Dubbdäck

Är det någon som har erfarenhet av dubbdäck. Jag cyklar
i huvudsak på cykelvägar.
Det finns ju dubbdäck med 200 - 500 dubb, vilka funkar bäst ?


// Anders
 
Breda dubbdäck

Personligen är jag för dubbdäck vintertid på cyklar. För mig kunde de mer än gärna införa den nya lagen om vinterdäck för cyklar också. Det förstår du om inte annat efter ett antal vurpor med trasiga kläder, skrapsår och blåmärken som resultat. För dubbdäck finna i princip bara ett enda märke: Nokian


På cykelbanor blir det snabbt både isigt och spårig. Kommunen är väldigt dåliga på att röja cykelbanorna i tid. När cykler av frost om blidväder gör sitt till, tja resultatet blir att cykelbanorna blir livsfarliga utan bra vinterdäck.


Vad ska man ha för vinterdäck i stan? Min personliga åsikt är att har man breda mtb-däck så "surfar" man över spåren från smalare cykeldäck på ett bekvämt sätt. Vidare ger många vassa dubb ett säkert bett. När jag bodde i Uppsala, roade jag mig med att använda andra cyklister (med smalare sommardäck) som rundningsmärke när det var halt ute. Det var rätt skoj det (för mig alltså).


Antalet dubb bör vara mellan 170-300 st/däck anser jag. Det utesluter det billiga 106-dubbade hjulet. Nu har Nokian återupptagit tillverkningen av sitt utmärkta däck med ca 170 dubbar. Det är ett ganska vettigt alternativ för statskörning, även om det är i smalaste laget när det blir spårigt ute. Det kan även funka i skogen och på hala grusvägar.


Annars är nokian extreem 296 med just 296 dubb en given hit när vinterhalkan slår till. Funkar perfekt utom möjligtvis till äkta isracing.


Den nya värstingen för vinterterrängen i år är annars Freddies Revence med 336 dubb/däck. Det är extra fett (2.3") vilket gör det svårt med passningen på vissa mtb-cyklar (bara att glömma om du har skärmar). Det är dessutom dubbelt så dyrt som Nokian Extreme (som är dyrt nog).


Dubbdäck ska du alltid ha på bägge däcken, punkt slut. Att bara ha det på fram eller bak är att tigga om bekymmer.


Vinterdäcken har två stora nackdelar.


1 De låter som en ångvält när man kör med dem på asfallt. Hua liga!


2 De rullar mycket tyngre än vanliga sommardäck. Första turerna är alltid en chock, sen väjer man sig. Lusten till långfärder försvinner helt och hållet.


Så om det blir långa mildperioder så att vinterväglaget försvinner, passa då på att byta tillbaks till sommardäck. Dubla hjuluppsättningar eller helst dubla cyklar underlättar "däcksbyte".


Summa sumarum: Ska du cykla i vinterväglag, gäller bara dubbdäck. Allt annat är farligt för både dig själv och dina medtrafikanter. Antingen dubbdäck eller busskort med andra ord. Priset kan dock variera väldigt mycket emllan olika affärer, Jag vet att i Uppsala varierar priset på Nokian Extreme från ca 460 kr/st till 650 kr/st så det kan löna sig att fråga runt!


/Niklas
 
Fram eller bak...

Men om man bara har råd med ett dubbdäck så sätter man det fram. Ett slajdande bakhjul kan man ofta få på rätt spår igen. Om framhjulet sveps undan på blankis är man dock helt chanslös.


Jag har ett Noika Extreme fram och det fungerar tillräckligt bra för mig. Nokia rekommenderar att man kör in däcken c:a 5 mil på asfalt för att dubbarna ska sätta sig ordentligt innan man ger sig ut på hal is. Krafterna blir stora på de 2-3 dubbar som ska bromsa cykeln om man råkar låsa däcken och risken är annars att de lossnar.


Jag har kört på mitt under två vintrar och inte tappat en enda dubb. Dock har jag hört en och annan mumla "galning" när man dundrar fram över partier där de försiktigt trippar fram med cykeln.


Också behöver man som sagt ingen ringklocka. Det hörs lång väg när man kommer smattrande. :)


/Björn


--


http://basecamp.foobar.tm
 
Dubbla däck rekommenderas

Jag har genom åren testat att ha både 1 och 2 vinterdäck på cykeln. Jag kunde mycket snabbt konstatera att det är idioti att ha bara ett dubbdäck i fram (att bara ha det i bak har jag inte ens testat). Om jag inte har dubbdäck i bak, glider jag lätt åt sidan med bakdäcket och tappar balansen. Använder man fotbroms eller framför allt den bakre handbromsen, låser du bakhjulet mycket lätt och får ännu längre bromssträcka (vilofriktionen är faktiskt alltid större än glidfriktionen - en gammal fysikalisk lag). Jag vill hävda att det är trafikfarligt med bara ett dubbdäck. Bättre då att ha ett bättre däck i bak och ett lite sämre dubbdäck i fram, t.ex. Nokian Extreme i fram och det billigare 160-170 dubbade däcket från Nokian i bak.


/Niklas
 

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Dubbat!

I julas fick jag mig ett par vinter däck, nokias enklare variant med bara två dubbrader. Jag tycker dock dessa funkar mycket bra. Det är en otrolig skillnad mot odubbat! Att däcken är smala upplevde jag positivt när det låg en knapp decimeter nysnö av den lite tyngre sorten på cyckelbanan. Däckket gick väldigt fin och "lätt" i snön jämfört med mina bredare och grövre mönstrade sommardäck som i liknande före blev otroligt tunga och vita av all snö som "kladdade" fastJag har bara kört vägar och cykelbanor.


Hur som helst vill även jag rekomendera dubbdäck fram och bak inte minst här i Umeå. Har man det dåligt med pengar tror jag att det kan vara en idé att köpa av den lite billigare sorten för skillnaden är ändå enorm. Bättre två billiga än inget alls!


/Andreas
 

flite@home.se (Flite)

Gäst
Skruva! =)

Det här var en gammal tråd ser jag, men skit samma.


Jag köpte ett billigt, vanligt däck med stora, breda, platta dubbar. I dessa dubbar skruvade jag sedan in små träskruv innifrån så att de stack ut några milimeter. Blev ett otroligt grepp. Provade det på en sjö med ren is och när jag i 'hög' fart hängde lite på styret och nitade med frambromsen gick det knappt att låsa hjulet.


Nackdelen är att det är pilligt att få dit alla skuvar, skruvdragare rekommenderas. En annan sak att tänka på är att skydda slangen mot skruvhuvudena. Jag limmade dit en läderrem runt innuti och den skyddade effektivt.


En cool lösning som ger ett sjukt grepp.


/Flite
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.