Fluglina

Då jag nu köpt nytt spö, Sage SP 590, så behöver jag ett par lämpliga linor till detta.
Jag har förut kört med olika billiga linor men nu när jag tänkte "satsa" på allvar så undrar jag om ni har några tips till mej.

Jag tänkte köpa flyt,intermediate och en snabbsjunk.
Det enda jag önskar är att dom är av WF-typ och klass 5 eller klass 6.

Hört en del om Visions linor och dom lär vara bra och även SA:s linor skall vara bra.

Ni som känner till mitt spö kanske vet om en 5:a eller en 6:a är att föredra?

/AA
 
Skulle...

ha kört på en sexa...varför ska du ha en snabbsjunkande lina till ett klass 5 spö, jag kör hellre med flytlina och sjunkande tafsar om jag vill ner?

Sientific Anglers (SA) har bra linor, men det har även Loop och Orvis. Har du funderat något på att sy egna linor?

/Anders B
 
Anledningen till att jag vill ha en sjuk är att ett av fiskevattnen närmst mej är 10-12 meter djupt 7-8 meter ut och det lurar en del stor fisk där. När det är riktigt kallt verkar det vara enda stället man kan få fisk och då krävs sjunk.
Tror du det blir för svårt att kasta med sjunk? Omöjligt? Sinktip med sjunktafs?
Annars är det mest flytlina som används.

Sy egna linor?
Har aldrig tänkt tanken. Är det svårt? Är det ekonomiskt? Blir det bra?

Var hittar man grejor till det?

/AA
 
Ok...

då förstårjag, men frågan är väl om det nästan inte blir fråga om pimplefiske i det fallet? ;)

Att luftkasta med en sjunklina är inte värre än med en flytlina, det är bara det att man inte kan lyfta lika lång lina när man har sjunkande lina, man får dra in en hel del lina innan man kan börja kasta igen.

Sinktip, kan väl fungera...men jag skulle rekommendera att sy egna linor, för att ,ja, det är ekonomiskt, du kan köpa DT-linor som du delar på mitten, ena delen tar du den andra säljer du till en polare.

Runningline finns i olika prisklasser, vilken du ska välja beror på hur du kommer att sammanfoga spetsarna (klumparna), jag rekommederar att sy in runninglinen in i kärnan på klumpen, men man kan även använda öglesystemet, med det så får du på sätt och vis en sinktip om du vill. Nackdelen med att använda öglor istället för att sy, är att öglor inte kan öveföra energi lika bra som en sydd lina, det blr lite gångjärns effekt, om du förstår vad jag menar?

Om det är svårt?...hmmm, ja det är väl som med allt annat, övning ger färdighet.

Ett knep som jag använder när jag ska få in nålen i kärnan på klumpen (det svåraste momentet) är att ha en tafssträckare (lädermojäng med gummi på insidan) och en borrfluga. Nålen stoppar jag i borrflugan, sedan så håller jag fluglinan med tasfsträckaren, sen så är det bara att börja borra. Nålen ska rotera men det ska inte fluglinan....om jag får lite tid över nån gång så skulle jag kunna blänga upp lite bilder på hur man gör när man skall sy en fluglina...men om jag klarar av det så klarar nog de flesta andra av det med!

Och Ja, mina linor blir jävligt bra, om jag får säga det själv!

Hmm, kom just på det, jag har ju inte berättat om hur man skall ta reda på hur lång klumpen ska vara...finns olika "skolor", min skola är dock som följer:

-tag det spö som linan skall användas på (linorna blir vanligtvis customiserade för ett specifikt spö)
-kasta med klumpen samt tafs,
- mata ut ca en halvmeter åt gången,
-när du känner att spöt börjar att "knäa", eller inte "orkar" eller hur man nu ska uttrycka det så gör du ett märke på klumpen precis där den är vid toppöglan. Där syr du sedan in runninglinen, i och med att detta är den punkt där spöt knäar så kommer du kunna belasta spöt optimalt när du sedan kastar med denna lina, skarven blir ett slags indikation på när det är dax att skuta i väg en så där tre-fyra hundra meter runningline ;)
Beroende på vilken "vikt" klumpen har så kommer dens längd att variera, en någorlunda allround klump har en DT-linklass som ligger en till två klasser över den angivna, jag har dock en "extrem" lina som ligger fyra klasser över den "normala" DT linan, men den är som sagt extrem (kan kasta 20 meter stående i en garderob med den, men då plaskar den åxå utav bara f*n)

Hoppas att det gav nåt!

/Anders B
[Ändrat av brook 2001-12-17 kl 23:02]
 
Aha det var så du menade..

Då har jag sytt egna linor innan.
Det var ett par år sedan så tackar för uppfräschningen av minnet. Det blev dock inte så bra därför slutade jag :).

Blev lite rädd att du menade fläta dom på "riktigt".
Min morfar har gjort det så länge jag kan minnas och han brukar använda silke tror jag. Det är dock ett jäkla jobb enligt honom själv.
Tyvärr e´ gubben över 80 idag och minnet lite "rostigt" så det är försent att ärva konsten att fläta för det hade ju varit väldans roligt att kunna. Jag vet att han alltid snackat om att livslängden är riktigt lång om man skötte den på rätt sätt.

Tackar för hjälpen

/AA
 
Nja...

så händig är jag inte. Silkeslinor håller nästan hur länge som helst om man sköter om dem, men det är lite museum grejor i mitt tycke...

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lellky Nån som provat bäcksländan fluglina? Fiske 9
opettersson Fluglina Fiske 5
norpan_ Fluglina? Fiske 11
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
grodanbolle Sträckning av fluglina? Fiske 14
Graip Transparent fluglina Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...