Pure Whey 100%?

Jag har en kluring på att ta med mig Pure Whey 100% i en liten påse och ta en slurk på kvällen för att återhämta mig och vara fräsch på morgonen och pigg i benen. Har någon provar det? Jag kör nämligen det på kvällen efter ett tungt spinning pass och det hjälper kroppen att återhämta sig bra. Jag är inte alls tung i benen, utan känner mig normal och kan träna dagen efter. Tänkte då att två mil i fjällen och tung packning suger ju musten ur en och om nu en liten proteindrink kan hjälpa på traven så kanske det är värt något hekto pulver whey? Erfarenheter av detta?
 
bensson; sa:
Jag har en kluring på att ta med mig Pure Whey 100% i en liten påse och ta en slurk på kvällen för att återhämta mig och vara fräsch på morgonen och pigg i benen. Har någon provar det? Jag kör nämligen det på kvällen efter ett tungt spinning pass och det hjälper kroppen att återhämta sig bra. Jag är inte alls tung i benen, utan känner mig normal och kan träna dagen efter. Tänkte då att två mil i fjällen och tung packning suger ju musten ur en och om nu en liten proteindrink kan hjälpa på traven så kanske det är värt något hekto pulver whey? Erfarenheter av detta?
Tror snarare att tungheten i benen ska motas (matas?) med stretchning och genom att fylla på kolhydratförråden. Kolla på hur långdistanslöpare etc gör.

Däremot kan jag tänka mig att proteinpulver har en muskelbevarande effekt på längre turer med stor ansträngning, där det är svårt att få i sig protein från andra näringskällor (eftersom proteinrika livsmedel innehåller rätt lite protein och ofta en massa vatten=onödig vikt). De där anabola-pulvren är en väldigt smart proteinkälla att ha med sig, och själv hade jag med några hekto på förra sommarens långvandring, eftersom jag alltid går ned några kilo på längre turer (ren muskelförlust, vilket är rätt onödigt). kan tänka mig att den effekten är ännu större om man är stor i muskler; kroppen tenderar att ta rätt snabbt av de proteiner som snabbt kan mobiliseras från vävnaderna (några kilo) vid energibrist, och när de där onödiga överkroppsmusklerna ändå inte används då, ja, äter man upp sina fina, svällande, gyllenbruna biceps! ;)
 
Proteinpulver är en vikteffektiv proteinkälla och fungerar bra i fjällen precis som hemma. Jag har goda erfarenheter av att äta whey-proteiner i fjällen. Det svider mindre i kroppen av ihållande fysisk ansträngning eftersom återhämtningen underlättas. Beroende på vad man normalt har med sig i fjällen kan effekten bli större eller mindre. Mycket friluftsmat-favoriter som debatteras här innehåller mycket lite proteiner utan är mer baserade på snabba kolhydrater. För kvällsbruk är egentligen kasein-proteiner mer lämpade då de är långsammare.
[Ändrat av fn 2007-02-21 kl 07:49]
 
Tror att du är på rätt spår. Ska själv testa L-glutamin, BCAA + whey för att bevara muskelmassa. Funderar på att blanda i lite i runekakorna.

Klart att casein är lämpligare på kvällen men jag tror att kroppen suger åt sig vilket högvärdigt protein det än må vara om man ansträngt sig hårt. Dessutom så tror jag att det är en fördel med ökat insulinpåslag - whey i den hår situationen.
 
Det beror nog mest på att det står whey på förpackningen. Annars brukar jag också vara språkpolis och anmärka på onödig användning av engelska. Ett annat svenskt och mer målande ord på whey-protein är tjurmjölk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bob123 Mest energi per gram för 100 dagar Friluftsmat 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.