Adapter

Jag har en fråga och kanske ett svar.

1 Är det så att orsaken till att man skall ha adapter till biltemas gasflaskor är att dom inte stänger sig själva när man skruvar av köket?

2 Om det är så borde väl Primus Alpine PowerCook vara bra. Det består ju av 2 delar där den undre bara består av själva kranen.

Mvh Anders S
 
Stämmer lite...

Ta en titt på biltemas flaskor så förstår du... Det är nämligen så att det inte finns någon ventil. Inte heller någon gänga att skruva fast kötet i.

Tänk dig flaskan som en metallbehållare som inte har något hål i sig. Adaptern består i enkla drag av en kanyl liknande nål sóm man helt sonika sticker in i behållaren så att gasen strömmar genom denna. Denna nål spänns fast kring flasskan och har gummipackningar så att gasen inte kan läcka ut. Tar man bort nålen från flaskan, så finns det ju ett hål i flaskan. Rakt in i gasen som sipprar ut. Kanske inte sipprar, men sprutar ut. Oftast om flaskan är någorlunda ny, med sådant tryck att gasen till en början är i flytande form.

Adaptern är dels en ventil, så att du kan stäcnga gasflödet, men samtidigt en gänga så att du kan fästa köket på flaskan.

Hoppas att det rätade några frågetecken...
 
Biltema gas flaskor

Hallå,

Det finns (för 6mån ialla fall) flaskor på Biltema som passar till Primus gas kök.
Jag brukar själv köpa mina flaskor där för det blir billigare och jag sätter oftast en liten gasollampa på dessa och då gör det inte så mycket att dom är lite högre än Primus flaskor.
Men jag brukar även ha Biltemas flaskor till ett gasol kök från Coleman och det fungerar helt OK.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.