Bästa friluftsskeden?

Föredrar normalt en rostfri sked t ex den som finns på det tyska armébestickssetet.

Men har också funderingar på att köpa en titansked. Men jag vill inte ha ett helt litet skedblad. Soppa eller gröt blir godare om man tar mera i varje munfull.

Sporken finns numera i en titanversion. Men är den tillräckligt lång för att röra om i Blå Bands och Reals frystorkpåsar? Tillräckligt stort och volym på skedbladet?

Plastsporken tycker jag är för klen.

Vilken sked föredrar ni och varför.

Thure
 

Bilagor

  • 117547_a_bundeswehrbesteck_outdoor.jpg
    117547_a_bundeswehrbesteck_outdoor.jpg
    21.8 KB · Visningar: 1,851
IKEAs rf desertsked, stor nog för varma skopor, liten nog för packning och våg. Rejäl att hålla i och med minst två bruk till.
 
Ja trä är svårslaget. Dessa kan man ju dessutom göra själv i form o storlek som man vill ha, gärna i ene, det doftar gott!
 
Jag köpte ett antal Real förpackningar när Usports gått i konkurs för några år sedan, och det var 70 % rabatt. Mina vanliga rostfria skedar som jag har hemma i köket när jag äter ”vanlig” mat är lite för korta för Real förpackningen när jag vill äta direkt ur förpackningen.

Jag köpte en Sea to summit long spoon precis som LightDan, men precis som trådskaparen skriver tycker jag själva bladet på skeden (det man öser mat med och stoppar i munnen) är för liten. Det blir lite av ”barnportion” så man får gräva i påsen onödigt många gånger.

Köpte även en Sea to Summit kit (tror jag det är) där besticken är av ”normallängd” och där kniven är lite räfflad vilket jag tycker är bra då jag grillat kött, och köttet är lite segt.

Nu har jag ingen diskmaskin hemma men det står på Sea to Summit svenska webbsida att dom besticken ska handdiskas. Maskindiskmedel fräter tydligen på metallen.

Finns lösningen på IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40278468/

Visserligen inte i rostfritt stål, utan i bok. Men för humana 19 kronor ska jag prova nästa gång jag är i närheten av IKEA.

Per
 
Jag tycker Sea-to-summits långa sked har ett trevligt litet blad, och fungerar jättebra i real-påsarna. Alternativet är att korta av påsarna vid ätandet så att en kortare sked når ner - eller att bli kladdig.
Jag som har maskindiskat aluminiumskeden kan berätta att maskindiskmedel korroderar aluminiumet så att skeden blir sträv och skaver sönder läpparna. Lösningen är att polera upp den så att den blir slät och fin igen - men då är det ju bäst om man upptäcker problemet innan man ger sig ut på tur. Eftersom jag inte använder skeden hemma riskerar det här ju bara att ske vid saneringen av matverktygen efter hemkomsten.
Jag tycker inte om sporkar eftersom de också kan skava på läpparna och gaffelfunktion behövs inte om man som jag äter torkat eller frystorkat på fjället.
 
Jag använder en sådan här titansked (spork) från Snow Peak. Fungerar till att äta det mesta med, och väger 16g på vågen.
 

Bilagor

  • spork.jpg
    spork.jpg
    8.4 KB · Visningar: 1,568

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.