Vattenrenare

Åhhh, har ni stått i en affär och kollat på när hyllorna varit fulla av produkter som du inte har en aning om hur de fungerar och vilken som är bäst?

Jag har ett par frågor:

1. Hur fungerar en sån där uv-ljuslampa egentligen? Något salt som ska hällas i för att lampan ska... ehh? eller vad?

2. Vilken modell rekommenderas? Vilka har ni? Egna erfarenheter?

3. Modellen får ju helst vara lätt ;)

4. Modellen ska användas främst på låglandet/utomlandet.


// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Åhhh, har ni stått i en affär och kollat på när hyllorna varit fulla av produkter som du inte har en aning om hur de fungerar och vilken som är bäst?

Jag har ett par frågor:

1. Hur fungerar en sån där uv-ljuslampa egentligen? Något salt som ska hällas i för att lampan ska... ehh? eller vad?

2. Vilken modell rekommenderas? Vilka har ni? Egna erfarenheter?

3. Modellen får ju helst vara lätt ;)




4. Modellen ska användas främst på låglandet/utomlandet.


// Jocke



Den lättaste modellen är väl änd Micropuur?
 
Jag köpte för två år sedan en MSR miniworks inför en Afrika resa. Denna är jag väldigt nöjd med då den har visat sig vara användbar från Madagaskar till en svensk skogsvandring eller insjöpaddling. Fördelen med miniworks mot den där salt pennan(kommer inte ihåg produkt namnet) är att miniworks tar bort alger och smuts i vattnet vilket har visat sig användbart. Dock filtrerar den inte bort virus men väl de organismer som är virusbärare vilket i praktiken gör att den filtrerar bort virus. Jag är nöjd med min miniworks och har inte tänkt att köpa något nytt. Men saltpennan verkar både liten och enkel förståss
 
Jag har själv använt ett sådant keramiskt filter
på låglandet, och en nackdel är ju vikten, c:a ett
halvt kilo, och att dess form gör det lite svårt
att packa. Dock är det onekligen bra när man tar
vatten ur en insjö med sandstrand och kringflytande växtdelar.

Senast hakade det upp sig; när man sugit upp vatten och ska trycka ned det genom filtret är det en ventil
som ska slutas så att inte vattnet bara rinner tillbaka.
Den funkade av ngn anledning inte helt plötsligt.
Då tog jag vatten ur sjöar (c:a 150 möh i Östergötland).
Jag blev inte sjuk, men lite, lite konstig i huvet.
[Ändrat av marmotta, 2007-05-24 kl 09:42]
 
Joakim Ambrosson; sa:
Åhhh, har ni stått i en affär och kollat på när hyllorna varit fulla av produkter som du inte har en aning om hur de fungerar och vilken som är bäst?

Jag har ett par frågor:

1. Hur fungerar en sån där uv-ljuslampa egentligen? Något salt som ska hällas i för att lampan ska... ehh?
eller vad?

2. Vilken modell rekommenderas? Vilka har ni? Egna erfarenheter?

3. Modellen får ju helst vara lätt ;)

4. Modellen ska användas främst på låglandet/utomlandet.


// Jocke

Min enda erfarenhet är MIOX ("saltpennan"), som jag testat en helg ;). Jag lär kanske lämna en recension när jag använt den fler gånger...

Jag har tänkt mig att använda den som ett alternativ till kokning, som fortfarande är nr 1 men opraktiskt när man förflyttar sig.

Fördelen är vikten och den ringa storleken, går bra att ha i fickan utan problem. Enkel att hantera också. Under normala förhållanden räcker det med 15 minuter för att få bra vatten. Vissa varelser kräver upp till 4 timmar för att dö, men sådana kryp finns mig veterligen inte i mina vatten (marker). För såna "hardcase"-kryp är det kanske bättre med ett mekaniskt filter som tar bort dem bums...

Nackdelen är att den behöver klart vatten för att fungera som det är tänkt. Jag testade den på myrvatten med tydlig humuston (gulaktigt) och kunde konstatera att det krävdes 4-dubbel dos för att uppnå rätt koncentration beroende på de mikroskopiska partiklarna. Jag tänker sy en enkel filterpåse typ "Millbank" för dessa tillfällen...

Alternativet vore annars ett mekaniskt filter typ Miniworks, Katadyn eller Pre-Mac. Fördelen med dessa är att man får vatten utan att behöva vänta 15 minuter (eller 15 minuter plus förfiltrering i påse). Nackdelen att man får mer att bära på.

Jag resonerade som så att jag ganska sällan kommer att använda en vattenrenare, så lika bra att den är liten och lätt i ryggsäcken...


//J
 
Joakim Ambrosson; sa:
Åhhh, har ni stått i en affär och kollat på när hyllorna varit fulla av produkter som du inte har en aning om hur de fungerar och vilken som är bäst?

Jag har ett par frågor:

1. Hur fungerar en sån där uv-ljuslampa egentligen? Något salt som ska hällas i för att lampan ska... ehh? eller vad?

2. Vilken modell rekommenderas? Vilka har ni? Egna erfarenheter?

3. Modellen får ju helst vara lätt ;)

4. Modellen ska användas främst på låglandet/utomlandet.


// Jocke

1 Uv ljus inaktiverar microorganismerna. en speciell uv lampa och sedan vanliga batterier.

2 MSR Miniworks fungerar utmärkt sålänge du använder sötvatten som grund och sålänge du inte skall använda den med "slemmigt vatten" då sätter den igen direkt.

3 det är den.

4 ok.

Jag vill gärna ha hängslen OCH livrem.
så jag använder både ett keramiskt filter för att sortera bort diverser föroreningar och så använder jag en klorförening för att få bort det sista.

Fördelen med filter är att man får bort en massa partiklar som kan vara skadliga för en. allt från färg till olika typer av damm osv.
dvs vattnet är fysiskt renare än om man bara slänger i en kemisk rening.

sedan om man känner för det och det är ju inte fel, så kan man droppa i några droppar vattenrening.
det skall inte behövas men om nu det keramiska filtret skulle ha fått en spricka av att det var -grader en natt eller att du tappat det osv så kan det rädda dig.

så jag satsar på båda modellerna. fysisk och kemisk.

ang att keramiska inte tar virus.
virus i sin fria form är för små för att fasta i det keramiska filtret, men de dödas normalt sett av "magsyran". dock så tas ju virus bort som förökar sig i celler osv iomed att cellen i sig är så stor att den filtreras bort.

Annars kan du ju alltid använda det gamla hederliga "koka vattnet" metoden.

Olika vattenrenings metoder har olika fördelar.

Skall du ha saltvatten finns i princip bara en typ av filter du kan använda omvända osmosiska filter.
Svindyra och förstörs väldigt lätt av petroleumrester osv vilket ju finns gott om i närheten av kuster.
den som är något att ha är väl survivor 35 från katadyn. (som jag känner till)

Eller så får du värma vattnet och ta hand om avdunstningen. Det finns många varianter på detta.
sk nöddestillatorer till livflottar mm mm.

Skall du vara ute ensam så kan det vara en smart grej att ha både hängslen och livrem, en magsjuka kan göra en normal situation ganska dålig snabbt.

lycka till
 
Kaffefilter för grovrengöringen och sedan Xinix KlearWater (sök på det, finns en tråd om dess fördelar) det funkar nog utmärkt. Den stora nackdelen med Xinix är att en flaska kostar 80 kr - det räcker visserligen till 30 liter vatten, men när man öppnat flaskan är hållbarheten bara 30 dagar. :)

Men ska man ut en vecka eller så kan det vara värt det!


Mer om Xinix Klear Water:
http://www.addnature.com/KlearWater.pdf


Detta om nåt stämmer iallfall in på vikten. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fungerar verkligen vattenrenare...? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.