"Svårt" val

Det funkar med kaffepanna i 27-serien (men tight)

Jag har ett 27-6 HA med lilla kaffepannan och det funkar. Jag har köpt till den där Multidisc skärbrädan/"hålslag"/osv då det annars skulle vara risk att repa stekpannan. Jag har också ett Eta Express men tycker att Trangia är 100% roligare att laga mat på. Sugen på en 25-serie vad det lider då jag tycker att man får vara max två pers på detta kök.

Kaffepannan räcker så tre pers får varsin hyfsad kopp kaffe = helt OK för mina behov. Sambo/särbon har den större modellen också men den körs mest som svartpanna.

Im min setup har jag: 1-2 kastruller, gasbrännare (i kaffepannan), liten disksvamp, miniflaska med diskmedel, tamoj, multidisk, stekpanna, 2x vindskydd, oftast kaffepannan, rem och tygfodral.
 
Tranigias "Multifuelbrännare X2" - nåt att ha?

Fan också. Jag blev köpsugen och funderar på "Multifuelbrännare X2" till mitt lilla Trangia för kalla temperaturer. Jag kör Trangia och ett EtaExpress på gas i dagsläget. Ett större Trangia ligger inom femårsplan och jag tror inte att jag kommer att vilja ha en fristående brännare med folievindskydd (done that - i alla fall med gas).

Hur är den där multifuelbrännaren egentligen map på tysthet och reglering? Någon som har ett och kan tipsa tack.
 
Multifuelbrännare X2 har ingen reglering utöver vad som kan göras med pumptryck, vilket jag tycker är himla synd när det är instoppat i en köksystem (trangia) som skriker om att få laga till lite roligare mat än just värma vatten till påse...

gissar att det är samma brännarstorlek som i OmniLite-Ti förutom att OmniLite-Ti har reglerbar nål för att styra farten på lågan.

jag skulle överväga tanken att skaffa OmniLite-Ti som med adapter stoppas in i trangian, är sugen själv att göra experimentet...

Det som hittills fungerat närmast en gasolbrännare fast den körs på flytande bränsle, från mycket liten eld för sjudning och långkok under lock till full fart för stormkok/stekning i en Trangia är fortfarande Optimus Nova (utan plus)...

Medan omnifuel fungerar så dåligt på låg och medelfart för långsamkok att reglernålen är nästa obehövlig och kunde avslutas på samma sätt som Multifuelbrännare X2 medans Multifuelbrännare X2 skulle haft reglernålen istället då jag tror att den mindre brännarens utformning skulle tackla reglering vid lågfart på ett bättre sätt
 
Tackar xxargs och fasen också. Den ligger ju hyfsat i pris men "utan" reglering vete fåglarna. Ska läsa på lite om Optimus då.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...