Baslägerkök

Hej
Har behov av ett kök för matlagning åt cirka fyra personer. Kommer att transportera det i olika motorfordon (bil, skoter) så vikt och storlek är inte så gränssättande. Jag vill kunna använda det året runt, det räcker med en låga (inga dubbelkök alltså).
Tittar på exempelvis Optimus Hiker. Fördelen med det verkar vara enkelheten, dvs man behöver inte skruva ihop olika delar. Kan Primus Frigg Stove vara ett annat alternativ tror ni?

Magnus
 
Hikers

brännare är rätt ljudlig.

Frigg låter sannolikt mindre och är enkelt att använda samt bredare låga vilket troligen gör det bättre att kombinera med stekpanna. Effekten uppges vara mindre på Frigg men det skulle jag sätta ett frågetecken för.

Thure
 
Ska du alltid transportera det i fordon skulle jag satsa på Frigg Stove.

Hiker låter mycket (om du inte får tag i ett äldre begagnat med hattbrännare), du måste pumpa och förvärma, och du måste tanka det mer ofta.
Vi som älskar flytbränslekök ser ju detta som skoj och "en del av matlagningen", men det är inte alla som lider utav den åkomman ;)

Frigg är bara en del, och ett ekipage. Ta fram det, vrid på kranen och tänd. Dessutom får du en högre och mer behaglig arbetshöjd om du sitter på en stol.
 
Tack för synpunkerna, men hur fungerar Primusen i kyla tror ni?
Primus Frigg är ett propankök.
Propan har en kokpunkt runt – 42 grader C. Det innebär att ner till sådär -40 bör det inte vara några problem. Och är det så kallt ute så undviker jag att vara ute frivilligt.
På mina Primus propanflaskor står det hur mycket flaskan väger tom (tara) så man kan hemma kolla hur mycket gasol det finns kvar flaskan.
Primus propanflaskor är returflaskor så man lämnar in sin tomma flaska och får en annan (begagnad) flaska när man köper påfyllning

Edit: såg att någon skriver fortare än jag gör.

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.