Lyx i fält...

Vad läckert! Jo jag har spelat lite ukelele förut, men då har det inte variut en baritonuke eftersom den inte var stämd i G så det blev lite andra grepp för ackorden. :)
 
Skaffa en ukulele istället! Mycket lättare att bära och kan man spela gitarr kan man spela ukke. En Baritonukulele är stämd i G precis som en gitarr som man tagit bort de två lägsta strängarna på.
Jag har själv haft med min ukulele på ett par fjällvandringar. Har sytt ett eget fodral till den i G1000-väv och med design inspirerad av FR-Kånken. Ukken + fodralet + reservsträngar + den förträfliga lilla boken "Ryggsäckmusik väger tillsammans bara drygt 600 gram!!! Och bäst av allt... priset.. en användbar ukke får du för ett par hundra, så man behöver inte vara så rädd för att ha sönder den.

Här några bilder på min ukke, dels fastspänd på ryggan och dels en bild av ukken och fodralet:

Visa bilaga 229Visa bilaga 230

Är man ett gäng så är ukken en klar humörhöjare. Här ett litet ljudclip där jag spelar till allsång vid lägerelden.

Musisera mera! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Kan inte spela gitarr men om en ukulele är så bilig som du säger kan man ju köpa en och börja träna! Låter som en höjdare om man har sällskap med sej.Är dock ute ensam för det mesta, då skulle man ju passa på att öva sej.
 
Kan inte spela gitarr men om en ukulele är så bilig som du säger kan man ju köpa en och börja träna! Låter som en höjdare om man har sällskap med sej.Är dock ute ensam för det mesta, då skulle man ju passa på att öva sej.
Jag kan inte heller spela gitarr. Och det är ju mycket lättare att lära sig spela ukke än gitarr eftersom det är drygt 33% färre strängar att hålla reda på ;). Själv lärde jag mig spela med hjälp av "Hemliga Arnes Ukuleleskola" (ett kasettband) och boken "Thomas Allanders Ukuleleskola". Det går ganska snabbt att lära sig tillräckligt många accord för att kunna spela något njutbart.
Jag såg att du är scoutledare precis som jag och anledningen till att jag skaffade en ukulele var att ingen i kåren spelade något instrument. Det inverkade "menligt" på sångaktiviteterna på avslutningar och lägerbål. Så jag och en annan av ledarna bestämde oss för att göra något åt det.
Jag spelar två instrument till som funkar bra i naturen. Det ena är munspel (blues, för det mesta), Det minsta jag har väger bara 30 gram och tar i stort sett ingen plats. Det andra är något som vi alla bär med oss.. stämbanden, jag tycker nämligen om att sjunga! :)

Har dålig koll på musikaffärerna i Gästriket men i Stockholm finns flera möjligheter, bl.a. butiken JAM eller Gottfrid Johansson Musikinstrumethandel

///Claes
 
Glassmaskin???

Då jag inte är begåvad med någon större musikalisk begåvning vågar jag inte ens leka med tanken på att köpa någon gura. Däremot har jag för tillfället ett litet söt sug i magen...därför:

Jag vill minnas att jag någonstans, troligen på detta forum, har läst om någon slags boll man kunde köpa slänga in snö eller is och någon ingrediens (pulver?). Därefter kastade man omkring bollen några minuter och vips hade man gjort sig en egen liten friluftsglass. Om jag skall vara helt ärlig känns det lite som att håna naturen men om man gör det till sin gudson lär jag bli en hjälte...

Jag har letat runt på nätet och i detta forum i tre dagar för att hitta den där bollen utan att lyckas.
Finns det någon som har sett eller hört någonting om detta, eller ännu hellre testat den!
Jag vill inte tro att jag har drömt allting...
 
Baslägerliv;328141 sa:
någon slags boll man kunde köpa slänga in snö eller is och någon ingrediens (pulver?). /.../
Jag har letat runt på nätet och i detta forum i tre dagar för att hitta den där bollen utan att lyckas.

Jag googlade på "glass skaka is" och insåg att jag lika gärna kunde ha googlat på "glassboll" direkt.
Allvarligt - TRE dagar?! ;)

http://www.coolstuff.se/p661/Glassbollen.html

661_15.jpg


Fränt att ha med en sån! Man kan ju kicka boll ett tag och sen är glassen klar!
 
Senast ändrad:
Är saltet till för att göra det IS-kalla ännu iskallare?
Japp... "vanligt vatten med is i blir 0 grader men saltvatten med is i kan bli ner till c:a -7grader.

Det är därför man saltar på is på vintern för att sänka vattnets fryspunkt så att vattnet (isen) smälter och blir flytande trots minusgraderna. Det är också därför som man inte har någon nytta av att salta om det är kallare än 7 grader för då gör saltet ingen nytta.

///Claes
 
Japp... "vanligt vatten med is i blir 0 grader men saltvatten med is i kan bli ner till c:a -7grader.

Det är därför man saltar på is på vintern för att sänka vattnets fryspunkt så att vattnet (isen) smälter och blir flytande trots minusgraderna. Det är också därför som man inte har någon nytta av att salta om det är kallare än 7 grader för då gör saltet ingen nytta.

///Claes

Vet du vad, sist jag kom till en sådan insikt var när jag kom på att tomten inte är på riktigt.
 
Hmmm

Jag googlade på "glass skaka is" och insåg att jag lika gärna kunde ha googlat på "glassboll" direkt.
Allvarligt - TRE dagar?! ;)

http://www.coolstuff.se/p661/Glassbollen.html

661_15.jpg


Fränt att ha med en sån! Man kan ju kicka boll ett tag och sen är glassen klar!


Helvete! Jo dessvärre är jag allvarlig...
Glass AND friluftsliv och dylikt funkade inte...
TACK! Det var precis den bollen jag har sett någonstans!
Nu skall jag öva på att googla...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.