Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag föll nyss till föga för Morakniv Garberg Black Carbon - som den ju heter på rikssvengelska... ett av de fåtaliga exemplar som hittills nått den svenska marknaden.

Förhoppningsvis är det den sista kniv (av denna typ, d.v.s. uteknivar - inklusive fällknivar) som jag köper. Men kanske blir det även en Eldris och en Kansbol. Min fru fick för övrigt en mörkrosa/lila Eldris ("limited edition") som present på mors dag idag. Eldris är en liten godbit...
 

Bilagor

  • morakniv-eldris-aubergine-2018-limited-edition.jpg
    morakniv-eldris-aubergine-2018-limited-edition.jpg
    10.2 KB · Visningar: 733
Jag föll nyss till föga för Morakniv Garberg Black Carbon - som den ju heter på rikssvengelska... ett av de fåtaliga exemplar som hittills nått den svenska marknaden.

Förhoppningsvis är det den sista kniv (av denna typ, d.v.s. uteknivar - inklusive fällknivar) som jag köper. Men kanske blir det även en Eldris och en Kansbol. Min fru fick för övrigt en mörkrosa/lila Eldris ("limited edition") som present på mors dag idag. Eldris är en liten godbit...
Vi hoppas att få se en del bilder! Grattis förövrigt!

Din fru fick en fin present :).

~Paul~
 
Morakniv Garberg Black Carbon

Här är två bilder på Morakniv Garberg Black Carbon (med "multi mount") och dess närmsta syskon: Morakniv Bushcraft Black.

Som synes: ganska lika, även om skollorna skiljer sig åt. Knivbladen är i stort sett lika, med vissa mindre detaljer som skiljer dem åt. Men sedan är ju Garberg en fulltånge - notera då även pommeln. Viktmässigt gör detta dock ingen större skillnad, om man inkluderar fodralen.

Garberg: 233 gram. Utan fodral: 169 gram.
Bushcraft: 209 gram. Utan fodral: 118 gram.

Sedan måste jag säga att fodralet till Morakniv Bushcraft är betydligt bättre än "multi mount". Det senare är kanske bra om man vill skruva fast kniven i sin fyrhjuling eller jeep. Eller om man har molle-fästen eller daisy-chains på ryggsäcken eller på den taktiska västen. Faller dessa möjligheter är det svårt att se någon poäng med "multi mount".

Till Garberg finns det visserligen ett läderhölster som alternativ, men: varför ett hölster? Varför inte en vanlig knivslida i läder? Kanske även med eldstål?

Handtaget på Garberg är inte lika bekvämt ergonomiskt som på Bushcraft. Den senare har också bättre fingerskydd.

Egentligen är det enda som motiverar existensen av Garberg kolstål att den är en fulltånge i kolstål från Morakniv. Den både känns och är mer robust än Bushcraft. Garberg känns som en kniv som är till för att hanteras hårt. Likväl känns den ungefär som en Morakniv Classic i handen.
 

Bilagor

  • IMG_0556.jpg
    IMG_0556.jpg
    18 KB · Visningar: 659
  • IMG_0557.jpg
    IMG_0557.jpg
    23.1 KB · Visningar: 621
Ytterligare en detalj att fundera över (som väl fanns redan på Garberg i rostfritt): varför har Morakniv gjort en krusidull på knivbladet (se bild och pil)? Man skulle kunna tänka sig att det är svårt att slipa bladet nära handtaget, och det motiverar krusidullen. Men det förefaller mig som om krusidullen gör kniven mer svårslipad: eggen "svänger av" kraftigt med en tvärgir. Hur fungerar det när man ska dra sitt bryne där...?

Här måste jag säga att detta slipproblem har en mycket bättre lösning på TOPS B.O.B. Fieldcraft (samma lösning finns på Fällkniven F1, och på Esee 4 har en liknande idé blivit en "finger choil").

Detta är visserligen bara en detalj. Jag anser ändå att Morakniv Garberg i kolstål borde vara i var mans ägo. En grundläggande kniv. Den första riktigt totala kniven från Morakniv. Synd bara att det inte finns ett riktigt bra fodral till kniven.
 

Bilagor

  • IMG_0558.jpg
    IMG_0558.jpg
    17.2 KB · Visningar: 626
  • IMG_0559.jpg
    IMG_0559.jpg
    24.7 KB · Visningar: 617
Senast ändrad:
Ännu en jämförelse för Garberg kolstål är med den kanske främsta konkurrenten - Fällkniven F1.

Morakniv Garberg är snäppet längre, har smalare knivblad, en egenhet med knivbladet (tvärgiren på eggen innan handtaget), och naturligtvis ett annat stål och en skandinaviskt slipad egg mot Fällknivens konvexa. F1 är också en väsentligt dyrare kniv - knappt 400-500 kr (i dagsläget 1436 kr på Lamnia, mot Garberg 995 kr på Fältbutiken).

Morakniv Garberg tillverkas i Sverige, F1 i Japan. Och Fällkniven erbjuder inte F1 i kolstål.

Sammafattning: Garberg är billigare och kanske minst lika bra som F1. I vissa stycken möjligen t.o.m. lite bättre (kolstål, egg).
 

Bilagor

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    40.6 KB · Visningar: 608
Personligen tycker jag att Terävä Jääkäripuukko är en otroligt bra kniv.
En av dom bästa jag använt. Jag ha 140 modellen.
110 eller 140 modellen kostar 339 för kniven och 309 för slidan.
https://www.varusteleka.com/en/product/terava-jaakaripuukko-carbon-steel/56524

Den där 140 mm modellen har jag också alltid tyckt ser ut som ett fungerande verktyg,

Garberg har aldrig tilltalat mig. Har en Kansbol som är rätt trevlig men efter ett tag nu så tycker jag faktiskt att Companion är en trevligare kniv allt som allt. För 75 kr får man mycket kniv, och fodral, där...oslagbart. Greppet är skönare och säkrare, slidan är bättre och priset som sagt.
Eldris köpte jag också för länge sedan, men den ligger ännu i lådan. Har svårt att se när jag skulle ta med den. Den är tjock och lite klumpig i förhållande till bladets längd. Och bladet är för kort för matfixande och även i jaktsammanhang. Man kan så klart tälja korvpinnar men det går bra med en victorinox fällkniv också. Och hur mycket korvpinnar täljer man egentligen förresten ☺️
 
En omgång Kirjes oljevax på

Hej! Jag håller på och färdigställer en omskaftad och omprofilerad kökskniv. Tänkte prova att bona oljevax (inspirerad av citerat inlägg) som slutkläm på handtaget för att få fram ådringen. Dock undrar jag om jag behöver åka till slöjddetaljer och köpa kirjes eller om Herdins hårdvaxolja, som jag har liggandes hemma, kan funka? Vari ligger skillnaden, vet ni?
 
Garberg har aldrig tilltalat mig. Har en Kansbol som är rätt trevlig men efter ett tag nu så tycker jag faktiskt att Companion är en trevligare kniv allt som allt. För 75 kr får man mycket kniv, och fodral, där...oslagbart. Greppet är skönare och säkrare, slidan är bättre och priset som sagt.
Eldris köpte jag också för länge sedan, men den ligger ännu i lådan. Har svårt att se när jag skulle ta med den. Den är tjock och lite klumpig i förhållande till bladets längd. Och bladet är för kort för matfixande och även i jaktsammanhang. Man kan så klart tälja korvpinnar men det går bra med en victorinox fällkniv också. Och hur mycket korvpinnar täljer man egentligen förresten ☺️

Steget från Kansbol till Garberg är inte särskilt långt, kan man tycka. Kansbol: lite vekare (ingen fulltånge), lite annat blad, samma typ av handtag, samma "multi-mount" om man så vill, och billigare. Men allt som allt en kniv som är rätt lik Garberg. Eldris är som jag ser det en EDC-kniv, som kan vara bra till allt möjligt.

Med alla dessa knivar tycker jag att Morakniv slagit in på en ny och intressant väg, även om de nya handtagen har sämre fingerskydd än på Bushcraft - som jag nog anser vara Moraknivs mest genomtänkta och funktionella kniv oavsett i vilken version den dyker upp i. Synd bara att den inte är en fulltånge.

På Companion får man slipa till knivryggen om den ska bli riktigt funktionell - d.v.s. för eldstål och allt annat som en skarp knivrygg är bra till.
 
Senast ändrad:
Personligen tycker jag att Terävä Jääkäripuukko är en otroligt bra kniv.
En av dom bästa jag använt. Jag ha 140 modellen.
110 eller 140 modellen kostar 339 för kniven och 309 för slidan.
https://www.varusteleka.com/en/product/terava-jaakaripuukko-carbon-steel/56524

Det ser ut att vara en bra och billig kniv - bortsett från att "knorren" förefaller mig vara en designmiss. Själv tycker jag att det är bättre om hålet för fånglina eller dylikt sitter en bit in på handtaget (som på Garberg) och att det inte är för stort. Längst ut vill jag ha en pommel - som på Garberg.
 
Den där 140 mm modellen har jag också alltid tyckt ser ut som ett fungerande verktyg,

Garberg har aldrig tilltalat mig. Har en Kansbol som är rätt trevlig men efter ett tag nu så tycker jag faktiskt att Companion är en trevligare kniv allt som allt. För 75 kr får man mycket kniv, och fodral, där...oslagbart. Greppet är skönare och säkrare, slidan är bättre och priset som sagt.
Eldris köpte jag också för länge sedan, men den ligger ännu i lådan. Har svårt att se när jag skulle ta med den. Den är tjock och lite klumpig i förhållande till bladets längd. Och bladet är för kort för matfixande och även i jaktsammanhang. Man kan så klart tälja korvpinnar men det går bra med en victorinox fällkniv också. Och hur mycket korvpinnar täljer man egentligen förresten ☺️

Jag har ett par Morakniv Companion Heavy Duty som jag gillar, både grå och grön.
Bra kniv men dom är tråkiga.
Jag föredrar Peltonen den första, Casström, Jacklore och Terävä Jääkäripuukko.

Den jag använder nu är Jääkäripuukkon.
 
Hej! Jag håller på och färdigställer en omskaftad och omprofilerad kökskniv. Tänkte prova att bona oljevax (inspirerad av citerat inlägg) som slutkläm på handtaget för att få fram ådringen. Dock undrar jag om jag behöver åka till slöjddetaljer och köpa kirjes eller om Herdins hårdvaxolja, som jag har liggandes hemma, kan funka? Vari ligger skillnaden, vet ni?

Jag har ingen erfarenhet av en produkten men skulle inte bli förvånad om det gick utmärkt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...