• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Padjelantaleden augusti 2015?

Hej Utsidare!

Det kanske är i senaste laget men jag är äntligen ledig i augusti och söker sällskap eller möjlighet att ansluta mig till annat sällskap till efterlängtad tur längs padjalantaleden i sommar.

Jag tänkte mig främst en tur mellan Vaisaluokta och Tarradalen (antingen helikopter tillbaka till Ritsem, alt fortsätta vandra hela vägen till Kvikkjokk.) tror att sydlig riktning ger chans till fler motiv men är öppen för motsatt riktning också. Tycker om att fotografera och gör gärna avstickare eller stannar någon dag extra i någon fjällstuga bara för merupplevelser av t ex bastu, utsikt eller bara för trevlighets skull.

Har tidigare bara gjort korta helgvandringar och dagsturer men har utrustning för längre tältturer. Jag har dock en obotlig och uttalad björnfobi (ja, jag vet, jag har hört alla motargument men de fungerar tyvärr inte.) och vill därför absolut inte vandra ensam.. och ja...helst inte ens tvåsamt men arrangerade turer är redan fullbokade. (Fjällräven Classic är fullt sedan oktober och STF arrangerar bara gruppvandring i padjelanta i juli och Friluftsfrämjandets gruppvandring har åtskilliga reserver...)

Jag tänkte mig en upp till 14 dagars tur med viss proviantering längs vägen. Föredrar stugnära boende (för trygghets skull) men blir vi några stycken tältar jag mer än gärna. Jag är lätt att umgås med men trivs bra med en bok i handen också. Vad gäller vandringstakt är jag rätt anpassningsbar.

Verkar det här vara något för dig/er eller är ni redan ett gäng som kan tänka sig en extra medlem blir jag glad om du svarar. :)
 
Nej det är inte försent. Har själv planer på Padjelantaleden för sommaren. Mellan vilka datum hade du tänkt åka, jag har ingen semester i augusti så jag får flytta semestern om det går. Jag ser helst stugtur så man slipper bära tältet om man ska gå hela vägen till Kvikkjokk vilket jag tycker.
 
Jag har tänkt att det skulle vara kul att vandra padjelantaleden i augusti. Men jag vill nog som du vandra i rtt större sällskap än två. Men jag vet en kille jag vandrat med tidigare från utsidan som säkert också skulle vilja följa med. Jag skulle gärna kanske bestiga något berg på vägen, gärn akka men konditionsmässigt skulle jag nog behöva göra en bestigning i slutet av vandringen.
 
Hej! Jag kan nog ordna att vara med på en vandring på den leden i augusti, men max en v. Det är lagom för mig dels för att jag är nybörjare, dels för att jag inte gärna lämnar mina tonårsungar längre än så 😀 Jag tältar helst, lever helst så billigt som möjligt. Är rädd för björnar men fattar förstås att det är ungefär samma sak som att vara rädd för att flyga 😀
 
Går det här ihop?

Jocke5: Jag har inget emot stugtur, det innebär ju bara lättare packning med mer plats för lyx. Är bl a inne på att ta med fiskespö så man kan nyttja fiske där det är tillåtet...
Vad gäller datum är jag flexibel, tidigast 31 Juli men sedan är hela augusti obokad för mig. Jag går till Kvikkjokk men bara i sällskap av fler, Tarradalen är ju rätt viltrik om jag förstått rätt?

moa_k40: Låter intressant om du får med fler på tur. Personligen har jag inget intresse av toppbestigning men kan tänka mig stanna en dag extra i akka-stugan för materialvård eller fotomotivjakt. Vad säger du/ni om tält vs stuga?

Snorkfröken: Är tyvärr rädd för att det tar längre än en vecka att vandra leden, även med helikopter från Stalo.. Men du har en poäng, tälttur kostar mindre... varför inte tälta vid stugorna så gör var och en som de vill, rimligen finns fler tältare? Vandra en del av sträckan med mig och gå tillbaka? Hmm...
 
Jocke5: Jag har inget emot stugtur, det innebär ju bara lättare packning med mer plats för lyx. Är bl a inne på att ta med fiskespö så man kan nyttja fiske där det är tillåtet...
Vad gäller datum är jag flexibel, tidigast 31 Juli men sedan är hela augusti obokad för mig. Jag går till Kvikkjokk men bara i sällskap av fler, Tarradalen är ju rätt viltrik om jag förstått rätt?

moa_k40: Låter intressant om du får med fler på tur. Personligen har jag inget intresse av toppbestigning men kan tänka mig stanna en dag extra i akka-stugan för materialvård eller fotomotivjakt. Vad säger du/ni om tält vs stuga?

Snorkfröken: Är tyvärr rädd för att det tar längre än en vecka att vandra leden, även med helikopter från Stalo.. Men du har en poäng, tälttur kostar mindre... varför inte tälta vid stugorna så gör var och en som de vill, rimligen finns fler tältare? Vandra en del av sträckan med mig och gå tillbaka? Hmm...

Jag föredrar att tälta för jag har tidigare köpt ett dyrt tält så kan jag använda det så gör jag gärna det och får en billigare resa. Och så kan man ju slå upp läger var man vill, om man vill gå längre någon dag eller bara hittar en fantastisk plats. Det är ju inte helt otroligt att vandra padjelanta med tält kanske går fortare än att stanna på varje stuga. Men jag stannar gärna bredvid stugorna med bastu! Jag tycker det ärkul att torka mat innan resan också för jag tycker inte sådana där matpåsar är så jättegoda. Och man kan spara en liten slant på det också. ;)
 
Hej!

Jag är också intresserad!
Har en Hilleberg Nammatj 3 GT och är flexibel under hela sommaren.
En stugtur vore också fint... En vandring med 20kg packning är ganska tung ;)

Om mig själv: jag är 27 år gammal och flyttar från Porto, Portugal till Lund snart.
Jag skulle säger att jag har redan ganska mycket erfarenheter med fjällvandring, men har inte varit förut på Padjelantaleden.

Har även en nödsändare- i fall att björnen attackera ;)
 
Hej!

Hur går det i denna tråden? Har ni bestämt något?

Jag har fjällvandrat en hel del (bl a i Padjelanta) både ensam och med sällskap. I år skulle jag gärna gå en tur i en lagom stor grupp. Är ganska flexibel med tid men helst inte senare än första halvan av augusti. Vill oxå slå ett slag för månadsskiftet juni/juli.
Tältar men har inget emot att slå läger vid stugor. Finns det möjlighet att gå i en grupp där alla tältar kan man även ta sig lite utanför leden vilket är trevligt. Padjelanta är vackert!

Öppen för det mesta helt enkelt :)

Madeleine
 
Måste tyvärr ställa in mitt deltagande för denna resa då jag fått jobb på annan ort och behöver ägna semestern till att flytta. Men nästa säsong kör man hårt igen och då från ett helt annat utgångläge - Boden. Betydligt närmre till fjällen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mackan1991 Vandring v. 33-34 (10-25 augusti) Reskompis 0
moa_k40 Vandring i augusti Reskompis 1
dunderdotter Vandra med barn i skolåldern i början av augusti eller juli? Reskompis 4
Sega råttan Jämtlandstriangeln i augusti? Reskompis 5
Erik Lindfors Söker sällskap för ett kortare äventyr 13-18 augusti Reskompis 1
jennip Tågluff någon gång under maj-augusti 2014 Reskompis 0
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
erik.wesslan.1 Vandring i Abisko augusti Reskompis 0
robinhaag Replagskamrat till Sylarna Augusti 2012 Reskompis 11
Maja_76 UCPA, vandring kring Mont Blanc, Chamonix, augusti 2012 Reskompis 7
soran augusti=utomlands? Reskompis 0
bredviken Flugfiske i Älvdalen i slutet av augusti. Reskompis 0
piaea Tjåmotis till Aktse slutet av augusti Reskompis 0
resanu ucpa augusti Reskompis 1
Helena_L Resesällskap i augusti Reskompis 2
Joakim Ambrosson Jotunheimen - augusti Reskompis 1
kirsi83 Båttaxi över Torneträsk 4 augusti Reskompis 0
Durden Dela Taxi Kiruna-Abisko 18 augusti? Reskompis 0
vronken Folkmusik o vandring, augusti Reskompis 0
baseman Kebnekaise Augusti 2009 Reskompis 5
FrankP Vandra i Lappland / Augusti Reskompis 0
tinab66 Vandringskompis sökes för 4-kanten klassikern i Sylarna Augusti-08 Reskompis 0
odegaarden Fjällvandring 15-21 augusti Reskompis 1
Joakim Ambrosson Sarek 5-19:e augusti! Lite småkris Reskompis 5
ilisen Fjällvandring 13-19 augusti Reskompis 8
Maike Bohusleden, Vandring, Augusti Reskompis 3
Fredrik0901 Fjällvandring i Augusti/September !! Reskompis 3
GustavOh Fjällsällskap i augusti? Reskompis 14
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Reskompis 0
johlu Mont blanc 12:e augusti Reskompis 0
AndersOleander Fjällvandring i slutet av Augusti, början av September Reskompis 0
Szanto Kungsleden i augusti Reskompis 8
koaladaniel Sarek juli-augusti Reskompis 0
karined Nån som ska vandra kring storulvån i mitten av augusti Reskompis 5
tefi Klättra i Sormiou i juli/augusti? Reskompis 1
humbug Fjällen 18-29 augusti Reskompis 3
s97zimon Mont Blanc runt i augusti-04 Reskompis 8
mliansdotter Fjällvandra/Sarek/Augusti Reskompis 0
sica Vandringssällskap (Padjelanta?) i juli eller augusti! Reskompis 7
xcuz Södra kungsleden i Augusti? Reskompis 0
agp Korsika i augusti Reskompis 1
lillondo Stockholm-Budapest Augusti Reskompis 0
hbg Padjelanta/Sarek i augusti Reskompis 0
fjällvandring i juli/augusti Reskompis 0
Padjelanta i augusti Reskompis 0
Lappland i augusti? Reskompis 0
chriswattle Lofoten v 29 2015 Reskompis 0
Linus_G Island 2015 Reskompis 6
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Anorb Sökes tursällskap inför sommaren 2015, Åre med omnejd. Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...