Tips om fisket i Råstojaure..?

Geografisk position

Japp, jag bor i norr, för tillfället i Luleå (jobbar på Universitetet).

Har dock tidigare bott i närheten av Piteälven (närmare bestämmt i Älvsbyn), som är en mycket bra harr-älv, som tillsammans med Kaitumälven är dom bästa och mest trevliga (flugfiske)älvar jag har fiskat i.

Harrfisket i Kaitumälven är något jag verkligen rekommenderar! (du får ta en sväng dit nästa gång du besöker oss häruppe =) )

/Anders B
 
Älvsbyn...

Jag var i Älvsbyn i höstas och tog jägar-licens. Ska eventuellt upp i höst igen och fiska/rida med "Udda Äventyr" ett företag som sysslar med vildmarksäventyr. Kanske ska passa på och doppa flugan i Piteälven då... :eek:)

/Christoffer
 
Fisketips

Prova då att fiska i Varjisån(har för mig att "Udda Äventyr" kör med sina "havremoppar" efter Varjisån).

När det gäller Piteälven så är det oftast (tyvärr..) som så att man måste upp en bra bit efter den (läs ovanför Moskosel, om du vet var det ligger..) och då bör man ha tillgång till bil...men det kanske du kommer att ha?

Hur som haver barnen kär...nej, nu det blev fel....hur som haver så är Piteälven en trevlig älv att både fiska i samt faktiskt även att titta på (Storforsen är ju ett bra exempel på detta..)

/Anders B
 
Piteälven...

Ja, vi får väl se om det hinns med. Men jag ska väl inte klaga som ska få fiska i Råsto en hel vecka.

/Christoffer
 
Nej..

det är ju inte alla som får det !
Själv så ska jag till Granån (inloppet till sjön Virisen, ligger i närheten av Tärnaby) om en vecka, och försöka att få lite öring och röding, det finns nämligen (tyvärr) ingen harr i den ån.

Ha det bra och hoppas att du får äta Harr i Rostueatnu!

/Anders B
 
Tack Anders...

För alla fina råd och tips. Lycka till med ditt flugfiske i Tärna! Mvh Christoffer
 
Lessen om jag lägger mig i...

Sicka tjötare ni e. (som det heter i Göteborg)
Tänkte bara lägga mig i med en liten anekdot om just Råstoetno:
Jag var uppe i sandåslandet med min far 97 för att blöta några flugor. 10 dagar tillbringade vi i isande vind och iskallt helvete. På 10 dagar var min far den enda som ens lyckades få napp. (Det var en fin öring på kring kilot som han lyckades landa.) Efter det fick vi inte ett skit. Jag var så förbannad på råsto så jag skulle kunna spy. (Det bör tilläggas att jag var 17 år och hade haft KANONfiske året innan i Kaitum.) Åter till berättelsen:
Sista dagen hade vi ett läger som låg vid en bit ner forsen (kommer inte ihåg namnen på nåt). Ifrån vårat läger var det knappa halvtimman till en liten sjö där vi skulle bli hämtade med sjöflyg. Vädret klarnade upp åp morgonen som det alltid gör sista dagen man är ute och vi bestämde oss för att skita i att fiska och packa ihop allt för att ta oss upp till sjön. Där satt vi i gassande solsken för att vänta in flyget som först skulle komma 3 timmar senare. Rastlös som man är började jag på försök att kasta efter några misstänksamma vak. Det såg ut som om dom rörde sig i stim????? Jag hade ingen aning om vad det var och farsan som är från spanien hade ingen aning han heller. Han trodde det bara var småfisk. Självklart var det hetaste rödingpölen!!! En timme höll jag på och landade röding efter röding och någon harr på ca 40 cm. Det var bara att fång och släppa tillbaka. Farsan drog oss oxå en öring och tillslut hade vi krokat så mycket att vi inte orkade mer utan tände oss en eld och grillade 3 sorters fjällfisk för att inmundiga en lysande avslutningsmåltid på en inte allt för jävlig vecka i väntan på flyget...

Slutsats:
Antingen var det vädret som styrde fisket helt och hållet eller så var det bara den här pölen som var rena guldgruvan.
Tipset e iallafall att testa småpölarna man annars bara traskar förbi.

Skitfiske
//Daniel
 
Tack Daniel...

...för din berättelse. Lät tungt. En fråga bara, när var du där, alltså vilken tid på året?

Kul att ni fick lite fisk till slut efter allt flugblötande! :eek:)

/Christoffer
 
Rostu

Alltid lär man sig något, vi promenixade förbi en hel del småpölar när vi var där åxå, men vi fiskade inte i dem (tyvärr...)
Vädret kan man ju inte råda på, har precis kommit hem från Tärnaby-området från en fisketur, regn hela tiden men vi lyckades att få upp några öringar på strax över kilot, varav vi gravade en. Det blev en succé, mycket gott på mackan till frukosten!!

Ha det !!

MVH Anders B
 
Ang Varjisån

Till brook:
Tack för tipset ang. Varjisån! Var på besök i Piteå och efter att ha läst ditt inlägg tidigare blev jag sugen. Surfade in på http://www.lantmateriet.se och zoomade in på flygfotona och kunde lokalisera lite fina nackar och sel. Vidare pratade jag med folk i trakten om tips på ställen. Det blev en mkt fin kväll med fin harr, men bara småöring tyvärr. Vi var rätt långt upp i ån, nära RV45-bron. Var det ett klokt ställe att fiska på?

/Björn
 
Varjisån

Japp, det var det säkerligen.
Det är en väldigt trevlig å, men som du skriver så är det mest harr som är av storlek i den (personligt Harr-rekord i Varjis för min del är 1 kg), nån större öring har jag dock inte fångat.
Ett råd gällande var man också kan fiska i Varjis, är att prova dom större selen. En del förutsätter båt men det finns endel som man kan pröva inloppen och utloppen på.
När jag nu ändå har avslöjat ett bra fiskeställe så kan jag ju lika gärna avslöja ett till: Mourssom i piteälven (förutsätter dock båt), ett mcket trevligt område.

Ha det !

Mvh Anders B

(Jo, just det, Hur gick det i Rostujaure, Christoffer?)
[Ändrat av brook 2001-08-20 kl 11:45]
 
Att flå fisk är en barbarisk sedvänja. Med skinnet följer de godaste smakämnen och omättade fetter som gör fisken just till den delikata råvara den är. Kvar blir bara det torraste muskelköttet som kräver massor med stekfett och smakbedövande kryddor för att "smaka".
Det här gäller såväl harr som gädda, abborre, lake m.fl.
Fjälla försiktigt istället eller tillred med fjällen på i folie (tja, aluminium är ju problemavfall)halstra eller koka. Försiktigt kokt harr är en läckerhet. Koka upp vatten till stora bubblor, lägg i fiskbitarna och låt badda på svag värme eller under lock på brädbit.

Heidbacka, JO
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
Ayrin Filékniv - tips tack :) Fiske 18
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
myrddraal tips på metspö Fiske 5
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
IntMurr Tips inför fiske i Grövelsjö-Femunden-Rogen-området Fiske 1
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
gäddjägarn Fiske tips på dagstur Kebnekaise Fiske 13
enriktighunter fiske tips Fiske 1
fjällbäcken Tips om vandrings/fiske på Grövelsjöns Norkska sida? Fiske 0
mickebas Tips på fiskesemester i norra sverige? Fiske 10
Molngrabb Behöver tips på vadarbyxor Fiske 4
Frassin Fiske tips!! Mitt i vintern Fiske 0
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
crillegbg fiske tips mjörn Fiske 0
Waster Ny på havsöringsfiske - tips Fiske 5
henrik_85 vill ha tips för att få upp agn Fiske 6
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
Jocka Fiske tips! Fiske 3
johan_e Tips i Storsjön, Östersund Fiske 7
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
perjowe Tips på bra fiskehelg i Dalsland? Fiske 1
magnus_asplund Tips på bete Fiske 6
arnesen Tips om Jämtland Härjedalen Fiske 4
arnesen Tips om fiske vatten Fiske 1
PZON_390 Padjelanta tips emottages tacksammast !! Fiske 0
Flaggan Vill ha tips på fiske i Rostå omr. Fiske 5
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
Söker tips på haspelspön Fiske 7
mbock Flugfiske tips Fiske 1
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12
Zonker Spöbygge... tips om delar Fiske 13
igun Tips på UL-haspelspö? Fiske 3
duckhunter Vojmån-tips&råd Fiske 4
bengtoste Ishavsröding på Grönland - tips? Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...