E85

Nu har man harvat med T-röd, sot, T-bränsle, gas osv osv i många år. Så kommer E85 för 8 spänn litern i pump. Ingen explosionsrisk och högt energiinnehåll. Är det någon som har mer erfarenhet i Trangia. Mina tester ser otroligt bra ut.
 
mahanshan; sa:
Nu har man harvat med T-röd, sot, T-bränsle, gas osv osv i många år. Så kommer E85 för 8 spänn litern i pump. Ingen explosionsrisk och högt energiinnehåll. Är det någon som har mer erfarenhet i Trangia. Mina tester ser otroligt bra ut.

Hög explosionsrisk med E85 skulle jag säga. Visst det är mindre flytktigt än ren bensin, men tillräckligt flyktigt för att ge brännbar blandning till och med in förvaringskärlen. Så vill det sig illa kan du tom spränga förvaringsflaskan.

Bensininblandningen ger ett högre energiinnehåll, vilket torde vara br. Men utan att ha testat tror jag att det ändå leder till en allt för kraftig förbränning i Trangias brännare. Inte otroligt om det skulle röra sig om flera decimeter höga lågor. Dessutom torde bensinen koka av först med stora lågor som följd, varpå vanlig men sotig etanolförbränning tar vid. Jag har dock inte testat och har inte för avsikt att göra detta.

Slutligen bör man nog fundera över hur ohälsosamma förbränningsgaserna blir vid inandning från bensindelen i E85 blir. Jag vet inte om det är tillräckligt för att helt avråda från E85 som köksbränsle, men det bör övervägas.

Har du genomfört tester vill vi nog gärna ta del av dem. Redovisa dina "data".

Visst diskuterade vi E85 som bränsle i trycksatta kök för ett tag sedan? Har som på känn att det funktionsmässigt bör fungera bättre där, där förångningen sker genom trycksatt vätska inte genom avkokning av en vätskeyta.

Ref risker: http://www.srv.se/templates/SRV_Page____14874.aspx
 
Inte helt lätt

att avgöra om det är funktionellt och om riskerna är större eller mindre än med T-doja etc.

På sidan som Micke länkade till ovan finns en länk till en PDF-fil Där jag saxar en bit:

"Bränslen i vätskeform avger alltid ångor, och hur mycket ångor som avges bestäms av det så kallade ångtrycket hos vätskan; ju högre ångtryck desto högre halt ånga ovanför vätskan. Ångtrycket beror på vätskans kemiska sammansättning, och på vätskans temperatur; ju högre temperatur desto högre ångtryck. (När ångtrycket hos en vätska blir detsamma som lufttrycket, börjar vätskan att koka, vilket som vi alla vet för vatten sker vid 100oC.) Ren bensin har ett relativt högt ångtryck, vilket medför att den bensinånga/luft-blandning som finns i en sluten behållare vid normala utomhustemperaturer oftast är för fet för att kunna brinna. Bensin i slutna behållare bildar en brännbar ång/luft-blandning mellan cirka –40oC och –9oC. (Observera dock att det i öppna behållare alltid kommer att finnas brännbara blandningar!) Ren etanol har ett lägre ångtryck än bensin, och en brännbar etanolånga/luft-blandning uppstår därför vid högre temperaturer (även kemiska faktorer påverkar dock). I ett slutet kärl är detta område ca. +12oC till +38oC för ren etanol.
E85 är en blandning av 85% etanol och 15% bensin (volyms%), och har ett ångtryck som ligger mellan ren etanols och ren bensins. Det temperaturområde inom vilket E85 bildar en brännbar ång/luft-blandning i slutna behållare ligger mellan –32oC och +11oC eller +30oC (olika uppgifter förekommer), d.v.s. vid normala svenska utomhustemperaturer. Gnistor från t.ex. urladdning av statisk elektricitet kan antända både bensin och E85 vid tankning, men skillnaden med E85 är att branden kan krypa ned i tanken, vilket normalt inte händer med bensin (då blandningen i tanken är för fet)."

Det är alltså explosionsrisk även med sprit och ganska många brännskador uppstår varje år vid oförsiktig hantering av spritkök. Skulle E-85 vara osäkrare? Jag kan inte svara på det.

En viktig risk med all förbränning är ofullständig förbränning och bildning av CO = kolmonooxid. En blå låga indikerar bättre förbränning än en gul låga.

Hur ser lågan ut vid förbränning av E 85 i Trangiakök?

Om man av misstag skulle dricka E85 så torde giftverkan vara betydligt större än om man dricker T-sprit och liknande. (T ex risken för kemisk pneumoni.)

Thure
 
Frågan är också vad det är för bensin i E85? Passar bensinföretagen på att göra sig av med bensin med högre halt aromatiska kolväten via E85?
 
brandmansmicke; sa:
Hög explosionsrisk med E85 skulle jag säga. Visst det är mindre flytktigt än ren bensin, men tillräckligt flyktigt för att ge brännbar blandning till och med in förvaringskärlen. Så vill det sig illa kan du tom spränga förvaringsflaskan.
Högre explosionsrisk än för ren bensin, som t o m rekommenderas av kök-företagen?
 
Strykarräven; sa:
brandmansmicke; sa:
Hög explosionsrisk med E85 skulle jag säga. Visst det är mindre flytktigt än ren bensin, men tillräckligt flyktigt för att ge brännbar blandning till och med in förvaringskärlen. Så vill det sig illa kan du tom spränga förvaringsflaskan.
Högre explosionsrisk än för ren bensin, som t o m rekommenderas av kök-företagen?

Det är väl lite andra kök det handlar om..
Den dagen trangia reommenderar bensin i deras brännare så..
 
Bränslen verkar vara en av de värre krämarmarknaderna.
Jetfotogen är aldrig rekommenderat, men oftast gratis....
Ren bensin och denaturerad träsprit är godkända men plågsamt dyra...
Givetvis är faran viktig att tala om i samband med bränslen.
Varmast blir O2+Acetylen, resten är i fallande skala.....
Brinner E 85 väl är det inte värre än andra bränslen, exploderar det så är det lika farligt som andra explosiva bränslen, bensin t ex.
Jetfotogen och blå fotogen är tämligen stabila och kan rätt förvärmda och trycksatta brinna tämligen väl.
Anpassning av kök och choke är som vid all förbränning av största vikt...

go tur
 
Re: Inte helt lätt

thureb; sa:
Det är alltså explosionsrisk även med sprit och ganska många brännskador uppstår varje år vid oförsiktig hantering av spritkök. Skulle E-85 vara osäkrare? Jag kan inte svara på det.

Troligtvis inte alls osäkrare, men att betrakta E85 "utan explosionsrisk" som trådskaparen uttryckte det anser jag fullständigt fel.

Riskerna med etanol är långt ifrån oöverstigliga, men dock är det några varje år som tänder grillen med T-röd och "spränger" eller "skjuter iväg" flaskan, ibland med otäcka brännskador som följd. Brännbar blandning i förvaringskärlet utgör alltid en potentiell risk.

Det speciella med trådskaparens fråga var ju just att han hänvisade till Trangiaköket som brännare. I ett multifuelkök tror jag att E85 passar betydligt bättre. Men jag är intresserad av att Mats skriver "Mina tester ser otroligt bra ut." Hur ser det egentligen ut IRL?
 
lleberg; sa:
Det är väl lite andra kök det handlar om..
Den dagen trangia reommenderar bensin i deras brännare så..
Äsch, sorry för ouppmärksamheten. Men i bensinkök då? Fast då kanske man lika gärna kan tanka vanlig blyfri 95-oktanig. Om man inte föredrar alkylatbensin som jag. Beklagar missförståndet. Skulle själv aldrig elda mitt trangia med bensin i någon form, inte heller om den innehöll 15% etanol. Förutom brandrisken, så är bensin i "lös" form (=inte hermetiskt förpackat i en tryckflaska) hälsovådligt, det luktar pyton, fläckar ned allt i sin väg och går inte att få bort. För att inte tala om hur det sotar kastrullerna. Smaken av halvdåligt förbränd bensin i makaronerna? Nätack.
 
Strykarräven; sa:
Skulle själv aldrig elda mitt trangia med bensin i någon form, inte heller om den innehöll 15% etanol.

I E85 är det 15% bensin och 85% etanol, därav namnet, inte tvärt om.

Strykarräven; sa:
Förutom brandrisken, så är bensin i "lös" form (=inte hermetiskt förpackat i en tryckflaska) hälsovådligt, det luktar pyton, fläckar ned allt i sin väg och går inte att få bort. För att inte tala om hur det sotar kastrullerna. Smaken av halvdåligt förbränd bensin i makaronerna? Nätack.

Håller med, det är ingen aptitlig doft vi talar om!
 
mahanshan; sa:
Nu har man harvat med T-röd, sot, T-bränsle, gas osv osv i många år. Så kommer E85 för 8 spänn litern i pump. Ingen explosionsrisk och högt energiinnehåll. Är det någon som har mer erfarenhet i Trangia. Mina tester ser otroligt bra ut.
Nu är i alla fall jag nyfiken, hur går testerna? E85 är väl inget magiskt i sig, förmodligen lika explosionsbenäget som T-röd och i stort sett samma energiinnehåll, dvs betydligt lägre än för gas och något mindre än för bensin. Får jag gissa att du möjligen får en högre effekt med E85 än med T-röd?
 
Boots; sa:
mahanshan; sa:
Nu har man harvat med T-röd, sot, T-bränsle, gas osv osv i många år. Så kommer E85 för 8 spänn litern i pump. Ingen explosionsrisk och högt energiinnehåll. Är det någon som har mer erfarenhet i Trangia. Mina tester ser otroligt bra ut.
Nu är i alla fall jag nyfiken, hur går testerna? E85 är väl inget magiskt i sig, förmodligen lika explosionsbenäget som T-röd och i stort sett samma energiinnehåll, dvs betydligt lägre än för gas och något mindre än för bensin. Får jag gissa att du möjligen får en högre effekt med E85 än med T-röd?

Börjar tro att Mats behagar med oss skämta aprillo. Ett inlägg och sedan inget mer, eller?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...