Stormsäker tändare typ "Zippo"

Anonym från gamla forumet

Gäst
För ca 2 år sedan kom det en storm och vattensäker tändare typ "Zippo" (men jag tror inte att det var en zippotändare)som kan användas till vildmarksköket (och annat...). Priset låg runt 700-800 kr. Är det någon som har erfarenhet av denna tändare och var man kan få tag på den? Jag tror det fanns en notis om denna i Uteliv våren -98.


/Jonas.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Stormtändare fungerar suveränt

Eftersom jag inte fick något svar fick jag väl testa själv. Har just kommit hem från en mycket kall och blåsig vecka i sarek. Till turen hade jag införskaffat en stormtändare från teknikmagasinet. Pris 100:-. Och den fungerade perfekt. Bra mycket bättre än vanliga stormstickor.


Kan jag verkligen rekommendera till alla som upplever svårigheter med att få igång köket.


/Jonas Ryding.
 
Re: Stormtändare fungerar suveränt

Kan jag verkligen rekommendera till alla som upplever svårigheter med att få igång köket.

>>>>

Som pryltok har jag givetvis en ZIPPO tändare. Men min upplevelse av den är att den måste fyllas varje gång jag ska använda den. Kom med tips om hur man sköter sin lilla Zippo.
 
Stormtändare Helios

Det är säkert Silvas Helioständare du menar. Den är stormsäker ca 80m/s och vattenskyddad. Tyvärr är det så att Silva har flyttat tillverkningen för att kunna sänka priset från ca 750 till 250kr. Kvaliteten har sjunkit ungefär lika mycket. Det är dock fortfarande en bra tändare men inte SUVERÄN som den var tidigare.
 
Re: Re: Stormtändare fungerar suveränt

Svenjohansson; sa:
.....
Som pryltok har jag givetvis en ZIPPO tändare. Men min upplevelse av den är att den måste fyllas varje gång jag ska använda den. Kom med tips om hur man sköter sin lilla Zippo.
Om den legat länge och torkat ut totalt så brukar jag ge en genomdränkning på kvällen innan jag sticker på en vandring. På morgonen fylls den igen innan jag drar. Då brukar Zippon räcka en vecka. Se till att luddbiten i botten tätar.

Fyller med zippobränslet, "Newport" tror jag behållaren heter. Bilbensin ger en stinkande svart låga och alstrar giftiga ångor. Heptan fungerar men är så flyktigt att påfyllningen då bara räcker några dagar. Behövs det lite fetare men rena bränslet som jag nämnde ovan. Jag brukar ha med en miniflaska, Nalgene som täcker två fyllningar, med zippobränsle och fylla på efter en vecka.

Vandrarkamraten har en annan variant av bensintändare. Den har skarven i mitten av tändaren och den skarven brukar han dra en bit typ eltejp över för att täta. Tändaren är mindre än min Zippo, men räcker ungefär lika länge.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Har två kompisar som under ett höstfiske fick motorstopp på båtmotorn under rätt hård blåst kombinerat med ordentligt regn. De fick söka skydd på en holme och efter att förgäves ha försökt på upp eld mha tändstickor och gaständare (båda var rökare på den tiden) så var det första de köpte när de blivit hämtade varsin bensintändare. De frös rätt bra den natten och det här var på den tiden när mobiltelefoner inte riktigt låg i var mans prisklass. Har ingen bensintändare själv ännu men kommer att köpa en innan sommarens fisketurer.
 
avslutad210712; sa:
Har två kompisar som under ett höstfiske fick motorstopp på båtmotorn under rätt hård blåst kombinerat med ordentligt regn. De fick söka skydd på en holme och efter att förgäves ha försökt på upp eld mha tändstickor och gaständare (båda var rökare på den tiden) så var det första de köpte när de blivit hämtade varsin bensintändare. De frös rätt bra den natten och det här var på den tiden när mobiltelefoner inte riktigt låg i var mans prisklass. Har ingen bensintändare själv ännu men kommer att köpa en innan sommarens fisketurer.

Hade dom ingen bensin kvar i tanken på båten? Kan inte ens tänka mig att det då blir problem med att få upp eld. :)

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
avslutad210712; sa:
Har två kompisar som under ett höstfiske fick motorstopp på båtmotorn under rätt hård blåst kombinerat med ordentligt regn. De fick söka skydd på en holme och efter att förgäves ha försökt på upp eld mha tändstickor och gaständare (båda var rökare på den tiden) så var det första de köpte när de blivit hämtade varsin bensintändare. De frös rätt bra den natten och det här var på den tiden när mobiltelefoner inte riktigt låg i var mans prisklass. Har ingen bensintändare själv ännu men kommer att köpa en innan sommarens fisketurer.

Hade dom ingen bensin kvar i tanken på båten? Kan inte ens tänka mig att det då blir problem med att få upp eld. :)

/Ulf

Måste säga att jag har funderat och funderat på det där med bensinen och måste nog fråga dem vad det var som gick så snett att de inte ens fick eld på den.
 
Stormtändare kan ge lite falsk säkerhet. Min 100-kronors inköpt på Intersport bröt ihop på andra turen och har sedan dess aldrig fått att hålla gasen längre än några timmar, trots ihärdigt skruvande. Dessutom gillade jag inte lågan, en knappt synbar svetslågeliknande uppenbarelse, eftersom den hade stora problem att tända trä. För att tända gasköket fungerar gnistorna från vilken tändare som helst, alternativt en uppflammande tändsticka, vilka båda fungerar i hårt väder. Visst skulle en idiotsäker stormtändare vara bra, men 800-900 spänn, på fullaste allvar?
 
Strykarräven; sa:
För att tända gasköket fungerar gnistorna från vilken tändare som helst, alternativt en uppflammande tändsticka, vilka båda fungerar i hårt väder. Visst skulle en idiotsäker stormtändare vara bra, men 800-900 spänn, på fullaste allvar?

Hmmm...Piezo funkar annars rätt bra,om man har en sån.


peter
 
avslutad210712; sa:
Wolf25; sa:
avslutad210712; sa:
Har två kompisar som under ett höstfiske fick motorstopp på båtmotorn under rätt hård blåst kombinerat med ordentligt regn. De fick söka skydd på en holme och efter att förgäves ha försökt på upp eld mha tändstickor och gaständare (båda var rökare på den tiden) så var det första de köpte när de blivit hämtade varsin bensintändare. De frös rätt bra den natten och det här var på den tiden när mobiltelefoner inte riktigt låg i var mans prisklass. Har ingen bensintändare själv ännu men kommer att köpa en innan sommarens fisketurer.

Hade dom ingen bensin kvar i tanken på båten? Kan inte ens tänka mig att det då blir problem med att få upp eld. :)

/Ulf

Måste säga att jag har funderat och funderat på det där med bensinen och måste nog fråga dem vad det var som gick så snett att de inte ens fick eld på den.

Det påminner mig om när jag och några polare var ute en sväng med skoter och skulle grilla. När det var dags för grillning visade det sig att ingen av oss tagit med tändstickor. Att äta kall korv kändes inte som ett alternativ så efter lite funderande kom jag fram till att man borde kunna använda skotern att tänta brasan med. En bit björknäver doppades i tanken på Ockelbon och ett tändstift skruvades ut. Sen var det ingen större sak att få fjutt på bensinen mha gnistan från tändstiftet. Så vi fick vår grillade korv i alla fall.

/ Morgan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...