Bra skaljacka för vinterfjäll?

Jag är inte helt såld på bomull. På plussidan är ju ventilationen och är det torrt och kallt så använder jag gärna min Rimfaxe. På minus är fuktkänsligheten och när de väl blivit fuktiga och frysstela, svåra att torka i fält. Senast igår var jag ute på en tretimmarstur med fatbike i ymnigt snöfall och bara någon minusgrad med en Fjällräven gutuliaanorak. Skönt med bomull när man svettas, men den var riktigt blöt när jag kom hem och hade jag behövt stanna ute nån natt hade jag tagit en texjacka.

Förutom KM-jackorna så är min Norröna Svalbard Börge Ousland GTX en favorit. Jag gillar den väl tilltagna huvan, slå för blixtlåset, längden och rejäla fickor som sväljer mycket. Den verkar dock ha utgått ur sortimentet, jag hittar den inte.

https://s3.eu-central-1.amazonaws.c...ge.jpeg.474494d68dde4cebebabe2617234ff6c.jpeg
 
Jag är inte helt såld på bomull. På plussidan är ju ventilationen och är det torrt och kallt så använder jag gärna min Rimfaxe. På minus är fuktkänsligheten och när de väl blivit fuktiga och frysstela, svåra att torka i fält. Senast igår var jag ute på en tretimmarstur med fatbike i ymnigt snöfall och bara någon minusgrad med en Fjällräven gutuliaanorak. Skönt med bomull när man svettas, men den var riktigt blöt när jag kom hem och hade jag behövt stanna ute nån natt hade jag tagit en texjacka.


https://s3.eu-central-1.amazonaws.c...ge.jpeg.474494d68dde4cebebabe2617234ff6c.jpeg

Kan hålla med, bomull är bra när det är torrt och kallt. Kan bli väldigt svår att torka efter en blöt dag med efterföljande kyla. För längre turer tror jag på konceptet att ha en tunn skal/regnjacka om det skulle bli milt med snö/regn och en bomull för kalla torra dagar.
 
+2.
Vi brukar har bomull eller plastdagar. Dresscode beroende på väder. Har inte hittat den perfekta jackan som klarar både kyla och värme(fukt) då man är i rörelse. Som plastjacka räcker en ordinär regnjacka. Ser fram emot bomullsdagar denna vinter!
 
Jag börjar också ledsna lite på bommul. Jag hade bommulsanorak i 16 minus i en hel dags skidande med snöblås rakt i ansiktet. Så jag drog åt huvan och körde med skidglasögon, till följd av att jag andades hela tiden på kragen som blev blöt och sedan till is. Jag fick torka den på köket när jag smälte snö på kvällningen, och det tog tlång tid.
 
Microfiber är bättre men.....

Hejsan,

Jo det är just pga att bomull är så svårtorkat som jag lade fram Bergans Antartic expeditions jacka tidigare i denna tråd. Fanns en typ identiskt tråd för några år sedan och där tipsades det om just den jackan av en snubbe som brukade gå på tur kring Svalbard bland annat.

Och eftersom microfiber (eller tätvävd nylon om man föredrar det begreppet) garanterat är mycket lättare att torka än bomull torde det vara ett mer allsidigt alternativ. Så hade jag inte redan haft en kanonfin anorak hade jag definitivt valt detta som vinterexpeditionsplagg.

Det sagt tycker jag nog att folk överdriver problemen men blöta bomullsanoraker. Har väl haft min med på en 40-50 veckor på vintertur de senaste 25 åren (bor alltid i tält ifall det är någon som undrar) och visst blir den blöt till och från. Ibland riktigt blöt! Men jag brukar helt enkelt ignorera detta och bara slänga på den nästa dag. Det brukar räcka med att skida i den från början helt stelfrusna anoraken i någon timme för att den ska ha torkat av kroppsvärmen.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...