Behöver tips på gas kök och brännare

Jag själv söker nytt kök, eller kärl för att vara exakt.
Äger idag en föregångare till Optimus Terra Weekend (mitt har dock inge värmeväxlare eller lock med kanter)
Jag söker nu då ett större set kärl. ett eller två kärl har jag inte bestämt mig för. Men jag har däremot kollat in Optimus Terra HE som jag tycker verkar schysst. Vad säger ni om de kärlen? eller har ni annat bra tips i samma prisklass?

Som brännare använder jag en optimus crux.

Därefter undrar jag vilken gas man bör gå på? Vilket märke med mera
Jag har tidigare handlat de gasbehållare som finns på biltema, men tycker inte de håller måttet för 1vecka tur i fjället för två personer.

Optimus Terra HE Cookset väger nästan lika mycket som ett helt Trangiakök inkl gasbrännare, och då får du alla fördelar av ex Trangias stabilitet och säkra vindskydd på köpet. Om du sätter dessa stora grytor från Optimus på den lilla Crux brännaren blir det nog ganska ostadigt, så mitt tips är att satsa på en vanlig gryta (ex 1 liter) från Trangia som kokkärl. Den storleken räcker för upp till två personer och är bland den lättaste grytan du kan finna, dessutom billig;)
Vad gäller gas brukar jag köpa de tuber som är billigast och har inte märkt någon speciell skillnad sommartid mellan olika fabrikat. Vanligtvis använder jag Biltemas tuber och har aldrig haft problem att tömma dem helt, har inte heller märkt någon skillnad i drifttid eller funktion mellan Primus eller Biltemas gastúber av samma storlek. Gissningsvis OEM tillverkas de flesta tuberna i samma fabrik i Korea som sedan åteförsäljs under olika varumärken.
Själv kör jag oftast Trangia med gas och vid lagning av tre mål mat (med viss koktid) per dag plus varm dryck däremellen för 2 personer brukar en 230g gastub räcka ca 4 dygn, så för en veckas vandring hade jag tagit med en 450g tub.
 
Optimus Terra HE Cookset väger nästan lika mycket som ett helt Trangiakök inkl gasbrännare, och då får du alla fördelar av ex Trangias stabilitet och säkra vindskydd på köpet. Om du sätter dessa stora grytor från Optimus på den lilla Crux brännaren blir det nog ganska ostadigt, så mitt tips är att satsa på en vanlig gryta (ex 1 liter) från Trangia som kokkärl. Den storleken räcker för upp till två personer och är bland den lättaste grytan du kan finna, dessutom billig;).......

Tack ska du ha Smux, det låter som ett klokt beslut. Sparar mig dessutom lite pengar
 
Joanna tack för svar. Jag ska kika lite mera på dessa produkter innan jag uttalar mig igen.
Jag valde ett kök från MSR till slut. Reactorn 1.0
 
För mig var det viktigt med ett sett där gas, brännare och allt annat ryms i kastrullen och därmed tar liten volym. Valet stod mellan Primus Eta spider och Optimus crux weekend he som är ungefär lika små. Båda har värmeväxlare och verkar vara rätt effektiva.

Jag valde Eta för att det är mycket stabilare, det ingår vindskydd och piezo-tändare + en matskål i plast.
Allt ryms i ett litet isolerande fodral. http://www.primus.se/eta-spider

Dessutom går det lätt att göra om Eta till ett multifuel-kök med en tillsats men undrar om det kommer behövas? I höst lanserar ju Primus sina nya gasblandningar som det har skrivits om här på utsidan och som tydligen ska fungera bra ner till minus 22! http://www.utsidan.se/cldoc/koksnyheter.htm

Optimusköket har stekpanna, det saknar Primus. Jag får steka i kastrullen eller ta med en extra. Dock är optimuspannan minimal, den är mer tänkt som lock till kastrullen.
Mailade med Primus som sa att deras primus eta pot 1.8 l får plats runt mitt kök och ändå går ner i den medföljande isoleringsväskan. Då får man dock ta bort den medföljande plastskålen till den större kastrullen och ev skydda beläggningen från repor som vindskyddet kan göra med en tunn trasa eller liknande.

Vet inte om det klår trangia i vikt men har svårt att tro att det finns nåt så pass lätt i förhållande till stabilitet och effektivitet. Du lär spara in en del vikt genom att slippa bära på extra bränsle.

Lycka till med köpet!
 
FVet inte om det klår trangia i vikt men har svårt att tro att det finns nåt så pass lätt i förhållande till stabilitet och effektivitet. Du lär spara in en del vikt genom att slippa bära på extra bränsle.

Lycka till med köpet!

Du har ett lättare kök men det är inte många gram som skiljer om man bara tar med en kastrull och skaffar ett lätt lock istället för stekpanna till en Trangia 27 så det blir mest en fråga om tycke och smak.
Tänker du lägga till en 1,8 l kastrull som väger 372 g så har du nått volymerna som Trangia 25 har och då får du får du dels två större kastruller (1,5 och 1,75l) men också en stekpanna för ungefär samma vikt. Återigen mest en fråga om tycke och smak då 100 g hit eller dit inte kommer att vara avgörande för något.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
calmelon Behöver 2 högre kärl Kök och brännare 10
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
såg söker efter mf kök som inte behöver förvärma. Kök och brännare 9
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...