Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Slänger in nån bild på en beställnings kniv jag fick färdig nyss som skall till Sverige. Bladet är i 440C och skaftet i ebenholts och mässing. Modellen är min egen version av Tapio Wirkkalas klassiker.
 

Bilagor

  • Custom W 003 (600 x 450).jpg
    Custom W 003 (600 x 450).jpg
    77.6 KB · Visningar: 984
  • Custom W 004 (600 x 450).jpg
    Custom W 004 (600 x 450).jpg
    85.7 KB · Visningar: 978
  • Custom W 006 (600 x 450).jpg
    Custom W 006 (600 x 450).jpg
    83.9 KB · Visningar: 970
Wirkkalan är verkligen en trevlig design, och det är inte bara vi skandinavier som verkar uppskatta den. Jag var nere i Italien för ett par veckor sedan och tillbringade en dag i Verona. I staden finns en välsorterad "cotelleria". Killen som skötte disken med knivar för annat än köksbruk hade en liten avskild monter längst fram där han stoltserade med sina favoriter, 4-5 knivar. Där fanns bl.a. just en Wiirkkala. Kul att den går hem även i designsnobberiets högborg. Jan-Eriks version hade nog fått honom att häpna :)
 
Tack ska ni få vänner,själv har jag två Wirkkala den ena är oanvänd. Jag har faktiskt gjort några stycken av dom på mitt vis,vill absolut inte kopiera originalet. Sålde en till Japan för en tid sen och killen där blev riktigt glad. Dessa knivar är riktigt kul att göra. Här är även en som blev klar nyligen med skaftet i acryl och nysilver. Denna har ännu inte flyttat från mig.
 

Bilagor

  • Nya 001 (600 x 450).jpg
    Nya 001 (600 x 450).jpg
    76.7 KB · Visningar: 887
  • Nya 006 (600 x 450).jpg
    Nya 006 (600 x 450).jpg
    96 KB · Visningar: 883
Tack ska ni få vänner,själv har jag två Wirkkala den ena är oanvänd. Jag har faktiskt gjort några stycken av dom på mitt vis,vill absolut inte kopiera originalet. Sålde en till Japan för en tid sen och killen där blev riktigt glad. Dessa knivar är riktigt kul att göra. Här är även en som blev klar nyligen med skaftet i acryl och nysilver. Denna har ännu inte flyttat från mig.

Jäkligt fint Puukare :D som vanligt. Du börjar få en jäkla snits på dom där :D

Seved
 
Tack ska ni få vänner,själv har jag två Wirkkala den ena är oanvänd. Jag har faktiskt gjort några stycken av dom på mitt vis,vill absolut inte kopiera originalet. Sålde en till Japan för en tid sen och killen där blev riktigt glad. Dessa knivar är riktigt kul att göra. Här är även en som blev klar nyligen med skaftet i acryl och nysilver. Denna har ännu inte flyttat från mig.

Jan Eriks wirkkalas är hur coola som helst. kanon jobb :)

Här en jag gjort av stabbat box elder burl och 1095 stål:) Hoppas ni gillar

voj5.jpg

mebn.jpg

6xcb.jpg

Jäkligt fint Kimmo :D Boxelder är en favvis.

Seved
 
re

Tackar Seved. Vi måste snart kolla på samarbets kniven vi ska göra :)

Här en mindre kniv med bara blad längd på 7 cm o hela 17.2 cm långt. Gjorde bladet av o1 stål o skaftet av älghorn. Hoppas ni gillar:)

latv.jpg

vo9q.JPG

ot78.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.