Torkat i tropikerna

Hej, jag är ny här och har några funderingar.

Jag bor i kambodjas djungelområde i nordöstra hörnet, så fort jag har tid är det MC turer som gäller, har problem med maten på slutet om man är ute en vecka. Det finns i princip inget att köpa ute dära.
Vi har bara gasugn och i den blir lägsta temp över 100 grader.
Visst måste man kunna torka även i solen, vi har ca 30 grader mitt på dan, i skuggan, tempen i solen är väl då ca 50

Några tips om s.k torkning i solen
 
Skulle det kanske funka att bygga en låda med en liten fläkt för driva bort fukten, en liten ventil med myggnät. Låta den stå i ute solen över dagen.

/Ulf
 
Det beror väl på vad du vill torka. Kött är lite mer känsligt, kanske måste du passa på insekter mm också. Men det mesta grönt går bra att torka i solen. Hacka det smått så går det hur fort som helst. Jag brukar torka champinjoner i solljuset i fönstersmygen. Men har du högre luftfuktighet där borta kanske?
 
Ang. Torkat i tropikerna

Hej Nisse!
Intressant ämne! Under mina cykelresor runt om i SO-Asien, bla. Kambodja, såg jag ris, örter, frukt och grönsaker på tork över allt i byarna jag passerade. I Laos var det väldigt vanligt att torka små chilis, räkor samt ett sorts gräs till rökelseindustrin direkt på den rensopade vägkanten eller på bastmattor i trädgården, ibland i höga ställningar. I Thailand och Vietnam torkar man både små fisk, bläckfisk och vissa skaldjur (saltade?) från havet på tunna dukar uppspända i ramar. Så lufttorkning i solen är helt klart det vanligaste sättet att bevara överskottet.
Vad jag förstår befinner du dig i ett väldigt oexploaterat och fattigt område utan fungerande infrastruktur. Men vad jag minns är luftfuktigheten betydligt lägre på Kambodjas slättland och tropikskogar än i tex. Laos och Vietnams mer veckade landskap. Varför inte prata med folk du möter i byarna och ta reda på hur de klara sig! Fråga vad som produceras och hur de tar tillvara överskottet. Får du sedan bra kontakt borde det inte vara svårt att fråga om du får köpa eller byta till dig en del samt hur det skall tillagas. Hör gärna av dig och berätta hur det löste sig! :)

Hälsningar!
Peter
 
Jodå, det torkas på dom flesta ställen här men det är i regel mest chili o fisk, där jag bor är luftfuktigheten högre än på många andra platser i landet, vilket gör saken lite mer komplicerad.

Ska prova köttfärs om ett par veckor när regnperioden är slut,

Torkad o saltad fisk kan man ju alltid ha med sig och det finns att köpa lite här o där, men det är mera nödkost för mig. Har en ruskig aptit i fält och behöver rejäla grejer.
 
norrbottenstorkning i augusti

Jag har en OBH torkolla i plast som jag använder mycket.
Ställer ofta ut den på bron för att slippa lukten och motorsurret inne.
Flugorna kryper gärna in och "kollar" vad som är på torkning (antar de vill göra mer än så),det ligger alltid avlidna flugor på botten av torken.
Det har inte varit nåt fel på matkvalitèn.Men nästa år lägger jag nog ett myggnät runt hela ollan.
 
Forna tiders torkskåp på gaveln under taksprånget hade myggnät i dörrarna.
När jag bodde i Honduras, oxså mycket hög luftfuktighet torkade jag i ett nätskåp där värmen kom från två koltrådslampor i botten, två porslinsocklar på en brädbit, och hela nätskåpet insvept i ett myggnät, höll flugorna på rätt sida, kackelackorna är svårare men konservburkar med fotogendoft ogillar de. Nätskåpet tätat med två fd flyttlådor och duckt. Det fungerade bra. Nästan lika korta torktider som hemma i 50 graders ugnen.
//J
 
Forna tiders torkskåp på gaveln under taksprånget hade myggnät i dörrarna.
När jag bodde i Honduras, oxså mycket hög luftfuktighet torkade jag i ett nätskåp där värmen kom från två koltrådslampor i botten, två porslinsocklar på en brädbit, och hela nätskåpet insvept i ett myggnät, höll flugorna på rätt sida, kackelackorna är svårare men konservburkar med fotogendoft ogillar de. Nätskåpet tätat med två fd flyttlådor och duckt. Det fungerade bra. Nästan lika korta torktider som hemma i 50 graders ugnen.
//J

Bor i skogen och har bara ström genom egendriven dieselgenerator, så torka med ström blir löjligt dyrt o skadligt för miljön i förhållande till fördelarna
 
eldar du? - då kan du nyttja varma rökgaserna för att värma en tunna vatten, stenhäll etc. och den vägen fixa dig en yta som håller sig lite varmare än omgivningen under väldigt lång tid mellan eldningarna - torkning kräver ganska lite värmen men måste ha det under lång tid.
 
Det viktiga för torkning är ju inte så mycket värmen, det som krävs är luftväxling och torr luft.

Värmer man luft så sjunker den relativa fuktigheten och den tar lättare upp mer fukt. Men om luften redan är torr från början så är det inte lika nödvändigt med värmen.

Men är det fuktigt klimat så måste man ju då antagligen värma luften för att få den att öht suga åt sig fukt från maten. Alternativt torkar man luften med nån form av avfuktningsanorndning.
 
Som du beskrivit läget behöver du ollor, görs lätt av rf ståltrådsnät, vik kanterna kring en 3mm järntråd så har du stadgan. En trorkställning, lokala snickarn. Ett myggnät för att hålla flugar och kackelackor ute. En värmekälla, En perforerad påltburk stor nog för ett gravljus som genererar din milda värme och dörmed torrare luft. En grov veke och en fotogenlukta fungerar även, men viktigast är ytterburken som gör att värmen radieras ut och därmed ger strörre area som strålvärmer lagem och torkar luften. Räkna med 12-14 timmars torktid, trimma med dragbegränsare utanpå torkställningens vertikala sidor. Berätta gärna hur det går.
//J
 
I mocambique byggde vi en frukttork. Den var byggd som en låda med plastväggar och öppningsbart lock gjort av en träram täckd med plast (byggplast). Höjden inne i lådan var ca 50cm i framkant och 60cm i bakkant. Botten utgjordes av myggnät. Modellen används flitigt i Afrika. Under regnperiod skulle jag inte prova att torka men det kanske fungerar ändå. Kommer ihåg att fastän det inte regnade tog det tre dagar för kläderna att torka och bomullsskjortor bröts ner på ett par månader.
/J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...