Presso för turen

Fiffig pryl!

öringen; sa:
pbAnim.gif


Passar tydligen i Nalgeneflaskor :)
.....dock inget jag skulle köpa!Jag anser det vara helt onödigt!
Men var och en får ju göra sina egna prioteringar efter tycke och personlig smak. Själv tycker jag att pulverkaffe funkar riktigt bra, kräver som bekant ingen extra utrustning för att tillredas!

/Lars
 
En av de längsta

tidigare trådarna handlar faktiskt om kaffe på turen.

För den som vill ha lite sting på kokkaffet så är Zoegas mörkrostade och grovmalda Presso kaffe ett utmärkt alternativ i kaffepannan.

Ni som testat presso i fält med Nalgeneflaska eller glasflaska. Blir det bra?

Thure
 
Den vikten som presso väger (60g) väger inte mer än en kaffepanna. (och vikten är ju viktig här på forumet)
Personligen tycker jag att kokkaffe är drickbart men inte har någon fantastisk smak så jag tycker det är lika bra med "instant"
Att dra runt med en kaffepanna vare sig det är litech eller mormors gammla så väger de en del och om man då redan har en nalgene flaska eller liknande så kan man ju kompletera med denna produkt och faktiskt få riktigt gott kaffe på resan.

Fast man får dricka det snabbt för vattnet lär ju kallna i och med att man häller upp det i flaskan.
 
Jag är tveksam till hur bra den fungerar i en nalgene flaska? Om bara väggarna buktar ut det minsta så kommer ju en massa sump "smita förbi"!
 
Smak

på kaffe är rätt svårt att diskutera på forum men med rätt kaffe och rätt dosering kan kokkaffe IMHO bli högst njutbart.

Viktsmässigt så vinner antagligen alltid instant coffee. Låter man det stå 5 minuter blir det bättre smakmässigt.

Trevnaden med en liten kaffeeld och en sotig kaffepanna är också en kvalitet som man inte uppnår med gaskök etc.

Thure
 
espresso-pulver, enportions-påsar.. gärna Gevalias. det duger. ute i bushen smakar det lika bra som äkta espresso hemmavid, som då dessutom smakar dubbelt gott när man kommer tillbaka.
 
Jag köpte en presso i lexan från sportsnet för några år sedan. Fungerar utmärkt och det är härligt att kunna tillreda en god kopp riktigt kaffe när man är ute och slippa pulversurrogat. Jag brukar använda zoegas mörkrostade presso-kaffe eller köpa bönor och mala dem.

Jag är dock lite sugen på att köpa en mokabryggare. Nån som testat det på gas?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.