Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare?

Det...

som du verkar ha problem med, i kastandet, är dina "stopp". Du bör stanna klockan 1 i bakkastet och klockan 10 i framkastet.

Ett tanketips som jag brukar ge är att du kan likna flugspöt med en flaggstång med en pil-formad vindflöjel längst upp. Om du "stannar" för långt ned (öppnar upp vinkeln på flugkastarspråk...) så kommer pilen att peka rakt ned, varpå linan kommer att lägga sig i fina cirklar framför dig. Med andra ord så riktar du då spöt så att linan "skjuts" ned i marken, vilket int eär önskvärt.

Om du däremot har "kortare" stopp så kommer du att rikta pilen mera horisontellt, och då kommer linan att sträcka ut sig bättre.

Snärtandet har oftast att göra med att du har fel "tempo" i kastandet, men ovanstående förslag brukar oftast ge ett bättre tempo.

Börja med att kasta med en linlängd som du behärskar bra, innan du matar ut mer lina.

/Anders B
 
Accelererande rörelse...

i både bak och framkast, tar bort snärtarna och låter spöt jobba harmoniskt.
Hur hårt du kan föra spöt framåt/bakåt, beror en del på spöts egenskaper.

Sen är det ju så att man får vänta in linan (den ska komma över och sträcka ut), längre och längre alltefter du får ut mer lina i luften.

Och till sist, kraften du ger spöt, genom din armrörelse, skall vara ca 70% i bakkastet (när du kastar linan bakåt) och 30% i framkastet (viseversa).

Ehh jo, ju längre lina du har i luften, så måste armrörelsen i horisontalplanet förlängas.
Alltså kl 12.00 blir i sig några timmar längre;).

Har jag fel? brook.

/Björn
 
Mer kastkommentarer

Några typiska nybörjarfel kan t ex vara att man inte sänker spöet och drar in löslina före första bakkast. Dvs det får inte finnas något slack i linan där den ligger framför dej innan du börjar kasta. Effekten blir annars ett okontrollerat kast typ 8:eek:r i luften - och till slut tappar du hela kastet framför eller bakom dej.

Samma 8-effekt får du vid kast där du inte har en dragande/sugande/accelererande kaströrelse med ett distinkt stopp - utan du istället viftar med spöet och böjer på handleden.

Öva på ett bakkast följt av ett framkast/utlägg och få detta kontrollerat. Se till att du har ca 5-7 meter lina+tafs att kasta med.

När detta fungerar så kan du prova med att luftkasta 3-5 ggr och därefter ett utlägg.

När du får ett kontrollerat utlägg dvs tafsen sträcker ut fint - så upprepa med längre lina.

Därefter kan du börja på att öva med att förlänga kastet med mer löslina, precisionskasta, dubbeldrag etc etc.

Glöm föralldel inte att lära dej roll/rull-kast. Det kommer du ha användning för i praktiskt fiske.

mvh
Uffe
 
Mmmm...

håller med både Graip och Bremins tips.

"Klockangivelserna" (13 och 10) är inte skrivna i sten, och precis som Graip påpekar, så kommer pauserna i stopplägena att öka med längden fluglina som är i luften.

Synd att klubbarna i Sthml har väntelista, jag misstänker även att medlemsavgiften för dessa klubbar närmar sig priset för ett bra flugspö?

Det är svårt att textuellt lära ut alternativt ge råd på förändringar gällande flugkastning, en IRL-träff hade varit på sin plats kanske...

/Anders B
 
I mitt tycke, har det där med klockan, fått ett alldeles för stort värde, utan någon egentlig förklaring vad det skall vara bra för.:(

Själva kast- (kraft-) rörelsen har inget med klockan (vinklar) att göra.
Viktigt är att spötoppen förs i princip med samma höjd från markplanet, hela dess väg, som kan bli ganska lång, om det är fråga om långa kast eller mycket lina i luften.
Man fäller spöt succesivt, åt det håll spöt är på väg från att peka rakt upp, enbart för att få en loop.
Detta har ingenting med kraftrörelsen att göra.

Loop=linans böj (kraftpunkt)

Fäll spöt mer och loopen blir större (stort vindfång, korta kast).
Fäll inte spöt alls loopen blir sylvass (snabb, men kroken fastnar i linan).

Man ska se brooks klockvinklar som en beskrivning, hur mycket "spötoppen" skall luta (befinna sig under kraftplanet) i stoppläget.

Jag tar upp det här speciellt, därför när jag själv begrep just detta, fungerade plötsligt mina kast (i en handvändning):)

/Björn
 
Lejontämjaren del två

Klatch, problemet kvarstår. Måste fråga om kraften. Någon skrev här att 70% av kraften ska komma i bakåtkastet och 30% frammåt. Är det så också i det kastet som ska placera flugan, eller svingar man till lite extra i presentationskastet?

Bättre och bättre flyt även om som sagt två problem kvarstår. Klatch och att tafsen i nästan varje kast "nuddar" gräset. Jag tror i och för sig att problemet frammåt består i en liten dumhet. Jag blir så nyfiken hur långt jag kommer så att jag inte startar återrörelsen tillräckligt snabbt. Varje kast blir ett presentationskast.

En annan fundering jag har är om det är vanligt att "flugan" i accelerationen bakåt ser ut som om den är på väg mot ansiktet på en själv? Är det vanligt att flugan träffar ansiktet/huvudet eller håller jag spöt för nära in på kroppen? (Jag är inte orolig nu jag har ulltofs på tafsen, men det är onekligen en framtidsfråga.)

Jag läste igår kväll tidningen flugfiske i Norden, kanon tycker jag, där står att öringfisket i Norrtälje kanal tillåts från den första januari och att fisket efter öring är bra i januari och februari. Är det någon som vet någonting om detta? Är det värt att flytta träningen till vatten någon helg, eller ska jag fortsätta på gräsmattan?

Jag hittade också ett praktverk, på extremrea, med titeln Flugfiske i främmande vatten, (eller något sådant) Vilket fotoarbete! Kanon, man blir sugen att börja tippa på lotto!

Ha det bra

Kålle
 
Några svar

Ja :) och bakkastet laddar spöt för framkastet.
Titta bakåt hur linan sträcker ut och känn i armen när spöt laddar.

Har du inte flättafs, montera en sådan.
Ta med rullen till butiken och låt de montera öglan på linan, medan du tittar på (kan vara knepigt första gången).
Flättafs underlättar oerhört.

Är du högerhänt, ska du föra spöt något utvinklat åt höger (något mer när du för spöt bakåt), hela tiden, för att slippa kroken i ansiktet och loopen hamnar då på utsidan.

Flytta inte träningen till vattnet förränn du är tämligen säker. Vid vattnet är det fler faktorer att ta hänsyn till (vindriktning/vindstyrka, buskar, träd, vass, etc), som du gott kan vänta med ett tag.
På gräsmattan kan du med fördel kasta i medvind till att börja med.

Själv har jag kommit dithän, att jag med endast ett bakkast och ett framkast, får ut så mycket lina jag nu önskar få ut, vid varje utlägg. Därför känns nu detta inte så viktigt längre och jag kan koncentrera mig på fina presentationer i stället.

Eftersom du har ett Bäcksländanspö tycker jag du ska
ta kontakt med Tom Lindström 08-58025305, 58036751.
Han håller kvällskurser till våren.
Kostnad: 160:-/ tillfälle.

Att få se en mästare lägga ut hela linan 30m på nära håll är en upplevelse, när man själv blivit medveten om hur små korrigeringar kan förändra allt.

/Björn

Korrigera mig gärna brook ;)
 
Jag...

nickar instämmade, Graip.

Håller med om att det är bra att "torrkasta" innan man ger sig ut vid vattnet, övning ger färdighet...sen så är det ju fiske som man bedriver i vattnet, och då tillkommer det betydligt fler inverkande faktorer än när man är i "torrdocka".

Gå gärna nån kurs även, det underlättar oftast väldigt mycket att få lite råd och tips på vad man kan ändra på.

Men som jag sagt...ehhh, skrivit...tidigare så gäller det att öva och åter öva. Sen när man tycker att man kommit en bit på väg så blir det att (pr)öva och att (pr)öva...

/Anders B
 
Tack för alla tips, några frågor om tafsar

Tack för alla tips. Helt kanon, en hel sida full med kastinformation!

Jag ska boka tid med Tom, har inte nått honom ännu. Om det bara sluta snöa ska jag försöka använda de nya kunskaperna i att kasta, rikligt i helgen. Tillbaka på snö, känns som ett väderbakslag, men okej det är ju bara januari ännu.

Om ni inte slängerut mig från forumet skulle jag vilja passa på och fråga lite om tafsar. Jag tror att jag har förstått varför och hur det är tänkt att använda tafs. Grundregeln tycks vara att tafsen ska vara ungefär lika långt som spöt, även om uppgifterna varierar kraftigt. En annan grundregel tycks vara att längden ska öka och tjockleken minska i vatten där fisken kan antas vara skygg. Eller?

Mina frågor gäller de områden där artiklarna/böckerna går kraftigt isär och en del information är mycket svårtillgängligt.

För det första, vilket material är att föredra?

För det andra, ska jag förstå att om jag tillverkar tafsarna själv så ska jag ha flera dimensioner på en och samma tafs som ska knytas ihop med varandra? (Detta känns från annat fiske helt egendomligt eftersom varje knop på linan, hur skicklig man än är, försvagar linan enormt.)

Många talar om tapering hit och dit, vad är igentligen tapering, är det om tafsen flyter eller skjunker?

För det tredje, jag har ögla i öglasystem på min fluglina, använder ni som läser dett er av det systemet?

Finns det några tips på märken/varianter av färdiga tafsar som ni tycker är bra?

Den som som vanligt ställer frågorna är inte längre Magnus Härenstam utan;

Kålle
 
Taperad tafs...

är (avsmalnande) den tafs som i ena änden skall fogas till fluglinan (tjockändan) och i andra änden fogas till en extra tafsbit som du knyter flugan i.

Även ett fiskespö är taperat, butt till topp.

Denna extra tafsbit (knyttafsen) skall lätt kunna bytas, beroende på fisk/flugstorlek du arbetar med.
Ha med dig en liten rulle 25m i fickan, förslagsvis 0,18mm. Denna behöver inte vara längre än 0,5-1,0 m, när du tränar.

Taperade tafsen tillverkas i olika längder/grovlekar.
En sk öringtafs, flytande, flätad, taperad, med öglor i båda ändar, skulle jag rekommendera dig.

Monofilla och egentillverkning av taperad tafs, tycker jag gott du kan vänta med tills det hela börjar fungera för dig.

Själv använder jag tafsar av märke; Strömsländan/Sjösländan, har funkat bra för mig.
Har å andra sidan inte provat något annat ännu.

När du träningskastar är det jätteviktigt att tafsarna sitter på linan, annars blir det snärtiga och okontrollerade kast.
Fluglinan är konstruerad att fungera endast med tafsarna på.

/Björn
 
Några fler svar ang tafsar

Jag använder oftast färdig heldragen nylontafs till lättare fiske (i mitt fall klass 2 & 4). Annars blir det ibland flättafsar, färdiga sjunktafsar och ibland Polytafs.

En tumregel är att matcha tafsspetsen mot flugstorleken dvs krok-storlek/3. Till en fluga på 12 krok använder jag 4X tafs. Det du vill uppnå är att få en naturligt/opåverkad "drift" av (torr)flugan på ytan. Och samtidigt ha en tillräckligt grov tafsspets så att inte tafsen tvinnas under kastet.

Längden beror på presentationen, dvs skygg fisk/liten fluga/lugn vattenyta = lång tafs. Typisk längd = spölängden upp till 1 1/2 spölängd.

Om det blåser eller om du har en tung/stor fluga behöver du en kortare tafs - annars vänds inte kastet ut samt att du riskerar sk "tailing-loops" vindknutar. (Samma problem kan du också få om du inte har riktig kastteknik).

För tyngre nymfer och liknande anpassar du tafsen till fiskedjup och strömhastighet. Tapering och liknande har underordnad betydelse.

Som du ser är det flera parametrar som påverkar tafsens typ, längd och spetsens diameter. Prova dej fram!

Tips - konvertera tafssystemets X märkning genom följande:

0,0254 * (11 - X) mm

Dvs en 4X tafs

0,0254 * (11-4) = 0,0254 * 7 = 0,1778 mm (0,18 mm)

mitt lilla bidrag ...

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
bredviken Vilka andningsvadare? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.