Använda bensinbrännare i tältet.

själv så tycker jag att värma tält med kök låter som att man bli bekväm av att ha det varmt och gott.
sen finns det ju risker på syret och prylar som kan brinna upp. ska man ha varmt och gott så är det bättre att sova i ett vindskydd med en nyning utanför.

börjar nästan tro att friluftslivet har blivit en bekvämlig grej och inte uppleverse ju eller har jag fel?
 
Kombinationen is på insidan av yttertältet och eldning inne brukar snabbt kunna leda till otrevligheter...

man måste alltid säkra ventilation då en kök drar luft för motsvarade 10 -20 personer i tältet, skall man torka så måste man ändå ha stor luftomsättning för att få ut den fuktiga luften innan den blir så kall att den börja avsätta fukt igen
 
själv så tycker jag att värma tält med kök låter som att man bli bekväm av att ha det varmt och gott.
sen finns det ju risker på syret och prylar som kan brinna upp. ska man ha varmt och gott så är det bättre att sova i ett vindskydd med en nyning utanför.

börjar nästan tro att friluftslivet har blivit en bekvämlig grej och inte uppleverse ju eller har jag fel?

Så friluftsliv måste innehålla en gnutta obehag för att vara en upplevelse???
 
Så friluftsliv måste innehålla en gnutta obehag för att vara en upplevelse???

nopp. men det finns ju andra sätt att värma tält och har man en tältkåta är det mycket bättre än att ha ett tuneltält och besinkök som värmer.
visst är vi bekväma av oss vi människor. när det gäller laga mat på vintern så kan man ha tältdören öppen så försviner det otrevliga gaser ut, men att värma upp ett tält tycker jag låter lite rikskabelt då finns det andra modeller som är mer anpassad för det ändamålet. ty kronas tält och tältkåtor.
 
nopp. men det finns ju andra sätt att värma tält och har man en tältkåta är det mycket bättre än att ha ett tuneltält och besinkök som värmer.
visst är vi bekväma av oss vi människor. när det gäller laga mat på vintern så kan man ha tältdören öppen så försviner det otrevliga gaser ut, men att värma upp ett tält tycker jag låter lite rikskabelt då finns det andra modeller som är mer anpassad för det ändamålet. ty kronas tält och tältkåtor.

Så att värma upp tältet med brännaren är mer riskabelt än att laga mat på brännaren i tältet? Trodde slutförbränningen var bättre utan nåt som hindrar, dumma dumma jag. Tur att tältet har ventilationsöppningar.
 
Så att värma upp tältet med brännaren är mer riskabelt än att laga mat på brännaren i tältet? Trodde slutförbränningen var bättre utan nåt som hindrar, dumma dumma jag. Tur att tältet har ventilationsöppningar.

ja nog är det bättre på att använda köket till det man ska det till
 
Finns

som sagt mycket skrivet om hälsorisker med olika värmare t ex fotogen diesel och sprit. Men alla dessa luktar mer eller mindre vid förbränning. Bäst vore sannolikt de brännare som för ut rökgaserna via en skorsten. Där går ju också vattenången som finns i rökgaserna ut och bidrar därmed inte till kondensation på den kalla insidan av tältduken.

Men en tältkåta med en eldspis är sannolikt inte speciellt hälsosam i längden med hänsyn till rökgaser och partiklar från vedförbränning.

Thure
 
Jag tycker det fungerar bra att använda ett bensinkök inne i tältet. Det gäller bara att vara försiktig när man tänder köket för det kan bli höga lågor. Är man osäker är det bättre att tända köket utanför tältet och sedan flytta in det.

Eldar man med diesel eller lågoktanig bensin så sotar det mycket och det är inte så trevligt. Försök alltid att använda den bästa bensinen som du kan få tag i.

Vad händer med blyet när man använder blyad bensin till ett bensinkök?

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.