Gissa position

Hmm, kan det vara Riehkiere som vi ser igen där borta? Vilken sjö är det som syns i förgrunden i så fall? 1011?

Visst är det Riehkiere, rätt två gånger på samma fjäll! :)
Det är dock en annan fotoriktning och tjärnen är Skrabmiejávrátje, ungefär 2,5 km från Mahttejavrrie. Så man ser således Riehkiere ur en annan vinkel än på Pers bild.
Ledtråden på Pers gissning att svaret fanns framför dig syftade på att svaret Räker/Riehkiere stod längst upp på den sidan, #7585.

Ny bild!

Calle
 
Det var lurigt! Men Calle, är du helt säker på tjärnen? I flygbilden är det en massa vide på nordsidan av vattnet, stämmer dåligt med din bild. Jag stod just i begrepp att gissa på Båssajávrrie där terrängen mer liknar ditt foto.

Kan du ange koordinaterna för fotoplatsen Calle?
 
Det var lurigt! Men Calle, är du helt säker på tjärnen? I flygbilden är det en massa vide på nordsidan av vattnet, stämmer dåligt med din bild. Jag stod just i begrepp att gissa på Båssajávrrie där terrängen mer liknar ditt foto.

Kan du ange koordinaterna för fotoplatsen Calle?

sweref 99 lat long,0:N66.133858° E16.141616°

Jag är helt säker på tjärnen. Vi hade en fikapaus där och jag plåtade lite medan kaffet kokade. Högsta punkten vi ser till höger på Riehkiere är toppen 1338, sen ser vi kanten bort mot toppen 1282. Just den här sträckan följde vi en led som samerna gjort med fyrhjuling. Den syns på flygbilden men är inte markerad på kartan.

Calle
 
Visst är det Riehkiere, rätt två gånger på samma fjäll! :)
Det är dock en annan fotoriktning och tjärnen är Skrabmiejávrátje, ungefär 2,5 km från Mahttejavrrie. Så man ser således Riehkiere ur en annan vinkel än på Pers bild.
Ledtråden på Pers gissning att svaret fanns framför dig syftade på att svaret Räker/Riehkiere stod längst upp på den sidan, #7585.

Ny bild!

Calle
Det där var väl tveksamt om det skulle vara godkänt. Visserligen gissade jag rätt på berget i fonden men när det gällde vinkeln och positionen så var jag ju ute och cyklade ganska rejält (då var ju faktiskt Simons gissning närmare)...

Men motvilligt lägger jag ändå upp en ny bild... Var är vi nu?
 

Bilagor

  • 082_liten.jpg
    082_liten.jpg
    186 KB · Visningar: 423
Skjuter från höften: jokken som rinner ut i Sårjosjaure väster om Hammaren?
Då är det Dama, Sluskhatten, Knekten mfl i barkgrunden.
 
Nej, den här platsen återfinns på en nordligare breddgrad och en östligare längdgrad. Topparna på bilden är betydligt lägre än de du nämnde.

Så här ser det ut om man tittar nedströms. Just här var ett bra ställe att vada vattendraget.
 

Bilagor

  • 81_liten.jpg
    81_liten.jpg
    200.1 KB · Visningar: 482
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.