Ostsås

Jag vill få till ett hållbart ostsåspulver. Knorrs variant innehåller en del vetemjöl och palmfett - det senare lär vara miljöfientligt och mindre hälsosamt. Jag tänker mig en blandning i lämpliga proportioner av ex.vis riven parmesan och Nido (fett mjölkpulver). Vad kan vara lämpligt att tillsätta för smak och konsistens, och håller detta i min packning?
 
Det kommer att hålla någon månad i alla fall, men testa hemma så att du får något du kan äta.

Du behöver en konsistensgivare också typ Maizena eller Idealmjöl, sedan får du väl experimentera med proportionerna .

Det kan vara bra att inte blanda i andra kryddor, utan ha dem separat, det skapar utrymme för variation, så att det inte smakar samma sak varje gång!
 
Det kommer att hålla någon månad i alla fall, men testa hemma så att du får något du kan äta.

Du behöver en konsistensgivare också typ Maizena eller Idealmjöl, sedan får du väl experimentera med proportionerna .

Det kan vara bra att inte blanda i andra kryddor, utan ha dem separat, det skapar utrymme för variation, så att det inte smakar samma sak varje gång!

Hm, makaraonerna innehåller tillräckligt med mjöl ändå (men jag kan också tänka mig röda linser); dessutom verkar alla färdiga ostsåser innehålla någon form av fett, t ex palmfett, som jag lärt mig att man ska undvika. Kanske det vettigaste är att bara tillsätta lite Nido mot slutet av koktiden och sen strö riven parmesan på (och kanske tillsätta en klick majonnäs).
 
Frystorkad ost Lio-Licios

Det finns frystorkad ost, borde väl funka till ostsås? Håller i åratal! Blanda tex med gräddpulver.
 
Har skaffat ost från Friluftsmeny (dyr frakt med DHL!) och gräddpulver från Naturkompaniet och kanske ska experimentera lite. Förslag på lämplig blandning att ta med?
 
Man kan torka vanlig fetaost/salladsost eller ha med sig olja i en burk att tillsätta om man vill ha fett. Fetaost blir riktigt gott, fungerar även bra att ha som snacks.
Jag tänker att man även borde kunna torka vanlig hårdost. Lägger man det sen i blöt i några timmar och kokar det så borde den ha lösts upp med allt det andra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.