Adapter 7/16

Hejsan,

Jag har ett gammal Primus-kök modell 2265 även kallad Grasshopper. Det har fungerat felfritt i alla år som det varit i min ägo och detsamma under alla år som min svärfar använde köket före mig.

Jag har haft ett gammalt förråd av gasflaskor av modell Primus 2201 som nu är på väg att ta slut. Jag kan dock inte hitta dessa ute i handeln längre. De enda gasflaskor jag hittar som har 7/16-gänga är av fabrikat Biltema, Jula etc. Dessa är dock för långa för att passa i köket vilket medför dels att vikten hamnar på gasflaskans infästning och dels att köket inte blir plant.

Primus 2201 är ca 178mm höga och har en diameter på 68mm. De innehåller 220gr butan. Jag har förstått att dessa flaskor inte längre tillverkas. Det finns en Sievert-flaska som passar men den innehåller bara 170gr.
Därför funderar jag på om det finns någon typ av adapter eller slang så att jag kan koppla tex 230gr/450gr-tub till köket. Det bör då vara en Hane 7/16 i ena ändan och Hona 7/16 i den andra och eventuellt även en reglerventil. Är det någon som vet var man kan hitta något liknande? Eller finns det annan fiffig lösning?

Visst kanske det kan vara läge att köpa ett nytt kök men det vore trist att inte längre kunna använda ett fint gammalt kök som är helt felfritt bara för att det inte finns passande gas-flaskor att köpa längre.
/lasse
 
Den enkla lösningen kanske kan vara att förlänga benen och den lilla plåt-tungan som stöder gastuben så att du räddar dig över till ett modernt format med bibehållen funktion?

Om du måste börja krångla med adaptrar har du snart reducerat köket till hyllvärmare.

En annan variant är att återfylla dina behållare med gas från t.ex. biltema. Finns några trådar om det och det finns en produkt för det också om man letar lite på ebay.
 
Det första man får upp på bildsök på gastubsbeteckningen är ju några återfyllningadaptrar från andra tuber.

Dock bör man vet hur det görs så man undviker överfyllning.
Sedan har toppventilen på engångstuberna en något begränsad livslängd på kanske 50-100 av och påskruvningar - men det är max.
Men det duger nog ern livstid för nån som använder det som veterankök ibland.
 
Tack för er input.

Återfylla engångsflaskor är nog inget jag känner mig allt för pigg på.

Efter att ha googlat adaptrar på kors och tvärs så lutar det nog åt att jag får ordna någon typ av förlängning av benen så att det funkar med längre flaskor. Blir nog bara några träbitar med passande hål i tror jag.

Men lite retfullt är det ändå.

/lasse
 
Kolla också att ditt kök fungerar med isobutan propanblandning. Jag att par gamla kök där hemma som fungerar utmärkt med gamla butantuber. Dock fungerar de inte alls när sätter brännarna på en ny isobutan/propan tub.

Jag har inte forskat så mycket på anledningen, bara konstaterat att det inte fungerar. Kanske olika tryck? För lite syre för de moderna bränslet? Det pyser ju i alla fall när man skruvar på kranen…
 
Det har alltid varit propan/isobutan/n-butan blandning i dessa i alla tider, då det inte finns så mycket att välja på sas.

på vilket sätt fungerar det inte som det skall

om det inte kommer någon gas alls så har det förmodligen med att stiftet i anslutningen är kanske lite för kort
 
OK, jag är inte på något sätt någon expert på gaskök, men låt mig förklara:
- För många år sedan tog min far över ett parti primus kök, lampor, andra brännare och ett antal flaskor gas.
- Vissa brännare och lampor har vi använt under åren med gasen som följde med utan några problem. Det är inga lättviktsystem, men fungerar utmärkt om man inte skall gå så långt eller åker bil.
- Precis innan jag skulle ut och fjällvandra för något år sedan upptäckte jag att min moderna Optimus brännare var helt kvaddad. Panik!!
- Åkte hem till farsgubben och började rota i hans lådor och hittade en brännare som kunde fungera. Hittade en och skruvade på den på en av mina moderna tuber.
- Låter som gasen kommer som vanligt, men omöjlig att tända.
- Har inte tid att felsöka så letar fram nästa brännare och får samma resultat.
- Mycket konfunderad tar jag fram en av de gamla tuberna och provar. Båda brännarna fungerar utmärkt.
- Börjar leta skillnader och det enda jag kan hitta är att på de gamla primus tuberna står det bara butan medan på mina nya tuber står det antingen isobutan eller isobutan/propan.
- Kastar mig i bilen och åker till närmste friluftshandlare 6 mil bort och köper en ny brännare.
Som sagt har jag ingen aning vad som är fel, det enda jag vet är att de gamla brännarna inte fungerar på mina nya tuber.
 
Vet inte varför det krånglar för dig i det här fallet.

När det bara står 'butan' på en tub, så menas oftast att det är 1/3-del isobutan och 2/3-del n-butan i butandelen i blandningen - det är ungefär denna proportion som kommer ut destillationskollonnerna ur raffinaderiet, när det skrivs uttalat n-butan resp. isobutan i en blandning så är det ofta någon form av justering som skett - tex. öka halten av isobutan och minska på n-butan för att tuben skall ge gas vid lägre temperatur tex. och detta är en extra kostnad för tillverkaren som de gärna ser till att ta betalt för.

brännmässigt så är det väldigt liten skillnad mellan isobutan och n-butan och även ren propan brinner nästan likadant som butan.
 
En krt återkoppling:
Efter att ha testat och funderat och testat lite till så lyckades jag aldrig ordna förlängningar som jag tyckte blev stabila nog. Jag gick sonika helt enkelt och köpte ett Trangia 25-3 med gasbrännare istället. Förhoppningsvis behöver jag nu inte bekymra mig om detta på 20 år eller så.

Den fina "Grässhoppan" får bli prydnadsföremål på landet och den skäms inte för sig tycker jag.
/lasse
 

Bilagor

  • 20130804_133359 (768x1024).jpg
    20130804_133359 (768x1024).jpg
    79.2 KB · Visningar: 1,145
Tack för tråden. Har också ett (ärvt) 2265 som jag inte riktigt klarar att slänga. Men då vet jag problemen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...