Använda bensinbrännare i tältet.

Jag har mkt speciell fråga i samband med att använda en bensinbrännare i tältet.

Först ska jag lägga några andra punkter åt sidan som jag inte tänker diskutera i den här tråden.

1. Det finns en allmän risk att tältet fattar eld - men det är mer eller mindre samma risk med alla brännare och man måste vara ytterst försiktig.

2. Det finns en allmän risk med syrebrist, koldioxid och möjligtvis kolmonoxid. Den är inte heller specifisk och gäller alla slags brännare.

3. Bensinbrännaren sotar i början och i slutet. Det är ett specifiskt problem som går att lösa på olika sätt, t.ex. genom att tända brännaren utanför tältet.

Nu kommer min fråga och jag tror det är först och främst kemi- och fysikkunnigt folk som kan svara på den.

När bensinbrännaren är i gång och flamröret har nått sin mkt höga arbetstemperatur - uppstår det några direkt giftiga avgaser som t.ex. kolväte och kväveoxider (se bil utan katalysator) eller förstörs alla gifter pga den mkt intensiva reaktionprocessen i flamröret och under själva förbränningen?
Bakgrunden till frågan är att man kan förstöra nästan vilken som helst gift med tillräkligt hög temperatur - vilket är principen av avfallsförbränning.
Skulle svaret variera beroende på om man använder rensad bensin eller vanlig bilbensin?
 
1. Har personligen sett 2 bensinkök med mycket höga lågor pga handhavandefel (men det är inte alls otroligt att jag gjot samma "fel"). Har sett 1 spritkök med höga lågor (en person som fyllde på bränsle när det brann). Har aldrig sett några haverier med gaskök.
Min slutsats är därför att jag kör gaskök i tältet men försöker undvika bensinkök.

2. Norska försvaret har gjort en studie på detta. http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

3. Alkylatbensinen är dubbelt så dyr som vanlig blyfri bilbensin. Alkylatbensinen nnehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Känns därför som ett bra val för mig åtminstånde.
http://www.spi.se/produkter.asp?art=16
 
Mkt nyttigt svar. Tackar. Ser ut som om XGK:n står sig rätt bra.

Alkylatbensin is da shit! Verkar vara den perfekta lösningen. Återstår bara frågan var man får tag på den, t.ex. i Gällivare.

Här i Tyskland är den tydligen inte så spridd. När jag gogglar den på tyska hittar jag en massa sidor som hänvisar till en svensk tillverkare. Verkar vara en svensk uppfinning.
 
Alkylatbensin

Mkt nyttigt svar. Tackar. Ser ut som om XGK:n står sig rätt bra.

Alkylatbensin is da shit! Verkar vara den perfekta lösningen. Återstår bara frågan var man får tag på den, t.ex. i Gällivare.

Här i Tyskland är den tydligen inte så spridd. När jag gogglar den på tyska hittar jag en massa sidor som hänvisar till en svensk tillverkare. Verkar vara en svensk uppfinning.

Jag kan ha fel men vad jag förstår så är miljöbensin som du kan köpa på macken till gräsklipparen samma sak!
Någon som har koll?
 
Exakt. Alkylatbensin går att köpa på i princip varje mack på fyralitersdunk i Sverige (fast miljösoppa brukar väl ha en sämre i marknad norrut, men det borde finnas). Tänk på att välja fyrtaktsvarianten så du inte får iblandad olja.
 
Lågan är 1800 - 1900 grader C om det är stökometriskt utblandad med luft när det förbränns, det är inte överdrivet varmt att man behöver ligga sömlös för kväveoxider mm. utan det är fortfarande koloxidbildning som är problemet - om det är problem alls.

i avfallsförbränning och inne i motorer så är förbränningstemperaturen betydligt högre då luften värms upp i förväg med kompression (motor) eller förvärmning av luft (panna) och då börja kväveoxiderna bli ett märkbart problem.

Sedan när det gäller avfallsförbränning så är inte bara tillräcklig temperatur viktig parameter - utan också tiden temperaturen vidmakthålls innan avkylning för bästa 'rening' - den tiden finns inte i lågan på ett campingkök.

Det är bara känna på doften av avgasplymen från fotogendrivet kök - det luktar 'jetmotor' och om förbränningen var perfekt så skulle det inte lukta något alls.

det som förbränns luktfriast är fortfarande gasol.
 
Exakt. Alkylatbensin går att köpa på i princip varje mack på fyralitersdunk i Sverige (fast miljösoppa brukar väl ha en sämre i marknad norrut, men det borde finnas). Tänk på att välja fyrtaktsvarianten så du inte får iblandad olja.

Alkylatbensin finns även hos de flesta återförsäljare och serviceverkstäder för gräsklippare, motorsågar och dylikt. Aspen är ett erkänt bra märke och då givetvis den oljefria fyrtaktsvarianten. Aspen säljs i 5 litersdunkar och 25 litersdunkar. Ibland finns Aspen även på bensinpumpar (lägsta literpris), men då kan alkylatbensinen innehålla mindre mängder vatten.

Annars finns ju givetvis kemisk ren bensin (industribensin/heptan) som ger ännu renare avgaser, men också kostar dubbelt så mycket som alkylat. Kemisk ren bensin finns bl.a. i färgbutiker.
/Niklas
 
Tittade i norska rapporten - coleman 445 är verkligen inte vara någon hälsosam sak att ha brinnande inne i tältet, den är markant sämre än alla andra när det gäller CO vid värmning av gryta - vad har dom gjort för fel egentligen - grytan för nära brännarhuvudet ?

vid eldning utan gryta så verkar alla brinna hyffsat rent, så det verkar inte vara så farligt att elda för värme och torkning - men man bör välja så lätt bränsle (kem. ren bensin) som möjligt för att minska doftnivån på avgasplymen.


undra hur det är med moderna gasolkök med kylflänsade grytor och olika pådrag, har här liksom när det gäller ovanstående test en känsla av att om lågan kyls för tidigt och inte hinner brinna ut färdigt så får man problem med stora CO-utsläpp. I länken http://zenstoves.net/COHazard.htm ungefär mitt i, indikeras samma sak då bara 2.5 cm höjning mellan låga och gryta minskar CO-produktionen radikalt.

hur eller hur - matlagning med gryta bör göras i absiden eller utanför, medans man kan tillåta sig värma och torka med kök inne i tältet så länge det är öppen, blåfärgad låga i köket, dock sov aldrig med köket igång...
 
Dags för dagens sista inlägg. Eller dagens första. Beror på om man tittar på den inre eller den där andra klockan.
Är imponerad av alla svar i den här tråden. Länkarna tyder på att det finns en riktigt omfattande och seriös forskning kring temat. Antingen är det ont om alternativa forskningsteman eller det här är verkligen ett potentiellt hälsoproblem för en inte så liten del av befolkningen.
 
I andra trâdar har det ju konstaterats att det är förmodligen vanligare att använda sitt kök som värmekälla / avfuktare i tältet bland vâra norska vänner.
Det finns kanske liknande forum pâ norsk med ännu mer info.
I de filmer av Lars Monsen jag sett eldar han ju ofta och gärna i tältet, kanske har han nâgon info, han brukar ju inte dra sig för att risa eller rosa saker och ting.
 
När bensinbrännaren är i gång och flamröret har nått sin mkt höga arbetstemperatur - uppstår det några direkt giftiga avgaser som t.ex. kolväte och kväveoxider (se bil utan katalysator) eller förstörs alla gifter pga den mkt intensiva reaktionprocessen i flamröret och under själva förbränningen?

Förbränningen blir inte hundraprocentig! Som tidigare skribenter varit inne på så skulle avgaserna i så fall vara luktfria.

Rådet är därför att inte använda bilbensin. Den innehåller mycket otrevligheter (t ex polyaromatiska kolväten), och ger skadliga avgaser. Alkylatbensin eller ren bensin (heptan) är betydligt bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.