samma ekrar - ny fälgmodell?

  • Trådstartare kona@home.se (Erik)
  • Start datum

kona@home.se (Erik)

Gäst
Jag har mosat min bakfälg (Mavic 221) och måste nu byta den. Hjulet är nästan nytt så ekrarna behöver knappast bytas. Mtp hur känslig fälgen verkar vara, vill jag helst sätta på en 517 istället som sägs vara starkare. Men kan jag använda alla delar och bara betala för fälg + arbete, dvs ca 500:- på cykelcity?

Cykloteket talade nämligen om att man kanske behöver ny ekerlängd och då kostar det ett par hundra extra. Då blir det en 221:a igen...

/e
 
Fälgdiameter och ekerbyte

Generellt kan sägas att så länge inge ekerbrott har skett, kan man chansa på att ha kvar de gamla ekrarna. Det finns de (Jobst Brandt) som kör med samma ekrar sen 20 år (30000 mil) och har avverkat 8 fälgar så ekrar kan hålla länge.


Sedan har varje fälgmodell olika "effektiv fälgdiameter". Om du surfar in på http://www.mavic.com och letar lite, kan du nog hitta uppgifter om fälgdiametrar om deras olika modeller. Är de samma (1 mm avvikelse kan accepteras) kan mönstret vara det samma, förutsatt att ekringsmönstren är samma.


/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
dabac Antal ekrar och bibehållen funktion? Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.