Ang Nova

Är det någon mer som tycker att Novan har dålig effektom man jämför mot gas,båda monterade i ett trangia,har haft det inne på service och hittade inget fel
 
Jag har inte märkt någon större skillnad.
På pappret har Primus gaskök ungefär samma effekt som ett Nova, vilket nog stämmer med mina iakttagelser.

Jag antar att Optimus siffra (2.850 W) är med bensin, så om du kör fotogen är kanske effekten lägre. Men jag har kört med fotogen utan att tycka att det är segare än gas.
 
Nordesjo; sa:
Jag antar att Optimus siffra (2.850 W) är med bensin, så om du kör fotogen är kanske effekten lägre. Men jag har kört med fotogen utan att tycka att det är segare än gas.

Detta är subjektivt ifrån mig, men jag tycker fotogen är mer effektivt än bensin. Som sagt, sujektivt, men har jag helt fel?

Angående gas vs multifuel, så vet jag inte med just Trangia, men allmännt sett så är det nog mer kräm i multifuel än i gas. Sedan går det ju iofs snabbare från scratch med gas, än med multifuel, som skall förvärmas.

/K

[Ändrat av carvingkimbo 2003-08-11 kl 14:23]
 
Bensin/Fotogen

Lite off topic, men jag kan inte låta bli:
Jag testade mitt Primus MFS med bensin och fotogen. Koktiden för en liter vatten var nästan en minut snabbare med fotogen än med bensin. Å andra sidan är förvarmningstiden ca 1 minut längre med fotogen. (Men det har ju mindre betydelse om man ska smälta snö... ) Håller med Kim altså.
 
carvingkimbo; sa:
Detta är subjektivt ifrån mig, men jag tycker fotogen är mer effektivt än bensin. Som sagt, sujektivt, men har jag helt fel?

Jag har inte kört med bensin längre stunder, så det var mest en gissning från min sida. Bensin har (väl) högre energivärde än fotogen, så jag tänkte att det blev högre effekt då.

Men det är ju fälttester som räknas.
 
havskayak; sa:
Är det någon mer som tycker att Novan har dålig effektom man jämför mot gas,båda monterade i ett trangia,har haft det inne på service och hittade inget fel

Jag hade det problemet och vid en demontering visade det sig att rensnålen böjt sig, ny rensnål och rengöring av munstycket fixade mitt problem (men detta borde väl upptäckts vid servicen).
(Kolla även filtret...
... och att du har tryck i flaskan...)

/M
(Som inte använt gas i Trangia så jag har inget att jämföra med)
 
Re: Bensin/Fotogen (och gas)

Vandrare; sa:
Lite off topic, men jag kan inte låta bli:
Jag testade mitt Primus MFS med bensin och fotogen. Koktiden för en liter vatten var nästan en minut snabbare med fotogen än med bensin. Å andra sidan är förvarmningstiden ca 1 minut längre med fotogen. (Men det har ju mindre betydelse om man ska smälta snö... ) Håller med Kim altså.

Törs man fråga vilken typ av bensin som användes?

Jag har märkt att många använder miljöbensin från macken till sina multibränslekök. Borsett från att den sotar något grymt i jämförelse med tekninsk bensin så verkar den ha ett något lägre energiinnehåll än den tekniska.

Vid konstanta förhållanden så var skillnaden i koktid i genomsnitt 6% när jag testade bränslena mot varandra förra sommaren. Jag testade även fotogen och fann att den var likvärdig med miljöbensinen (bortsett från att den inte alls sotade lika mycket). För den som är intresserad så kan jag säga att köket i fråga vid "testet" var ett Optimus Nova och antalet uppkok var tre stycken för respektive bränsle.

För att förirra sig ytterligare så är det så att gas har ett energiinnehåll på mellan 15 och 20% mer än bensin (och fotogen). Om man enbart tar hänsyn till det så ska det ju gå fortare med gas i Trangiat, men sen så tillkommer ju brännarens egenskaper, det omgivande trycket och temperaturen osv.

Men för att svara på ursprungsfrågan: Nej, jag har inte upplevt att Nova har dålig effekt jämfört med gas i Trangiaköket.

/Jesper

Förresten Björn, ska vi rejsa köken mot varann så vi kan fastställa vilket som är bäst ;)
 
Re: Re: Bensin/Fotogen (och gas)

polarhund; sa:
Törs man fråga vilken typ av bensin som användes?

Jag har märkt att många använder miljöbensin...

Jag har aldrig provat miljöbensin, vet inte hur det funkar med MFS. Jag har bara provat gas, fotogen, heptan (-bensin) och vanlig mack-bensin. Alla funkar bra och sotar inte, men gasen har lite lägre effekt.

Detta var statoils fotogen mot Colemanfuel. Effekten är ju inte bara beroende på energiinnehållet per liter, det beror på hur mycket bränsle man gör av med per timme också. (Testa att tutta på en höstack får ni se på effekt:))

Här är lite om mitt MFS-test:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8361

Har haft köket sen våren 98. Det har hittils aldrig gått sönder. Mina kompisar med Nova verkar inte haft samma tur. Alla verkar ha fått måndags exemplar...
 
Jag har bara kört med miljö gräs klippar soppa,jag körde köket varmt och med full effekt med ca 20gradigt vatten tog det ca 7 min för en liter vatten att koka
 
Effekten i Nova

Köpte ett Nova för ett tag sedan och blev besviken på effekten, både med bensin och med fotogen. De blev aldrig någon direkt låga och jag fick känslan av att det inte var riktigt fritt fram för bränslet. Skruvade ur spindeln för att rensa men hittade inget utan skruvade tillbake den och testkörde igen. GRYM skillnad blev det och det blev ett rjält ös. Testade koktiden för 1L vatten och klockan stannade på 4m7s,, vilket jag är helt klart nöjd med under följende

Förutsättningar:
Vattentemp: "krankallt"
utetemp: -1
Bränsle: Fotogen
Kokkärl: Hackmans traktörpanna ( ja jag vet men jag var så ivrig att jag inte kunde hålla mig utan tog det som stod närmast till hands. Det tar ju lite tid att värma en så stor panna med tjock kopparbotten)


Hur det står sig i förhållande till andra kök vet jag inte men lägger in det som lite referens om det nu kan tillföra ämnet något.
 
Hade en del problem med mitt nova i början jag med men efter byte till bensin och samma manöver som BOBen gjorde så kvicknade det till.

Så min rek är: testa det!

danel
 
novat igen

Själv har jag klurat en del på vad som gjorde att det inte var full gas från början eftersom vad jag kunde se så var det helt rent och att jag mekaniskt inte ändrade någonting....men men nu är det i alla fall fullt ös och det fungerar kanon. Köket är ju trots atllt provkört och då borde de ju märkt att det inte gav full effekt. Inställningarna lär ju knappast ändrat sig själv i affären!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
afro ang amöbor! Kök och brännare 4
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Polar300 Dawg-A-Nova silent cap - provkörd... Kök och brännare 39
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
dizable Strul med NOVA Kök och brännare 6
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
Hertz Trasig pump till nova Kök och brännare 4
Vandrande Lo KÖK NOVA Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...