adapter

Till min senaste 18-dagars tur i Alperna
(Frankrike/Italien) tog jag med gas för 10
dagar och mat för 8. Jag lyckades förnya matförrådet
en del, men inte gasen. Överallt denna Camping Gaz
i punkteringsburkar. Det blev 11 fria övernattningar,
hade velat ha fler.

Jag räknar med att även nästa sommars sydvandring
blir i Frankrike (och Spanien) och att jag kan behöva
gas för betydligt mer än 14 dagar. Det är en del att släpa på
och man kan fråga sig om det lönar sig att ta med en
adapter, 2 hg, 265 kronor, för den händelse jag bara
får tag i Camping Gaz-burkarna. Det skulle kanske
spara 1-2 hg.

Jag har emelleritd hört att dessa
har lite dåligt rykte, t ex att de läcker. Nån som kan berätta?
 
Inte märkt...

Jag har kört i sommar med en hemgjord adapter baserad på Biltemas billiga kök. Jag har inte märkt av något läckage. Men risken för läckage är troligtvis större än för Primusburkarna.
 
Re: Inte märkt...

redtop; sa:
Jag har kört i sommar med en hemgjord adapter baserad på Biltemas billiga kök. Jag har inte märkt av något läckage. Men risken för läckage är troligtvis större än för Primusburkarna.


Eftersom adapterna väger 2/3 av en burk lutar jag åt
min gamla stil att alltid ha med tillräckligt med gas för
hela turen, t ex tre veckoburkar (av vilka den första
kommer att räcka i tio dagar, eftersom jag då använder
min egen bränslesnåla mat).

il C.
 
Inga problem m Markills adapter.

Jag har hittils inte efter två års användande märkt att den skulle läcka. Min bevekelsegrund för att köpa den var just den Du nämner - nere i Europa är det klart mkt lättare att få tag i ventillösa kartuscher.

Mvh Harald Eriksson
 
Re: Re: Inte märkt...

il Camoscio; sa:
Eftersom adapterna väger 2/3 av en burk lutar jag åt
min gamla stil att alltid ha med tillräckligt med gas för
hela turen, t ex tre veckoburkar (av vilka den första
kommer att räcka i tio dagar, eftersom jag då använder
min egen bränslesnåla mat).

Är det inte så att en sån där adapter är en "burk" som man stoppar tuben i? Och sen pressas en spets (med packning runt) ner och gör ett hål i tuben?

Då borde ju en stor del av vikten hos adapterna vara själva "burkens" väggar, och de borde man väl kunna ta bort en del av? Den handlar ju bara om att hålla själva "ventilen" tillräckligt stadigt mot tuben så packningen håller tätt?

Jag skulle kunna tänka mig att man kan göra en variant där man tar fyra vajrar från ventilen, ner runt tuben och sen använder en slangklämma under tuben för att spänna dem. Man behöver antagligen nåt runt tuben som håller dem på plats i sidled också.
 
Re: Re: Re: Inte märkt...

nermander; sa:
il Camoscio; sa:
Eftersom adapterna väger 2/3 av en burk lutar jag åt
min gamla stil att alltid ha med tillräckligt med gas för
hela turen, t ex tre veckoburkar (av vilka den första
kommer att räcka i tio dagar, eftersom jag då använder
min egen bränslesnåla mat).

Är det inte så att en sån där adapter är en "burk" som man stoppar tuben i? Och sen pressas en spets (med packning runt) ner och gör ett hål i tuben?

Då borde ju en stor del av vikten hos adapterna vara själva "burkens" väggar, och de borde man väl kunna ta bort en del av? Den handlar ju bara om att hålla själva "ventilen" tillräckligt stadigt mot tuben så packningen håller tätt?

Jag skulle kunna tänka mig att man kan göra en variant där man tar fyra vajrar från ventilen, ner runt tuben och sen använder en slangklämma under tuben för att spänna dem. Man behöver antagligen nåt runt tuben som håller dem på plats i sidled också.


Jag minns inte exakt, men adaptern ser mera ut som
ett handtag, av den typ man kan hitta på kastrullock.

jag är skeptisk mot hemlagade lösningar.

il C.
 
Re: Inte märkt...

nermander; sa:
Är det inte så att en sån där adapter är en "burk" som man stoppar tuben i?

Min hemsnickrade Biltemaadapter ser ut så, men burken är gjord av plast och jag gjorde bedömningen att man inte sparar många gram på att lättborra burken.
Men visst har du rätt i det du säger. Några gram sparar man.

Markilladaptern har jag bara sett på bild. Den har tre armar som greppar burken ungefär som en avdragare för kullager om du vet hur en sån ser ut, så där är det nog svårt att lätta mer.

Min adapter väger ca 235 g och Markill uppger 180 g för sin. Jag vägde för ett tag sen sju stycken av Biltemas oöppnade gasbehållare och bruttovikten var mellan 267 – 284 g. På gasbehållaren anges nettovikten till 190 g.

/Lasse S
 
Re: Re: Inte märkt...

redtop; sa:
Markilladaptern har jag bara sett på bild. Den har tre armar som greppar burken ungefär som en avdragare för kullager om du vet hur en sån ser ut, så där är det nog svårt att lätta mer.

Ah, men är Markill-adaptern gjord av titan? Det måste ju vara bästa sättet att spara vikt på den i såna fall:)

Frågan är om det skulle löna sig att på en Biltema-adapter ta bort nedre delen av burken, göra tre krokar av M3 gängstång som man spänner med vingmuttrar?

Nån som har en länk till bra bild på Markill-adaptern?

(Farsan har finmekanisk verkstad så det finns lite resurser att meka om det verkar kul:)
 
Re: Re: Re: Inte märkt...

Frågan är om det skulle löna sig att på en Biltema-adapter ta bort nedre delen av burken, göra tre krokar av M3 gängstång som man spänner med vingmuttrar?

Skulle nog funka, men då börjar man ju äventyra tätheten. Det blir ju lite kinkigt att dra alla tre lika mycket. Frågan är också om det lönar sig viktmässigt.

Min lilla gängadapter på 20g går nog att optimera ner till 10g om man anstränger sig. Mässing är relativt tungt!

/Lasse
 
Re: Re: Re: Re: Inte märkt...

redtop; sa:
Skulle nog funka, men då börjar man ju äventyra tätheten. Det blir ju lite kinkigt att dra alla tre lika mycket.

Ser man inte det på hur rakt den sitter? (Jag får åka förbi Biltema nån dag och spana in deras hållare.)
 
Re: Re: Re: Re: Inte märkt...

redtop; sa:
Min lilla gängadapter på 20g går nog att optimera ner till 10g om man anstränger sig. Mässing är relativt tungt!

Borde det inte gå att svarva ur adaptern, göra en ny invändig gänga och sen skruva i en hylsa med "rätt" invändig gänga och den "nya" gängan utvändigt?

Alltså man svarvar ur så man kan göra en M12 fingänga(?) på adaptern och så skruvar man i en mässingshylsa med M12 utvändigt och kökets gänga invändigt?

Fast då är frågan om jobbet lönar sig prismässigt förstås:)
 
Äsch, jag tänkte ju fel, det är ju utvändig gänga påadaptern (och invändig på köket). Fast det borde ju gå att svarva ner adaptern då.

Hittade en bild på Markills adapter, där skruvar man alltså ner hela ventilen mot tuben (alltså PRECIS som en avdragare). Fast adaptern ser ju verkligen stabil ut, den borde ju gå att lätta en del.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.