1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ???

Re: Hmm, intressant!

Svartkjelen; sa:
Och att koka upp 1/2 liter vatten tog dig 4 minuter, och förbrukade ca 7 gram. (17/10*4=6,8

Det gäller ju så klart att vara uppmärkssam på vilken temperatur vattnet hade när Leif (Bogart) började värma på det. Ska du använda köket uppe i fjällen är vattnet ju oftast väldigt kallt när man börjar vilket gör att det går åt mer bränsle att få det att börja koka.

Bara nåt att tänka på!

/ Nicke
 
Re: Hmm, intressant!


Och att koka upp 1/2 liter vatten tog dig 4 minuter, och förbrukade ca 7 gram. (17/10*4=6,8), vilket borde göra att man kan laga Real Turmat 64 gånger på en 450-grammare. Där är det ju bara en 1/2 liter varmt vatten som behövs.



Du missade en sak. Effekten är inte konstant. Vid själva kokningen har du ju uppvärmningen och kompensation för förluster sen vid varmhållingen kompenserar du bara för förluster till omgivningen.
Eller låter du plattan stå på sexan även efter potatisen kokat upp på spisen hemma?

Leje
 
hur mycket gas kvar i tuben?

Det intressantaste tycker jag nog ändå är hur mycket gas finns det kvar i tuben när effekten är så låg att det inte längre är roligt att laga mat? Jag har bara kört gas ordentligt en gång. I fjällen förra sommaren. Då kändes det som det var ordentligt med gas kvar i flytande form i flaskan (stora sorten) när effekten var så låg så jag behövde byta tub. En viktjäfmörelse där vore intressant. Har ingen möjlighet att jämföra detta nu....har inte heller någon full behållare.....men jag kan ju gå och väga i en butik kanske...
Gas är klart smidigt men halvtommabehållare gjorde det trist tyckte jag....kör normalt fotogen...

/Andreas
 
Halverad effekt på halverad gasflaska???

Menar du (Ala) alltså att effekten blir mindre när gasflaskan bara är halvtom? pga lägre tryck i flaskan, eller?
 
Använda den mindre behållare!

Hej

Det är bättre att ha flera mindre behållare än att använda den stora men tanke på att ventilen kan gå sönder ifall det sker ute på fältet. Då är det bra att ha flera samt man kan fördela vikten i ryggsäcken.

Sedan har jag hört att om man använder den stora behållaren blir den sämre under användningens gång pga trycket sjunker. Och så är det bättre tryck i den mindre även när den är nästan tom. Det blir det inte i den stora behållaren när den börjar ta slut...

Hoppas jag är tydlig. Imorgon drar jag ut på en tur på Höga kusten och då har jag två mindre behållare som jag ska använda till titanköket.

Jonas
 
Re: Halverad effekt på halverad gasflaska???

Svartkjelen; sa:
Menar du (Ala) alltså att effekten blir mindre när gasflaskan bara är halvtom? pga lägre tryck i flaskan, eller?

Exakt! Att effekten skulle bli hälften vid halvflaska vet jag dock inte. Men jag upptäckte att det plötsligt tog LÅNG tid att värma vatten trots att det brann snyggt och lät som gas brukar.....lite lägre kanske....

Som skrivits ovan är nog mindre flaskorna bättre.

/Andreas
 
Som Leje skrev, det gick nog åt något mer är 7gram för uppkokningen eftersom jag blåste på ganska ordentligt i början. Å andra sidan så lät jag det koka rejält innan jag ansåg att uppkokningen var klar för att felen skulle bli åt "rätt" håll. Även de 6 resterande minuterna så kokade jag ganska så häftigt eftersom man troligtvis måste vrida på lite mer ute i verkligheten jämfört med hemma på köksbordet.

Leif...
 
Jag förstår inte riktigt varför jag ska stormkoka potatisen på trangian när jag inte gör det hemma.

Att friluftskök har betydligt sämre verkningsgrad än spisen hemma är väl en annan sak.

7g gasol är en energimängd om 325 kJ, om Leifs vatten var 20°C när han startade så har han tillfört vattnet 167 kJ för att få det att koka. Resterande 158 kJ fick kråkorna.

Vi fick då den lysande verkningsgraden 51%.
Fast den är nog ännu sämre då det troligen gick åt mer än 7g.

Leje
 
Teori måste nu omsättas i praktik

Nu hardet blivit ganska så teoretiskt och vetenskapligt det här, vilket i och för sig inte gör något, men det känns väl allt mer som att det är något man bara måste komma fram till själv genom erfarenhet.
Kommer derför att ta med meg både en liten och en stor flaska på min 12-dagarstur, och så får jag bara se hur länge det räcker, samtidigt som jag noterar hur många gånger, och hur länge jag använder flaskorna.
Tar det slut på gasen, går det ju också bra att värma vatten och mat över en vanlig eld.

Tack i alla fall för alla intressanta inspel, de har gett mig en ganska bra aning om vilken mängd jag kommer att behöva.
 
bränsleförbrukning mm

Verkningsgrad 50% säger teknikern. Den försiktige säger tre behållare för.... Öppen eld lär ge cirka 5% verkningsgrad till matlagning och 100% trivsel och naturkänsla.... Glöm inte bort den! Eldgropen ger betydligt mer.
Själv kör jag med bensin solo, fotogen i grupp vintertid samt gasol på sommarutflykter. Öppen eld där det går!

Go tur

Johan K

PS svarta kärl absorberar mera värmestrånling!
 
Re: bränsleförbrukning mm

johankse; sa:
Själv kör jag med bensin solo, fotogen i grupp vintertid samt gasol på sommarutflykter. Öppen eld där det går!

Så du kör med bensin/fotogen/gasol UTAN öppen eld? Jag tycker ocskå att det är intressant med bränsleceller, vad får du för effekt på dem?
 
Re: bränsleförbrukning mm

johankse; sa:
Själv kör jag med bensin solo, fotogen i grupp vintertid samt gasol på sommarutflykter. Öppen eld där det går!
Varför använder du bensin när du är solo men fotogen när du är i grupp?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.