adapter

Markills adapter

Har använt Markills adapter flitigt under ett års tid och den verkar fungera bra. Gasburkarna köper jag för 10 spänn styck på Biltema så priset för adaptern är redan insparat pga. billigare gas.

Bild på adaptern finns här:
http://www.northstar.se/2_prod_show.php?art_no=000gasadaptor

Sven Kronfjäll

PS/
I länken står att engångsburkarna bara innehåller Butangas men Biltemas gasburk är propan/Butan blandning.
[Ändrat av lillen45 2003-10-01 kl 21:01]
 
il Camoscio; sa:
Jag räknar med att även nästa sommars sydvandring
blir i Frankrike (och Spanien) och att jag kan behöva
gas för betydligt mer än 14 dagar. Det är en del att släpa på
och man kan fråga sig om det lönar sig att ta med en
adapter, 2 hg, 265 kronor, för den händelse jag bara
får tag i Camping Gaz-burkarna. Det skulle kanske
spara 1-2 hg.
Jag tror att tillgängligheten på gas med "vettig" ventil kan ha blivit bättre. Samtliga sportaffärer som jag besökte i Frankrike hade Coleman-, Markill-, Primus- eller Karrimortuber. Dessa affärer var bl.a:

- Intersport Igloo i Toulouse
- Decathlon i Toulouse
- Ax Sport i Ax-les-Thermes
- Telemark Pyrenées i Ax-les-Thermes

Au Vieux Campeur i Labège - Innopole (Toulouse) har naturligtvis också gastuber med "normal" ventil.
 
Re: byggbeskrivning adapter???

olsburk; sa:
Lars, din hemmamekade adapter verkar intressant, kan du ge en mer noggrann beskrivning? Använder du biltemas kök som bas?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=814&iItemId=21042

mvh,
/Anders Gbg

Ja, jag har använt det köket du länkar till. Det tillverkas av Providus. http://www.providus.it/
Det är samma bas till kök, lampa och gasbränanre så det går bra att använda vilket som. Det enda jag har gjort är att montera av brännaren och reduceringsmunstycket och skruva dit en gängadapter som jag svarvat till själv.

Det finns lite mer info i den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19406&pagenumber=2

Jag gjorde det mest för att det var lite kul. Den funkar iofs bra, men ska man använda den mycket så är är det nog värt att satsa på Markill/Vaude-adaptern.
Här är förresten en tydig och bra bild på den:
http://www.outdoortrends.de/index.html?d_VD_92496000_Markill_Adapter_fur_Stechkartuschen5970.htm

Jag har labbat lite på koktider med olika gasburkar och brännare och har skrivit en liten rapport. Ska försöka lägga ut den nånstans på webben och återkommer med länk.

/RedTop/
 
Funkar bra

Jag köpte min Markill-adapter efter en alpresa där jag hade problem att få tag i behållare med "primus-fattning". Har nu i princip enbart kört med den och Biltemagas för 9.90 i flera år och det har fungerat problemfritt (sommartid). Frågan är bara vad som händer när gummipackningen börjar torka. Är det någon som vet om det finns nya packningar att köpa till Markilladaptern?

// Fredrik
 
haskell; sa:
Jag tror att tillgängligheten på gas med "vettig" ventil kan ha blivit bättre. Samtliga sportaffärer som jag besökte i Frankrike hade Coleman-, Markill-, Primus- eller Karrimortuber. Dessa affärer var bl.a:

- Intersport Igloo i Toulouse
- Decathlon i Toulouse
- Ax Sport i Ax-les-Thermes
- Telemark Pyrenées i Ax-les-Thermes

Au Vieux Campeur i Labège - Innopole (Toulouse) har naturligtvis också gastuber med "normal" ventil.

Jag beskriver intryck från sommaren 03. Så stora orter som du beskriver passerade jag helt enkelt inte under dessa 18
vandringsdagar.

De platser som
hade några inköpsmöjligheter alls var St Etienne de Tinee
och Abries i Frankrike, samt Bersezio i Italien. I samtliga
fanns punkteringsburkar och inget annat.
Efter 18 dagar hittade jag dock
riktiga burkar i en sportaffär i Modane, dan efter jag bestämt mig för
att åka hem.

När jag betänker vilka orter jag skulle komma att passera
under en tre till fyra veckor lång tur i Pyreneerna så vågar
jag inte lita på någonting alls. Av de orter jag passerade på
en 19-dagarstur 2001 kan jag tänka mig att Font-Romeu
var den där jag skulle kunna ha hittat primusburkar.
Det var också den enda orten med vettiga provianteringsmöjligheter
även om jag köpte på mig en del färskvaror i Nuria.

Jag skulle tro att Gavarnie har bra sortiment av det mesta, om
jag nu kommer så långt västerut.

il C.
 
Re: Funkar bra

Norris; sa:
Jag köpte min Markill-adapter efter en alpresa där jag hade problem att få tag i behållare med "primus-fattning". Har nu i princip enbart kört med den och Biltemagas för 9.90 i flera år och det har fungerat problemfritt (sommartid). Frågan är bara vad som händer när gummipackningen börjar torka. Är det någon som vet om det finns nya packningar att köpa till Markilladaptern?

// Fredrik


Gummipackning, saru. Jag köpte Utelivs exemplar
idag och med följde en mystisk gummigrej med en liten ögla
och jag var aningen förbryllad. Antog att det var en packning
men såg inget vettigt ställe att anbringa den; ska man dessutom lägga
den i tre varv runt? Bruksanvisningen hade föga
att säga om saken.

Såfort jag vet det ska jag testa under lite vildare förhållanden.

il C.
 
Låsanordningen till "benen"

Om det är en Markilladapter är det förmodligen låsanordningen till benen som greppar gasbehållaren i botten du menar. Trä den över benen så att den hamnar i spåret.

Hälsningar

Tommy
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...