Vilsna skidåkare i Storulvån

Många går sommarleden från Storulvån till Blåhammaren även vintertid. Den är alltså inte kryssmarkerad. Vinterleden träffar man då på först vid Ulvåskaftet.
Jag har gått leden på vinter- och sommartid många gånger, men trots det tappade jag en gång orienteringen helt när vi skidandes på sommarleden hamnade i snöstorm med obefintlig sikt (ca 10 m) på den platta sluttningen norr om Ulvåtjärnens rastskydd. Visserligen inget problem att hitta rätt igen efter en stunds letande eftersom jag ändå känner mig rätt så hemma i området, men känner man inte till området kan man faktiskt gå vilse till och med på en sådan "enkel" tur som från Storulvån till Blåhammaren. När allt är vit och sikten är några få meters och det ser likadant ut åt alla håll, är det inte så lätt att veta vart man ska när inga ledkryss finns att följa. Det finns anledning varför man alltid ska ha med sig kompass i fjällen.
Fällen kan vara oberäkneliga!
 
Jag har "gått vilse" längs sommarleden (sommartid) mellan storulvån och blåhammaren en gång.

Det var dimma och < 10m sikt. När vi passerade ett mindre blockfält så hittade vi inte stigen på andra sidan.

Inga problem med kompass naturligtvis. Bara att ta ut kurs vinkelrätt mot leden och testa höger och vänster.

Men en av flera tillfällen jag fått respekt för hur svårt det kan vara att navigera i fjällmiljö. Något som iallafall var svårt för mig att inse när jag bara mött fjällen i god sikt.
 
jo men hade blivit billigare för skattebetalarna

Att åka till fjälls med kompass och inte med GPS förutsätter förstås att man kan hantera kompass och karta och kan orientera sig även utan elektronisk hjälp. Så att man klarar sig själv utan hjälp av fjällräddningen.

Känner man sig osäker med kompassen, så är det däremot säkert klokt att ta med GPS.
 
Att åka till fjälls med kompass och inte med GPS förutsätter förstås att man kan hantera kompass och karta och kan orientera sig även utan elektronisk hjälp. Så att man klarar sig själv utan hjälp av fjällräddningen.

Känner man sig osäker med kompassen, så är det däremot säkert klokt att ta med GPS.

Bäst är att lära sig grundläggande orienteringskunskaper där inte bara karta och kompass är grunden utan även begrepp som ledstänger etc.
Inte så svårt att lära sig, gärna med lite hjälp.
Addera sedan en riktig GPS till det så blir det ”grädde på moset.”
 
Vad/Hur får fjällräddarna betalt? Har de löpande jourersättning,
eller endast ren utryckningsersättning? Någon som vet?

Enligt denna sida, som jag anser trovärdig, så får man ersättning för jour, utryckning, utbildning samt för användande av t ex egen skoter/4hjuling:
https://polisen.se/lagar-och-regler/polisens-forordnanden/arbeta-som-fjallraddare/
som länkar hit
https://polisen.se/contentassets/834fde0595dd4213b4cbef90991a50fc/avtal-ersattning-fjallraddare.pdf


/Patrik, som först trodde de hade deltidsbrandmanna-avtalet,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.