Hur tillagar man REAL Turmat?

Hej,

Jag har efter några försök fortfarande inte lyckats tillaga Real-mat rätt.

Jag har vid tillfällena öppnat påsen och blandat om lite i ingredienserna, kokat upp vatten med vattenkokare och sedan häll upp till sträcket i påsen. Blandat och sedan stängt påsen. Sedan har jag väntat i upp till 15 min.

Trots den proceduren så är det alldeles för mycket pasta som fortfarande knastrar mellan tänderna och är otillagat.

Är det någon som har liknande erfarenheter och har ni några tips hur man gör om gör rätt?

Jag har de gånger jag ätit maten också vaknat upp på natten med magknip. Är det troligt att det hör ihop med den ofärdiga maten eller tål jag bara inte REALmat?

mvh
cake
 
Äter inte frystorkat jätteofta tyvärr...men jag har sällan upplevt problem. Jag häller på kokande vatten, stänger och skakar omsorgsfullt så att allt blandas utan torrt pulver ute i hørnen av påsen.
Kanske låter jag den stå med någon form av isolation (om det är minusgrader). Sen bara att äta...Får inte ont i magen...Däremot kan jag bli riktigt risig i kistan av nudlar...
 
Jag har nog käkat 50-60 st REAL men undviker om jag kan. Brukar vara noga med att röra om ute i hörnen där det lätt blir liggande "knaster". Brukar låta stå 3-4 minuter extra och ibland rör jag om på mitten.
 
Tror du slarvar med omrörningen. Häll i vatten, rör om noggrant.

...och ja, hemtorkat är godare..;)

//J
 
Kan bli lite torrt kvar i hörnen om man slarvar med att drar isär botten på påsen, kan det vara det kanske?
 
Vik ut botten (ser många som missar detta). Det gör att du kan röra om i påsen bättre. Efter du hällt i vatten och rört om, förslut påsen och låt den vara 10-15min.
 
I lumpen brukade vi blanda tunnt så att man inte behövde skita på en vecka. Problemen uppdagades sedan på kasern då man sket gipsdamm.

Hade dock inga problem med att det inte var färdiglagat.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Häll på kokande vatten + 2 dl mer än vad som står i instrutionen, rör om mycket och nogrant. Låt stå några min extra. Rör gärna om ytterligare någon gång under tiden.
 
Tack för svaren!

Ska testa att röra om bättre. Hemtorkat låter också intressant. Ska definitivt kolla in det närmare.

I lumpen brukade vi blanda tunnt så att man inte behövde skita på en vecka. Problemen uppdagades sedan på kasern då man sket gipsdamm.

Hade dock inga problem med att det inte var färdiglagat.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Menar du att ni blandade med mycket vatten när ni blandade det tunnt eller lite? Gjorde det stor skillnad och hur blandar man det för att inte skita gipsdamm? :)


Om det är någon som har erfarenhet av magontet och lyckats klura ut hur man slipper det så får ni gärna dela med er också.
 
öppna botten ordentligt

Jag har ätit både gröna och orangea real och öppna botten "helt", dels kommer du åt att röra ordentliget och inget fastnar torrt i hörnen. Dessutom står påsen stabilare under tillagningen då botten ser ut som ett båtskrov.

Jag har inget emot real men lite extra vatten skadar inte heller.

/Patrik
 
Jag har inga problem med Real och behöver inte göra en soppa av allt. Följer angivna 3,6 dl eller vilken variant det nu är. Någon minut extra väntar jag, det är allt. Som sagts, rör om ordentligt i hörnen när du hällt på vatten. Se till att vattnet just kokat innan du häller på, förslut..

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
te96usn Pack'n'go isället för REAL? Friluftsmat 16
avslut1102 Egentillverkad Real Friluftsmat 27
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
Tordenvik Real turmat Friluftsmat 100
zzeezz Real Torrmat? Friluftsmat 31
fson Real turmat på postorder? Friluftsmat 3
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
nickeB Real turmat i Gällevare Friluftsmat 1
1145 Hur funkar Real??? Friluftsmat 1
Rodney Real turmat online ? Friluftsmat 5
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.