,
tång behöver du. Hålen gradas med större borr. Eker klipper man av med kraftavbitare eller sågar av med bågfil.
Billypots brukar ha hanke från födseln. Solo klara man sig bra med 0,75l. Snuskburkens 1,5 l är avsedd för två.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.