• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Trött på att vara singel i fjällen!

Även om det är få yngre tjejer/kvinnor som går själv så skulle jag säga att det är ännu färre unga killar/män. Själv så vandrar jag i regel ensam. Har nog aldrig känt mig speciellt rädd på fjället trots att man är av kvinnligt kön och relativt ung (20år till nu 26år). Vet inte rikigt vad man skulle vara rädd för. Känns inte som om fjällen är en ideal jaktplats för våldtäktsmän och mördare, skulle väll vara att man skadar sig och inte tar sig någonstans, men det gäller ju likaväl för män.
Har i alla fall aldrig när jag vandrat stött på ensamma vandrare i min ålder, varken killar eller tjejer. Däremot många äldre gubbar, enstaka äldre kvinnor (främst längs stora lederna), de tidigare brukar speciellt vara väldigt pratsamma och blir ofta att man slår följe en bit för att prata erfarenheter och planer.
Annars är det familjer, par och grabbgäng de jag oftast mött. Grupper med bara tjejer är ovanligare och de är oftast medelålders tycker jag.

Visst är man liiite less på att alltid vandra ensam även om det är ganska rofyllt.
Tyvärr tror jag många (singel) tjejer är i samma situation som mig, saknar vänner med intresse för vandring, framförallt lockas vännerna inte av tanken på regn, mygg och att sova i tält. Sedan vågar de sig inte ut själva om de ej har vana eller så är steget för stort att själv skaffa utrustning (där har man själv lite tur som haft friluftsintresserad förälder)
 
Friluftsintresserad tjej sökes

Hej,

här är en till som frågar: Var är ni, friluftsintresserade tjejer? Ni är väl osynliga.
Så försöker även jag min tur här:
Är en meddelålders kille (43) med "grön mössa", uppväxt med tält och friluftsaktiviteter. I dagsläget blir det oftast paddling (här i Värmland/Dalsland finns jo många möjligheter), tar några cykelturer och vandrar ibland. Mest är jag ensam ute då jag saknas vänner med liknande intresser.
Om du är en friluftsintresserad tjej i samma situation så hör av dig.

Glad påsk!
 
Vill minnas att det fanns en lapp på anslagstavlan när jag pluggade en gång i tiden om en trestegskurs i väskryckning.
Steg 1 var handväskor från gamla tanter.
Steg två var större koffertar och dylikt.
Steg tre var rycksäcksryckning i fjällen.

Kjell
 
Bra trådide trots den forumobligatoriska puckade urspårningen.

Ett litet tips till alla er tjejer som är friluftsintresserade (killar också för den delen). Om ni tycker fjällen lockar men känns för stort/krångligt/trist att vandra själva i så har vi ju fantastiska skogar i landet. Ofta finns ju större leder genom dessa också. Ett exempel är ju Sörmlandsleden. Brukar ofta gå ut i skogen och vandra och/eller bara hänga. Stöter ofta på folk ute. Både folk som verkar vana och ovana att vara ute i naturen. Både tjejer tanter killar och gubbar. Har nog bara en gång träffat på en person som verkade lite skum. Men han var nog bara ensam när allt kom omkring.

Det kan ju kännas lite tryggare att vara halvnära civilisation om något skulle inträffa i form av olycka etc.

Sen om man går ut i skogen i närheten av ens egna hemstad, med tanken att en positiv bieffekt kunde vara just att träffa någon är chanserna större att man kanske är från samma stad iaf vilket kan underlätta framtida gemensamma aktiviteter.

Ut i naturen med er nu och grilla en körv!
 
Höga Kusten Hike mm

Jag kan tänka mig att det finns en del vandrare som söker sällskap på turer så som Höga Kusten Hike och TAG i Gävle. Där är det ju många som går ut samtidigt och säkerligen flera som vill prova men inte har så mycket erfarenhet eller inte har någon att vandra med utan är där för sällskapet. Kostar en slant men det kan det väl vara värt? ;)
Är själv lite sugen på Höga Kusten men det passade tyvärr inte i år.
 
Var är alla frilyftsintresserade män undrar jag!

Förstår absolut trådskaparen. Ser fram emot att så småningom lyckas hitta den där mannen som trivs i skog och mark och på fjället lika mycket som jag... ;)

Numer undrar jag också allmänt var alla friluftsintresserade människor är? När jag var yngre var det gott om vänner att vandra både i skog och på fjäll med. Men när vännerna en efter en fick barn så försvann de från friluftsaktiviteterna och de verkar inte ha hittat tillbaka än. De senaste åren har jag vandrat ensam både i Grövelsjöfjällen, Jämtlandsfjällen och i Lappland. Möter sällan någon annan ensamvandrare men många trevliga människor. :)

/Annette
 
Förstår absolut trådskaparen. Ser fram emot att så småningom lyckas hitta den där mannen som trivs i skog och mark och på fjället lika mycket som jag... ;)

Numer undrar jag också allmänt var alla friluftsintresserade människor är? När jag var yngre var det gott om vänner att vandra både i skog och på fjäll med. Men när vännerna en efter en fick barn så försvann de från friluftsaktiviteterna och de verkar inte ha hittat tillbaka än. De senaste åren har jag vandrat ensam både i Grövelsjöfjällen, Jämtlandsfjällen och i Lappland. Möter sällan någon annan ensamvandrare men många trevliga människor. :)

/Annette

Oväntad vändning på tråden... vart är alla män frågar en kvinna? ;) Av Utsidans aktiva medlemmar (tittar då på inloggade) är 95 % män. När man är ute och går på fjället är det kanske 70-30 och de 30 % kvinnor är ofta i manligt sällskap på "ett eller annat sätt".

Håller dock helt med om att de flesta i min ålder försvinner och dyker sedan upp när dom är 60+ igen. Tråkigt men sant.

// Jocke, som också gärna skulle vilja träffa ngn friluftstokig tjej
 
Jag träffade min flickvän på nätet, närmare bestämt på happypancake.com . Det tog naturligtvis en tid av meningslöst dejtande med lattedrickande och shoppingfixerade tjejer innan jag hittade rätt. Det tog närmre ett år och oräkneliga dejter, och jag gav upp vid flera tillfällen

Med risk för att vara klyschig, - plötsligt händer det, nu diskuteras de bästa färdvägarna genom Sarek, vid middagen, samt så syr vi egna tarpar och andra utrustningsdetaljer på kvällarna! :)

Och just det, jag är 31, tjejen är 28, och vi bor i Stockholmsområdet.

Jag tror dock tålamod och internet är bra hjälpmedel. Många tjejer är lite "halv intresserade" av friluftsliv, så om du träffar en sådan så är mitt råd att börja enkelt, typ middag ute i skogen, och sen hem till soffan, för att senare trappa upp till fjällvandringar och överlevnadsträning :)

Jag passar på och citera mig själv, eftersom många verkar fundera och spekulera hur man bör gå tillväga för att träffa någon med liknande intresse.
 
Undrar också

Sällar mig också till skaran som undrar var alla friluftsintresserade män är? Happy pancake-dejtande och lattedrickande känns som en ointressant omväg för att hitta en;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Trött på vara singel i skogen Reskompis 0
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
Alle95 Oerfaren kille på 22 år söker vandringskompis innan säsongen är slut! Reskompis 0
Ormrot Kebnekaise Syd/Nordtopp nu på lördag Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
saraabeiramar Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016. Reskompis 7
gide Jämtlandsfjällen på skidor Reskompis 0
Makrolon Vill ut på tur! Reskompis 0
Caek06 söker manligt ressällskap för vandring på Korsika Reskompis 0
literoligt Vandring med övernattning på öde ö i sommarsverige? Reskompis 9
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Pumba Ledig v26-30 å vore ju kul att hitta på något någon :) Reskompis 10
Soffgrupp Vandra i Marrocko Feb/Mars 2013 - Häng på! Reskompis 3
cecilia.carlsson.79 Turskidåkning i Grövelsjöfjällen slutet på januari? Reskompis 2
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
vandrarman Everest Circuit i slutet på septemeber Reskompis 4
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
Thesearch Vill du bestiga Mont Blanc på skidor med mig i vår Reskompis 0
Christian1 Tips på bra vandrar eller cykelresor? Reskompis 3
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
luktafotogen Lång skidtur på Vänerns is. Reskompis 11
coaskkis Skoter på Svalbard Reskompis 1
klykan Tanzania på cykel - sommaren 2011 Reskompis 4
rölin Vandring i Hemavan på kort varsel (20-22/8) Reskompis 0
Heikkinen Följa med på fjällvandring v36 eller v37 Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
duharmail seriösa planer på segla jorden runt Reskompis 0
skogsflicka klättra på mallorca i jul? Reskompis 0
rullgrus Någon som är sugen på att resa genom Papua Nya Guinea? Reskompis 0
Tripping Abisko - Nikkaluokta början på sep Reskompis 1
hannulan Norrut från Göteborg på E20 på torsdag? Reskompis 0
Frida0314 Tips på grupp/aktivitetresa? Reskompis 2
alven Från Sthlm på måndag kväll? Reskompis 0
Binna Följa med norrländska på fjällvandring i sommar? Reskompis 5
KlaraL sugen på långfärdscykling i höst? Reskompis 9
apfaktor Någon som är sugen på spanien? Reskompis 0
realout Äventyrskompis på resa vart som helst Reskompis 1
Abriss Grövelsjön på V33 Reskompis 0
Skjeltorp Norkap - Kastaden på cykel. Reskompis 1
fiia83 äventyr på nya zeeland Reskompis 2
jabo05 följ med på vandring i jämtland Reskompis 3
boel155 Malaysia slutet på apri, början på mars? Reskompis 0
Andunge Friluftssinglar på turskidåkning i påsk? Reskompis 4
Anna.S Kompis på ridturer och ridresor Reskompis 1
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
afil MTB å cykel på Gran canaria! Reskompis 1
sanja_h20 Behöver tips om jobb på båt Reskompis 0
anak8932 Fjällvandring i September eller skidorna på senare? Reskompis 9
Adventure-Cilla Kom med på en spännande resa.. Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.