spöshopping

Håller precis på att skaffa min första flugfiskeutrustning och eftersom jag har typ noll koll -- och, ja, jag är beredd på bitska kommentarer om min okunskap :) -- så tänkte jag be om lite hjälp.

Jag har en kollega som säljer ett Sage-spö (modell Graphite II 586 DS) plus en Loop-rulle (Trout Model nr 3-7) till mig för 2000 pix. Hur låter det?

Ja, jag vet att utrustning inte är allt och att man måste kunna fiska också; frågan rör mer huruvida det är ett vettigt pris och en vettig utrustning som man kan lära sig på men gärna också växa i.

..och varför får man ett ryck och helt oprovocerat börjar (försöka) flugfiska efter att ha spinnfiskat hela livet? Tja, skall man till Nya Zeeland så får man väl ta tillfället i akt, eller hur :)

Vidare tips som är välkomna är då förstås i) lämplig utrustning i övrigt (linklass 5-6, kanske 7, lär det väl bli) och ii) fiskevatten i närheten av Palmerston North...

//johan
 
Guidebok

Det finns en guidebok på cirka 150 sidor som heter typ "North Island Flyfishing". Det finns även en motsvarande för sydön "South Island...". De kostar nog inte mer än 150-200 kronor och beskriver många ställen som man kan fiska på och även priser m m.
De är kanske svåra att få tag på i Sverige men du kanske kan hitta dem på nätet. Själv har jag den om fiske på nordön och den var värd pengarna.

Sedan kan jag tillägga att samtidigt som att Nya Zeeland är ett utmärkt ställe att börja flugfiska på eftersom folk är fullkomligt galna i flugfiske, fisken är stor och det finns gott om fisk, så kan fisket vara jäkligt svårt ibland. "Sight fishing" efter stora brunöringar är att likna vid skidåkning i de svartaste pisterna - det vill till att man vet hur man åker skidor för att greja det och inte ska falla hela tiden.
(ok, liknelsen kanske inte var den bästa... ;-)

När jag själv genom jobbet fick åka till NZ och provade flugfiske efter brunöring kände jag mig som en person som aldrig sett snö förut och blev utkastad i en svart pist... det kan vara lite frustrerande ibland.
Å andra sidan blev flugfisket min nya religion efter den upplevelse så det ska då rakt inte avskräcka dig! Sikta på att dra upp lite vilda regnbågar också!

Lycka till!

Peppe
 
Jag vill börja med att välkomna dej till ditt nya liv som flugfiskare! Bitska kommentarer tror jag kommer att utebli. Enda gången man kan få ett bett i detta forum är om man tror att man vet något, som någon annan har en avvikande uppfattning om.

Ang. spöpaketet verkar det i en första anblick otroligt billigt. Sage + Loop för 2000:- Dock är det de billigaste produkterna från båda leverantörerna. Därmed inte sagt att det är skräp. Jag har själv ägt ett liknande spö, nämligen Discovery 590 (tror jag det hette) som jag var mycket nöjd med. Mer info kommer garanterat inom kort när de riktiga forumrävarna får syn på tråden!
 
Flugfisketest

Hej och hallå.

Får också välkomna dig till flugfiskets roliga värd.

Angående utrustning så tycker jag att ekonomin ska få avgöra. Om du köper en utrustning och finner det hela intressant så kanske den går att uppdatera senare utan att läga allt för stor vikt på den i första skedet. Ett tips vid val av rulle är att se eventuell knarrfunktion på rullen. Jag fick ett set när jag fyllde år och rullen har en mycket ljudlig knarr som ej kan stängas av för den är även broms. MYCKET irriterande! Nu har jag två LOOP Traditional 2 i aluminium, en bra och inte allt för dyr rulle. Mitt första flugspö, ett Ron Tompson (kommer inte ihåg modell men hyfsat billigt) funkar fortfarande utmärkt och har fått sälskap av ett annat spö i 600 kr klass. Detta duger utmärkt till mig och då kan jag lära mig grunderna.

Mitt tips måste bli att köp något som du tycker du kan köpa utan att döda ekonomin samtidigt som du får chansen att prova detta mycket roliga men inte helt lätta fiske.
Lycka till med kasten och "skitfiske" på er alla.
Anders
 
välkommen in i djungeln

Kan bara uttala mig om rullen som i mitt fall sitter på mitt loop yellowline #5-6.
Jag är kannon nöjd det ända som är lite jobbigt är att spolen är lite trög , men det är bara nöta så blir det bättre.
 
Rullen

Använder också denna rulle, funkar ypperligt.

Felet jag tror många gör, är att dra åt justerskruven för hårt.
Kan tänka mig att man då kan skada rullen.

Man skruvar åt så att spolen nätt och jämnt inte glappar, sen är det bara att köra.
Min rulle snurrar jämn och fint, jag är mycket nöjd.

En annan fördel, är billiga tomspolar till denna.

Spöt vet jag inget om.

/Björn
 
Inte för hårt som sagt!

Stämmer som Björn säger. Juster skruven skall inte dras för hårt. Detta är ingen broms utan ett övervarvningsskydd. När rullen inte används skall justerskruven lossas ytterliggare för att de små hjulen inte skall bli ovala och på så vis störa gången.

Mvh Niclas
 
hmmm...

upplever det inte som jag drar skruven för hårt.
Tycker ändo att den känns lite trög men som sagt det blir bara bättre.
Polarn kör med en broman 6La som jag provat och då kan man snacka skillnad, men man ska väl inte jämföra äpplen med päron.

SFPE

Marko
 
det finns utmärkta vatten runt palmerston north. har dock inga specifika tips i trakten. det är dock ganska nära till lake taupo. från turangi vid sjöns södra ände når du ett tjugotal högklassiga vatten inom en timme. i t.ex. tongariro har du utmärkt steelhead fiske med shootingheads (super fast sink) klass 10 och i lake otamangakau har du smygfiske med nymf och 0.12 i tafsspetsen efter 10-punds brunisar. nattfisket med pannlampa kan vara bra i mynningen av många av de åar som mynnar ut i lake taupo. kontakta guide om du har dåligt med tid, annars får du tillräckligt god information genom guideböcker och fiskebutiker.

fisket på nordön skiljer sig mycket från fisket på sydön, som absolut bör upplevas om du åker till n.z.
fler vatten, skyggare fisk, färre fiskare, högre berg m.m.
området runt murchison i nordvästra hörnet av sydön är grymt, liksom sydvästra hörnet - fiordland.
emellan dessa områden finns hundratals coola vatten t.ex. på västkusten och i otago.
sydön kräver mycket tid. räkna inte med att klara av hela ön på en månad.
om du endast har ett par veckor bör du koncentrera fisket till ett område. undvik lättillgängliga vatten.
skaffa bil. å reservspö.

lycka till.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...