"Bästa" köket för hög höjd

Trots att det påpekats som negativt i tester att pumpen på XGK är av plast (som på alla MSR's kök av den typen) så har jag aldrig läst om att det faktiskt varit något problem i verkligheten. Och läckage har jag aldrig drabbats av själv i alla fall.

Nu läste jag nyligen på amerikanskt forum att flygbolagen där börjar ställa problem när man försöker resa med bränsleflaskan även om den är tom och rengjord. Kan vara värt att kolla upp innan man ger sig ut och flyger så man inte står i en avlägsen del av världen med ett kök utan passande bränsleflaska till. Då spelar det inte så stor roll hur mycket "multifuel" ens kök är. :)

http://www.mountainproject.com/v/liquid-fuel-in-luggage/109376859__1
 
Därav SOTO går bort, känns för svårt att hitta ny flaska.

Känns som det står mellan XGK och Omnilite TI nu, fördel Ti pga vikten.
 
Utan egen erfarenhet av XGK så, har någon läst Touching the void?

Själv har jag alltid kört med gasolkök, även på aconcgua, spindelkök med lång slang. Inget problem att skaka, vända flaskan upp och ned, eller hålla den ovanför springan mellan kastrull o vindskydd för att väma den.
 
Nu känner jag inte till Omnifuel Ti men jag kikade lite på det på papperet och en sak som jag la märke till är att det inte har någon inbyggd rensnål (om jag fattade det hela rätt) som XGK har. Om du kör en del på sämre bränsle kommer du att vilja rensa munstycket med jämna mellanrum och då blir det lite pill och det är lätt att böja sönder rensnålen. XGK har en inbyggd magnetisk rensnål så det räcker med att skaka på köket upp och ner några gånger för att få jobbet gjort vilket jag har tagit för vana att göra varje gång innan jag använder det. Bara en liten detalj och ja, jag gillar mitt XGK. :)
 
Utan egen erfarenhet av XGK så, har någon läst Touching the void?

Själv har jag alltid kört med gasolkök, även på aconcgua, spindelkök med lång slang. Inget problem att skaka, vända flaskan upp och ned, eller hålla den ovanför springan mellan kastrull o vindskydd för att väma den.

Inte läst boken men den står på listan..
Vad är det som händer i den som hör ihop med kök? :)

Jo visst går det att mecka med gasol. Men jag vill ha ett komplement till mitt Trangia. Ett spindelkök., Sist jag var utomlands var det det helt hopplöst att hitta gasol med rätt gänga dessutom.
 
En rekomendation om du inte använt flerbränslekök är att lära sig köket utantill oavsett vad du väljer.
Dessutom läsa alla trådar som skrivits av tekniskt erfarna här på utsidan. Jag har själv erfarenhet att vissa kök behöver mer känsla för att funka bra än andra kök. Mitt omnifuel har tyvärr inte krånglat hittills...😉 så jag har inte behövt fundera så mycket på felsökning. Ett annat kök jag haft har gett mig gråa hår ända till jag löst alla de olika problem som funnits. När man behöver köket som bäst vill man bara att det fungerar men om inte ska man känna sig trygg med sin felsökning.
 
Jodå det är jag välmedveten om.

Just nu känns det såhär.

Primus Omnilite TI:

+Lätt
+Inga plast delar
-Måste tas isär för att rengöras om den kloggar igen

MSR XKG:

+Shaker jet eller vad dom kallar det, rengörningsfunktion
-Tyngre
-Plastpump

Lutar åt MSR för att slippa pillet om man måste rengöra
 
Välj xgk.

Jag har själv ett sådant som fungerat felfritt under flera års användning, dock ej höghöjd. Inga packningar bytta, inget strul med förvärmningen, lugna flammor vid tändning inga problem att laga mat inne i tältet.

Rejält kök utan mickel att behöva snurra på flaskan vid avstängning, pumpa tryck, släpp fram bränsle, tänd och vänta på reaplansljudet sen är det bara att vrida på kranen igen och börja steka köttbullar

Av primus och optimus har jag dåliga erfarenheter, men de behöver inte gälla deras nyare kök.
 
Jag köpte ett MSR XGK i början på 90 italet.
Det var då känt som det enda globetrotter köket för det går på så många olika bränslen och funkar i alla lägen.
Lätt att göra ren från skitiga bränslen och att det går att renovera i en snödriva om du har MSR XGK renoverings kitt.
 
MSR XGK har jag erfarenhet av, det håller och leverar.
Dito gäller för 111, det finns väl skäl för att Siriuspatrullerna brukar det.
Skaffade mitt första på 50-talet och har gillat det sen dess.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
JMel Under köket på vintern Kök och brännare 9
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
coccozz Bränsleflaska av annat märke än köket? Kök och brännare 22
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
Broder Bob köket slocknar inte Kök och brännare 2
Nalla Var fins det Vedeldade köket Sierra? Kök och brännare 1
hawker Skippa köket, om ni vågar... Kök och brännare 32
tango Gryta 80 mm hög och diameter 145mm och infällbara handtag? Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
orren86 Gas- hög höjd? Kök och brännare 6
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
rasja Trangia på hög höjd? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.