Avliva Aborre?

Tydligen ska man bryta nacken av Aborren men hur gör man det på ett smidigt sätt? De är ju rätt hala de rackarna.

//Richard
 
Stoppa in tumme eller pekfinger i munnen på abborren, smek ner ryggfenorna på abborren med andra handen så du inte sticker dig och håll fast medan du bara bryter till uppåt-bakåt och knäcker nacken.

Raskesven

(edit: Håkan K slog mig med 2 minuter)
 
Variant för stora abborrar

Stick i pek och långfinger i gälarna och dra av den delen av fisken som är på undersidan huvudet. Sedan är det lätt att knäcka nacken med bra grepp.

/Tommy
 
när blev abborren en hal fisk?
förutom tum-metoden så kan man skära ett snitt över nacken på de riktigt stora om inte tummen ska gå av på en...det går snabbt å fisken slipper lida.
 
Förslagsvis dödar man inte de största, matfiskar bryter man nacken på lätt.

Sen så håller jag med om att abborrar inte är speciellt hala, en av de få fiskar som inte är det ju ;)
 
Åh, precis såna här nybörjartips som jag frågade efter för nåt år sen (och då blev ju svaren tyvärr bara "lär dig av en kompis", vilket ju är lagom kul att höra när det är jag som försöker lära mig barn att fiska, nåt som jag inte gjort på 20 år:).

Jag har i alla fall konstaterat att bryta åt sidan är svårt... och braxen är MYCKET halare än aborren i alla fall. Om det nu var en braxen, det stod ingenstans där jag kollade att den skulle vara hal men det var den enda av de vanligaste fiskarna som det såg ut att vara:)
 
Grattis! Om du får mer fisk än vad du kan hålla reda på (beträffande art) har du inga problem.

Då är det knappt du behöver några råd, fast det är ju betecknande att du ber om tips om hur du bäst ska ta död på all fisk du får.

För egen del är det det minsta problemet, jag skulle behöva tips om hur man får fiskarna att vilja äta min krokar... :)
 
Ta det försiktigt

Raskesven; sa:
Stoppa in tumme eller pekfinger i munnen på abborren, smek ner ryggfenorna på abborren med andra handen så du inte sticker dig och håll fast medan du bara bryter till uppåt-bakåt och knäcker nacken.

Raskesven

Ja de har vassa ryggfenor så ta det väldigt försiktigt när ni tar i dem. Har själv stuckit mej ordentligt en gång så att hela handen svullnade upp. Fick avbryta hela fisketuren på grund av detta. Och då var det inte ens nån större fisk. :(

/g
 
Problemet är ju när ungarna får napp och man ska bestämma sig för om det är nåt som är värt att tillaga eller inte. Den braxen ungarna fick upp behöll vi främst för att den var stor, sen när vi kom hem så kopplade jag upp laptoppen och surfade till nån fiskesida jag hittat och kollade vad det kunde vara...
 
Tackar

Ber att få tacka för svaren.
Att jag skrev att de är hala är för att de har en osviklig förmåga att vilja smita när jag ska fjälla dem :) Det är lättare att hålla kvar gäddan ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...