Akut bränslefråga, åker imorgon!

Hej!
Sitter och funderar in i det sista på hur mycket bränsle (bensin) jag och min sambo ska ha med till Jämtland. Vi ska vara ute 4 nätter och 5 dagar.
Maten består av real-turmat. Alltså bara uppkok av vatten till mat och kaffe/choklad.
Jag har fyllt en 6,5 dl flaska. Räcker det? Jag har ett MSR XGK.
Jag åker imorgon e.m så det är ont om tid.

Vad tror ni? Räcker 6,5dl för 5 dagar? Kan vi kanske värma tältet lite extra också om det kommer mycket regn :)

Tacksam för goda råd!!!

Mvh
Magnus, som just nu sitter och pillar med packningen...
 
MSRs hemsida

Hej

Du kan få ett snabbt svar, men om det är rätt vet jag inte. Har ingen personlig erfarenhet av köket. Jag och min kompis gjorde av med 0,6 liter bensin på 4 dagar (3 nätter) häromåret med mitt Optimus Nova. Ganska mycket kaffekok var det i och för sig. Jag skulle nog ta en skvätt till (typ en litersflaska) om det var jag och frugan som skulle ut med mitt kök i 4 nätter.

Enligt MSRs hemsida (http://www.msrcorp.com/stoves/xgk.asp):
"MSR recommends 4 oz. (114ml) of liquid fuel per person per day for cooking or 8 oz. (237ml) of liquid fuel per person per day for melting snow and cooking. An extremely cold trip, like skiing in Antarctica, may require as much as 15oz. (444 ml) of liquid fuel per day."

mvh
Håkan Åkesson
 
Tackar...

... för snabbt svar. Ja det lutar nog att lite extra bensin får följa med. Kan man förvara några dl i en 0,5 liters pet-flaska eller bör jag ta en extra MSR bränsleflaska (jag försöker hålla ned vikten)?

Fler åsikter mottages gärna!

Mvh Magnus
 

avslutad210712

Gäst
Vi kör Omnifuel och vår förbrukning brukar ligga på 0,45 dl per dygn och person på sommaren och det dubbla på vintern. Då är vi inga ekonomiförbrukare utan vi kokar mycket vatten till snabbkaffe, lagar hemtorkad mat, pasta+pastasås, kokar fisk etc dvs vi värmer inte bara vatten för att slå i påsar. Däremot värmer vi aldrig tältet med bensinköket. eftersom spilldroppar som kan ta eld inte så skoj med tanke på tältgolv och liknande. Skulle dock kunna tänka mig att göra det med ett gasolkök
 
Senast redigerad av en moderator:
Skulle inte ta PET.

En 0,5 l PET väger 30g och en 0,6 l bränsleflaska väger 130 g. En 1 l bränsleflaska väger 170 g.

Efter första blötmarken har dina skor ökat med mer än 100 g i vikt. Om du frågar mig är PET-flaskan fel sätt att spara vikt. Speciellt om du ska ha bensin i den. Bensin som både är farlig vid läckage och viktig för er de sista dagarna. Av båda orsakerna vill du inte förlora den genom att krossa flaskan i ryggsäcken under vandringen.

Jag skulle skaffa en större bräsnleflaska eller en till 0,6 l.

/ Håkan
 
Eftersom bensin levereras i plastflaskor med skörare plast än PET-flaskorna är det inget problem med en PET - ingen påverkan. Och beträffande täthet så måste de hålla livsmedelsstandard för att skydda läsken. Jag har kört med 0,5 l PET och det funkade utmärkt. Men som sagt är vikten inte så mycket att bråka om, däremot är de små PET-flaskorna smidiga i packningen
 
Så 6,5 dl räcker alltså, kanske....kanske inte...

Tack återigen för era svar.

Mvh Magnus, som hoppas på lite bättre väder...
 
Eftersom bensin levereras i plastflaskor med skörare plast än PET-flaskorna är det inget problem med en PET - ingen påverkan. Och beträffande täthet så måste de hålla livsmedelsstandard för att skydda läsken. Jag har kört med 0,5 l PET och det funkade utmärkt. Men som sagt är vikten inte så mycket att bråka om, däremot är de små PET-flaskorna smidiga i packningen
Smör levereras i något alupapper. Det betyder inte att det inte är något problem att trycka ner smöret som det är i pappret i en ryggsäck.

Att bensin leverar i plastflaskor med skörare plast än PET betyder inte att tanken är att plastflaskan ska tryckas mer i en rygga, och att PET därför är bra för ändamålet.

Rasar man och ramlar med ryggan olyckligt med PET-flaskan mot en sten spricker den och utrustning saboteras. Trådstartaren gör klokt i att skaffa en flaska, t.ex MSR eller Primus, som är gjord för ändamålet. Dessutom ska väl tryck ändå pumpas upp i flaskan, och för de 6,5 dl som behövs krävs bara en flaska. Vad ska PET där att göra?

Raskesven
 
Jag har faktiskt 3 st bränsleflaskor à 6,5 dl så det får väl KANSKE bli en extra skvätt i en flaska om nu inte dessa 6,5dl bensin räcker...

//Magnus
 
Jag har faktiskt 3 st bränsleflaskor à 6,5 dl så det får väl KANSKE bli en extra skvätt i en flaska om nu inte dessa 6,5dl bensin räcker...

//Magnus

Har gör dig inte till brukare. I tanken ville du ju bära bensin i en pet-flaska. Bara för att jag har en trumpet betyder inte att jag kan använda den, njutningsfullt för andra....
Själv brukar jag dela upp bränslet i flera flaskor. T o m metallflaskor har spräcks vid rejäla fall. Klok inpackning kan förhindra det.

//J
 
Rasar man och ramlar med ryggan olyckligt med PET-flaskan mot en sten spricker den och utrustning saboteras. Trådstartaren gör klokt i att skaffa en flaska, t.ex MSR eller Primus, som är gjord för ändamålet. Dessutom ska väl tryck ändå pumpas upp i flaskan, och för de 6,5 dl som behövs krävs bara en flaska. Vad ska PET där att göra?

Raskesven

Och när man går genom första skogen fastnar man i ett träd och får en reva i tältet. Kängan kan spricka första dagen. Brallorna spricker i grenen när man kliver över första stenen. Och glasögonen tappar man och spräcker i första vattenpausen. Jag ska nog skaffa mig en asbestrustning för att vara på den säkra sidan.

Och precis som man fyller över bensin från originalflaskan till kökets flaska så kan man fylla över bensin från PET-flaskan när det är dags. Men skulle det inte vara för gängen så skulle det nog funka med att trycksätta även en PET-flaska. En skakad läsk genererar ett rätt duktigt tryck.

För övrigt, utan några vetenskapliga belägg, skulle jag ändå tro att plasten i en PET-flaska kan vara mer motståndskraftig mot yttre våld är en aluminiumflaska.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...