[Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp

Det är ju alltid trevligt att köpa svenskt (även om jag inte riktigt vet om Crescent har kvar sin tillverkning i Sverige?), men de båda andra är inga dumma köp de heller.

Nu vill du ju köpa av den lokala andlaren vilket ju är hedervärt och bra, men jag har för mig jag såg Njorden för under 5000:- hos en internethandlare i förra veckan.

Specialized, tror jag, anses väl vara ett av de absolut bästa märkena idag, med Scott tätt i hälarna. Tävlade i mina tonår på en Crescent (4:a i lagtempo Junior-SM i senare halvan av 80-talet), det var detta märke och Bianchi som var inne då. Det går upp och ner genom åren och har säkert med både marknadsföring och trender att göra. Vad som är helrätt i dag var ju helt fel förr. Som det här med cykelhjälm (då cyklade man med kepsen bak och fram, alternativt hade en halvskumt "nät" av vadderat läder över skallen). När det gäller däckstorleken så var ju 29" också helt fel för fem år sedan, då var det 26" som var standarden. Idag är det tvärtom.

Det kan vara värt att kika lite extra på vilka komponenterna är, för här ligger sannolikt den största skillnaden på cyklarna (om någon). Kika även på vikten. Crescent kopplar jag direkt till lite tyngre cyklar, men det kan också vara fel.

Annars så tror jag att de flesta kvalitetscyklarna är ganska lika över lag. Det kan nog inte bli fel vilken du än köper.

Nu läste jag vikten på cresenten och scotten och de var båda 14 kg. ett eller två kilo för mycket i min smak, men är det lätt kostar det lätt mer. Om cresentens däck saguro är de rigida med stålband så kommer du att tjäna 200 gr per däck när däcken tar slut och du köper saguro med kevlarband, de vikbara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Norrbottningen Turistbolag: Cyklister behöver lära sig fjällvett. Mountainbike 8
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
Stuvarn Behöver snabbt råd ;-) Mountainbike 20
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
thureb Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms Mountainbike 16
Three-Gringos Behöver nya hjul Mountainbike 2
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
ÄventyrsCompaniet Upgradera växlar - vad behöver jag ? Mountainbike 4
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Mountainbike 4
Vandrare Trodde du att du behöver stötdämpare? Mountainbike 32
Da_Plog Nybörjare som behöver vägledning Mountainbike 1
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
ehn Heldämpad MTB - behöver råd Mountainbike 29
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
LCtenkara Råd sökes inför köp Mountainbike 4
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
srpp Råd&Rön: Bara två mountainbikes klarar test Mountainbike 4
Uma Råd vid köp av MTB Mountainbike 24
gilma Råd om pump med CO-patroner Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...