Vandring och haspel

Jag ber om ursäkt om jag tar upp ett gammalt ämne i en ny tråd.:)

Jag letar efter ett billigt och relativt lätt haspelset att ta med vid vandring. Jag är ingen storfiskare.
Jag är ute efter ett spö till fiske med lätta spinnare och kanske lite kastmete. Jag har ett abu vildmark teleskopspö sedan tidigare, men en kompis likadana spö gick oprovocerat sönder vid en tur så jag känner inget större förtoende för mitt.

Ett lågt pris är av stor vikt.

Jag har tittat på följande set:
http://www.xxl.se/fiske/fiskeset/latt-sotvatten/haspelset-for-aborr-och-oringfiske-1053910

Helst skulle jag vilja ha ett 3- eller 4-delat spö. Känner någon till setet ovan och kan säga något om det? Någon kanske har tips på andra haspelset?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
/daniel
 
Knalla in till en riktig fiskebutik och be han lägga fram fram förslag på ett teleskopspö c:a 8 fot av bra märke och en liten haspel nånstans mellan UL och lite mer ordinär.

Du får ett mycket lätt kompakt kit som väger hälften av grejerna du besriver och ryms i kavajfickan.
Grejerna tar så liten plats så du kan alltid ha med dom.

Du lär ligga mellan 600 och en tusing i pris och skillanden mot ett köpekit för knattar ala 300 spänn är stor även kvalitetsmässigt.
 
Nu ska jag förstöra tankebanorna lite. Shimano Exage Mini är jag extremt nöjd med. Man får plats med spö, UL-rulle, liten draglåda och extraspole i väskan. Endast spö kostar strax över tusenlappen.

Obs: det är nog ett lite grövre set än vad jag har som visas på bilden.

Modell Längd Kastvikt
180L 6´/180cm 3-15g
210ML 7´/210cm 5-20g
240M 8´/240cm 10-30g
270M 9´/270cm 10-30g


20046033Shimano%20.jpg
 
Nu ska jag förstöra tankebanorna lite. Shimano Exage Mini är jag extremt nöjd med. Man får plats med spö, UL-rulle, liten draglåda och extraspole i väskan. Endast spö kostar strax över tusenlappen.

Obs: det är nog ett lite grövre set än vad jag har som visas på bilden.

Modell Längd Kastvikt
180L 6´/180cm 3-15g
210ML 7´/210cm 5-20g
240M 8´/240cm 10-30g
270M 9´/270cm 10-30g


20046033Shimano%20.jpg

Det är precis det setet (210ML) jag just nu jagar bra pris på.
Roligt att du gillar det.
 
Har också det setet (210ML)men bytte rullen mot en Shimano Rarenium CI4 1000FA då jag tyckte medföljande var lite plastig och onödigt tung... Kanon att släpa med sig som reserv (då jag nästan uteslutande flugfiskar), tar nästan ingen plats alls, kan bara rekommendera det.
 
Är detta bara skit? Det utannonserade "ordinariepriset" har väl aldrig varit aktuellt, men både rulle och spö finns på andra ställen separat och priset hamnar då över tusenlappen.

Shimanos teleskopspö i set med rulle finns att beställa från England för 750:- inkl. frakt.

Jag har ingen butik som säljer fiskeutrustning i närheten där jag bor och ber därför om råd här. Dessutom tror jag det är bra att få tips från konsumenter också. Som nybörjare är det inte alltid lätt att ifrågasätta en säljares argument.
 
Ja har du lyckats komma fram till att det normala utpriset på grejerna ligger starx över tusingen så är det bra grejer förmodligen.

Kan vara så enkelt att nya modeller ska in i lagret o då kan man göra riktiga klipp.
 
Lintjocklek

Vilken lina ska jag välja. Det står visserligen 0,20 i specifikationen, men är det max? Jag tänkte köpa flätlina och väljer mellan 0,17 och 0,20. Det kanske är en obetydlig skillnad. Jag vet inte...

Tack för hjälpen jag får!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
blastlast Teleskopspö för vandring Fiske 4
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
ique Lämpligt fiskespö för vandring? Fiske 13
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
magnus28 Fiske kring Grövelsjön, med vandring Fiske 3
stiff86 vandring,fiske södra fjällen Fiske 1
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
ogean Fiske och vandring i Femundsmarka Norge Fiske 5
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fiske 6
BigStef Vandring kring Kaitumjaure? Fiske 4
Donuts Spö för vandring Fiske 19
Ryberg Vandring + fiske Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.