Kall alkohol

Hej.

När jag har varit ute på vintertur har det hänt att termometern visat minus 30 i tältet utan att mina medhavda starkspritdrycker frusit. Dryckerna bör alltså ha haft samma temperatur som omgivningen. Då är frågan, till den som är seriöst kunnig på området, är det farligt att dricka så kalla drycker? Om så, är det farligt redan i små mängder? Och, vad är det i så fall som gör det farligt? Hur reagerar kroppen? Själv har jag avstått alternativt värmt upp drycken vid sådana tillfällen.

Undrar,
Staffan
 
Sprit

Alkoholhaltiga drycker fryser inte om de uppnår ett visst % alkohol, därför är det alkohol i kompasser, har hört rykten att det har druckits upp av komapss-vätskan!?!?, lägg en flaska 40% sprit i frysen i 1 vecka så blir den bara som sirap dvs den blir inte frusen, därför är det inga bekymmer att dricka "kall alkohol" däremot bör den inte upphättas för mycket för då försvinner alkoholhalten genom avdunstning
 
Det farliga med att dricka riktigt kall alkohol är att vätskan är duktig på att leda kroppsvärmen bort från de celler den träffar på, vilket leder till lokala frostskador som påminner lite om brännsår. Vad gäller mängden så tror jag att några centiliter kan vara nog om vätskan är -30 degC. Att dricka sprit som är nästan 70 grader kallare än kroppstemperaturen är väl lika dumt som att försöka dricka nåt som är 70 grader varmare än densamma.. AJ-ONT-FAN etc.
/Richard
 
Re: Sprit

glanne; sa:
Alkoholhaltiga drycker fryser inte om de uppnår ett visst % alkohol, därför är det alkohol i kompasser, har hört rykten att det har druckits upp av komapss-vätskan!?!?,

OT: Det är därför man har glykol i kylarvätskan i bilar.

Per Brune
 
Brukar ha min sprit i -80 frysen... men då innehåller den för det mesta oxå vävnad från snäckor runt om i världen vars DNA skall analyseras... och då är det bara 4% vatten... Lite som att dricka tequila med mask kanske...
 
Tumbleweed; sa:
Det farliga med att dricka riktigt kall alkohol är att vätskan är duktig på att leda kroppsvärmen bort från de celler den träffar på, vilket leder till lokala frostskador som påminner lite om brännsår.
Prexis. Jag har sett en dansk (haha!) film om vad som händer när en 4 cl-snaps kommer ned i magsäcken, filmad genom gastroskop (=en slang ned i magen med en kamera på). Dansken har alltså en kamera i magen när han drar en 4:a Aalborg.

Guess what: Magslemhinnan blir vit-gul omedelbart vätskan träffar den, och de flesta celler på ytan dör ögonblickligen. Lyckligtvis är mage-tarm det område i kroppen där det dör (och bildas) mest celler dagligen, så någon större fara är det inte. Men därför tror jag problemet med sprit som håller -40 grader mest är att den inte smakar så mycket (kan ju va bra med en del skitsprit, men inte med Aalborg!), inte vilka skador den ställer till med (för det gör den oavsett temperatur).

Antagligen "bränner" man tungan på ungefär samma sätt oavsett om det är alldeles för kall sprit (-60?) som om man häller alldeles för varm choklad på den. Små mängder sprit borde dock tungan kunna värma innan spriten skadar tungan, och mer än så ska man väl hsh inte hinka i sig...
 
Yes, danskere er ikke rigtigt kloge ... Beliwe me - i know ! Her det er nu meget normalt at opbevare snaps i fryseren indtil kort før den drikkes (det tager den grimme smag), og jeg har aldrig hørt om skader på den baggrund.

Men kommer temperaturen ned i minus 30-60 ville jeg nok passe lidt på
 
Siberian Drink

Har ni inte hört historien från början på 90-talet, då de första amerikanska turistresenärerna anlände till Sibirien, ivriga att se det tidigare stängda landet? De togs ut på utflykt av en lokal guide i trakten kring Irkutsk, en vinterdag med temperaturer nedåt -60 grader. Guiden hade, antagligen som vanligt, en flaska vodka med sig, men hade (antagligen inte som vanligt) lagt den i en ytterficka.

När gruppen efter en rejäl promenad stannade vid en träddunge, skulle guiden visa sig ryskt gästvänlig, och halade upp flaska, tjoade "Nastrovia!" och tog själv den första supen. Och föll stendöd ner, av den minus-60-gradiga alkoholen!

Varvid den amerikanske turisten imponerad utbrast: "That's what I call a Siberian drink!"

Sant? Är inte alla goda historier sanna?

Jens
 
ON the rocks

Puttri; sa:
Brukar ha min sprit i -80 frysen... men då innehåller den för det mesta oxå vävnad från snäckor runt om i världen vars DNA skall analyseras... och då är det bara 4% vatten... Lite som att dricka tequila med mask kanske...

Då kan man köra den riktigt ON the rocks oxå. Isen sjunker!

Nä några centiliter kall sprit är nog inte hela världen. Jag brukar se till att värma upp den i munnen innan jag sväljer. Gäller förövrigt även iskallt vatten. Större mängder alkohol i kyla är däremot ingen höjdare. Först nedkylning av vätskan och sedan ökad värmeförlust pga alkohol.

Annars kan man ju nyttja värmeöverskottet när man rör sig till att hålla drycker närmare kroppstemperaturen.

AV
 
Jag har någon gång läst en fallrapport om skador i matstrupen av kall snaps. Kommer dock inte ihåg så mycket mer om det. Lägger in en tabell med fryspunkter för den som inte vill riskera att snapsen fryser.....
 

Bilagor

  • Fryspunkt.jpg
    Fryspunkt.jpg
    15.1 KB · Visningar: 6,207
Hej.

När jag har varit ute på vintertur har det hänt att termometern visat minus 30 i tältet utan att mina medhavda starkspritdrycker frusit. Dryckerna bör alltså ha haft samma temperatur som omgivningen. Då är frågan, till den som är seriöst kunnig på området, är det farligt att dricka så kalla drycker? (klipp)

Undrar,
Staffan

Kask.

:)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel Kall frystorkad Friluftsmat 3
Joakim Ambrosson Kall mat för 2 dygn Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.