Avgaser från gastuben - hur farlig?

Att avgaser från bensin, diesel mm är farlig vet jag ju men hur farlig är egentligen gaserna som bildas från det lilla toppmonterade gasköket (sitter på en primus powergas tub)? Kan man använda det hemma i köket eller bör man vara utomhus? Någon som vet lite mer exakt vilka föreningar som bildas och hur pass farliga dessa är?

/Gustav
 
PowerGas

Innehåller 100, 230 respektive 450 g gas av Primus gasblandning, 4 Seasons (25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan)

Om jag inte är fel ute är det väll bara koldioxid och vatten ?

http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=945

Ser ju troligt ut iaf, men vågar inte sätta min högra hand! :)

Nu ska vi se om jag får ihop det här ;)

För att vara tydlig..
Propan = C3H8 (3 kol, 8 väte)
Butan = C4H10
Isobutan = C4H10
Koldioxid = CO2
Vatten = H20
Syrgas = O2
kolmonoxid = CO <- farlig.

Så eftersom dom är typ samma, så tar vi bara propan som exempel.
C3H8 + 5 st O2 + förbränning -> 3 st CO2 + 4 st H20
Dvs inga farliga avgaser utanbara koldioxid och vatten.
Men se hur mycket syre som behövs!

Säg att vi istället har satt ett vindskydd utan lufthål, eller på hög höjd, eller i ett oventilerat utrymme eller dylikt, så köket får lite för lite syre, men tillräckligt för att inte slockna.
C3H8 + 4 st O2 + förbränning -> 1 st CO2 + 2 st CO + 4 st H20

Så även om det kanske är riskabelt att skriva kemiska formler på forum på internet, men jag tror att mina formler ovan är balanserade, det är bara för att illustrera, kom ihåg det.


Så.. Avgaser från en gastub i sig är inte farliga. Men faran med ofullständig förbränning finns precis som i all förbränning, så jag tycker det är nått man måste komma ihåg. Det är ju givetvis inget problem om man är utomhus men säg att man eldar inne i tältet eller i bivacken så se till att köket får nog med syre och att utrymmet är ventilerat. :)

Jag har inte riktigt koll på hur köket uppträder när det får för lite syre, men det vet säkert nån annan.
 
Senast ändrad:
man ska vara försiktig när man använder köken i små utrymmen, som tält, bivacker.... osv pga kolmonoxiden... men det går ju, bara man ser till att man har ventilation...

dom diagram jag har sett för bensinkök har visat mycket låga co-värden när man inte har någon kastrull på köket, men väsentligt högre (sämre förbränning) med en kastrull på...

Kanke dumt att ha igång det hela dagen med dörren stängd, men att bara provköra och testa lite är nog lugnt, det brukar jag göra iaf.. =) ska man ha igång det länge kan man ju starta köksfläkten om man vill... och kanske läsa en rad om tecken på kolmonoxidförgiftning...
 
Våra grannar i väster har uppmärksammat problemet med kolmonoxid. Läs gärna http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf
Det skiljer alltså rätt mycket mellan olika kök och hur hårt man kör dem. Att köra på maxeffekt inomhus är kanske inget att rekommendera, betydligt hälsosammare att köra på halvfart. Vindskyddet bör man nog försöka att avlägsna.

Det är som sagt samma gas som används i gasspisar som återigen börjar bli trendiga.
 
Den mätningen avser tryckkök med flytande bränslen och ju tyngre bränsle med längre kolkedjor, ju större risk är det för CO-produktion pga. lokal syrebrist i lågan (=lysande låga).

propan/butan har så korta kolkedjor att dessa förbränns mycket väl med låg CO-halt och de flesta kök kör med ganska mycket luftöverskott.

Dock är CO-halten fortfarande inte noll men väldigt låg i jämförelse med bensin och fotogenkök ... och även stearinljus och fotogenlampor att inte förglömma... att tänka på hos er som har mycket ljus och värmeljus igång i hemmen.

Dom flesta bruka känna huvudvärk vid 15% COHb och tiden för att uppnå den halten
vid 200 ppm CO i luften ca 6 timmar, vid 600 ppm ca 1 timme. hygienisk gräns är 35 ppm.
(storrökare ligger runt 10 -15% COHb som normalvärde...) - kort sagt börja man känna huvudvärk efter intensiv brassande av käk på gasolkök så bör man ta en rejäl nypa frisk luft, och det skall man göra så fort man känner det oavsett om man är mitt uppe i matlagningen.

Lägenhet har normalt mycket större luftvolymer än ett tält och en kortare session med köket torde inte vara några som helst problem - förmodligen kan man köra ut en hel 450-grams tub utan problem eller så har man verkligen orsak att klaga på lägenhetens ventilation.

---

Det är ingen problem att köra med (camping)gasolkök i hemmet/lägenheten om man i övrigt tar hänsyn till brandrisken och gör vad som behövs för att minimera detta. (dvs. inte köra den under kökfläkten om den inte är placerad minst 60 cm över lågan/spisen - det är oftast ett av problemen att lösa om man vill ha in gasolkök i en lägenhet/hus - att köksfläkten är för lågt placerat. Även om köksfläkten är tillräckligt högt upp bör filterinsatsen i kökfläkten vara av metallnät närmast utåt mot spisen och fungerar som flamspärr och borde gälla alla köksfläktar då det även skyddar mot fett-brand från tex. överhettad stekpanna eller för ivrigt wokande ). En sak till innan man börja brassa med gasol - köksfläktfiltret (helst av metall då) skall vara rengjord och inte drypa av fett och använder man gasol regelbundet så skall den rengöras en gång i månaden.

I flesta fall med för lågt placerad köksfläkt innebär att man får köra på köksbordet och kanske med en bakplåt under som extra brandskydd

Normalt sett skall det vara flamvakt/tändsäkring på en gasolkök för inomhusanvändning för att lägenheten inte skall fyllas av gasolgas om lågan skulle slockna obevakad - regeln finns då gasolkök normalt är kopplad till minst 2 kg-tuber och i många fall mycket större dito via kopparrör till tub på balkong/utomhus eller stadsgasnät.

Men med campingasolkök så är gasmängden väldigt begränsad, gasen som går ut genom brännaren späds ut till obrännbar nivå ganska snabbt samt att det tar tid innan även en 230 gramstub är tom. - ofta över en timme. Finns det minst lagstadgad krav på ventilation i lägenheten/huset så når man aldrig explosiv nivå även om köket skulle pysa gas genom brännaren kontinuerligt i obegränsad tid.

Någon säger att gasol-gas är tungt - det stämmer om gasolen som släpps ut är koncentrerad, då sjunker gasen för att den är dubbelt så tung som luften. Men när den har gått igenom en otänd brännare så späds den ut till lite under 7% och utanför brännaren späds snabbt ut mer och då är den gravimetriska skillnaden väldigt liten och ett par grader skillnad i lufttemperatur har större densitetskillnad och gas/luftblandningen sjunker inte alls på samma sätt utan späds ut snabbt ännu mera av luftrörelserna.

Någon kanske undrar om inte den utspädda gasen ändå kan samla sig och koncentrera sig i botten/golvet,,, - grattis till Nobelpriset säger jag då, då det skulle bevisa att första och andra termodynamiska lagen inte gäller - risken att det skulle hända är lika stor som att det skulle spontanbildas en isbit i den smälta och blaskiga groggen i rumstemperatur... är det väl utblandat så förblir det utblandat.

----

Om man ger sig på MF-kök med bensin så är det högs rekommendabelt att ha en högkantad bakplåt under köket och fritt minst 1 meter ovanför... inget lättbrännbart på minst en meter i cirkel från köket om den förvärms med medföljande bensinen, se till och var snabb med tändare efter utsläppet och fuktning av veken med bensinen - annars kommer foffet när man tänder gasolgrillen ute med tändsticka vara en blek jämförelse med kvadratmeterstora foffet som blir när man tänder MF-köket pga. alla bensingaser som hunnit flutit ut över bakplåten och bordet mellan man släppte ut bensinen och innan man hittat och fått igång tändaren... har man inte fått igång förvärmningen inom 10 sekunder efter bensinutsläppet - avstå helt att tända, vänta tills all bensin har avdunstat och det är luktfritt även på golvnivå innan nytt försök...

Att tända en gasolkök kommer att kännas som en under av säkerhet i jämförelse att tända en MF-kök med bensin som bränsle och förvärmning efter den gången man dröjt lite mellan bensinutsläppet och tändningen...
 
Ett enkelt sätt att trycka ut fukten i väggen är med ett schockbål, fyll en ren långpanna med sprit, röd, blå eller T-sprit, 96 brukar av någon anledning aldrig finnas när det skall eldas....max 1 cm.
Eldfängtfritt 1,5 m runtom och upp till taket inomhus. Stäng dörrar till ev angränsande rum. Elda, när det brunnit slut. Snabbvädra och så en dos till.
Sovrum i sura stugor går från fuktkalla till torrkalla. Eldar du sen kamin normal torkar rummet ut snabbt. Eventuella sängkläder bör vara luftiga och ej bäddade.
Bensin, tänk inte på det. Grillkol, dålig förbränning och CO.
De som inte sett det i aktion tror lätt på brända stugor etc, men rätt gjort har ego aldrig sett något värre än lite sot i taket. Med 96 slipper man sotet oxså, prövat där 96 var lätt ersättningbar.
 
Låter som man lugnt kan provköra sina små toppmonterade gaskök hemma på diskbänken om man har lite ventilation, (fönster + balkongdörr på glänt). Viss borde man gå ut men när snöstormen håller en inne och campinglusten blir för stark kan man ju alltid koka sig en kopp kaffe på gasköket och drömma att man sitter vid en skogssjö i stilla sommarkväll.

Tack för mycket sakliga och kunniga svar.

/Gustav
 
...kort sagt börja man känna huvudvärk efter intensiv brassande av käk på gasolkök så bör man ta en rejäl nypa frisk luft, och det skall man göra så fort man känner det oavsett om man är mitt uppe i matlagningen. ...

Det där med huvudvärk kan vara individuellt. Jag råkade ut för en CO-förgiftning i en vedeldad bastu en gång och huvudvärken kom först långt efteråt. Hade jag väntat på den, hade det kanske varit för sent.

Kroppen blev helt kraftlös, jag orkade inte hålla tvättsvampen i handen. Jag orkade heller inte öppna dörren i vanlig ordning, utan jag lutade mig mot den med hela kroppen och föll ut i omklädningsrummet.
 
Hur gör norrmännen för att undvika kolmonoxidförgiftning? Det är tydligen inte ovanligt att de sitter och värmer upp tälten med köken vintertid. Om man ventilerar alltför väl försvinner ju all värme, men stänger man till ökar ju riskerna för förgiftning.

Mvh /Joel
 
Kikar man i tidigare test så är kolmonoxidproduktionen närmast obefintlig vid fritt brinnande låga - det är när grytan kommer ovanpå elden som CO-produktionen sätter fart.

lyfter man grytan ett eller ett par cm utöver orginalhållarens höjd så att lågan hinner brinna ut mer eller mindre innan det går mot den kalla grytytan så minska CO-produktionen fort.

värmer man tältet med sitt kök så kan man ha i minnet att öka på ventilationen ganska mycket så fort man lagar mat samt inte stå i onödan med huvudet över grytan och andas in brännavgaserna.

Sedan tål man olika halter av CO beroende hur länge man vistas i miljön - 200 ppm som i mina ögon är ganska mycket så kan man ändå vara i detta i 4-6 timmar medans är det 600 ppm så bör man vara borta från detta inom 1 timme.

---

jag tittade efter CO-larm, dock det mesta var för industri eller yrkesfolk med mätare i 7000kr klassen - dock hade Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146091178 liknande brandlarm inom rimlig prisklass - inte så att man kan mäta vilken halt det är men i allafall ett larm som starta om det blir för hög CO-halt att det är farligt.

Den här går dessutom på ett vanligt 9V-batteri, vilket annars är problem med den är typen av sensorer att de behöver hela tiden ganska mycket ström för att hålla själva sensorn het.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janus82 Vända gastuben uppochned Kök och brännare 23
dsk Er avgas fra Metanol farlig? Kök och brännare 2
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...