Kan noen skaffe optimus 510?

  • Trådstartare Kyrre.semb@no.abb.com (Kyrre)
  • Start datum

Kyrre.semb@no.abb.com (Kyrre)

Gäst
Hei.
Jeg leder en speidergruppe i Norge og er på jakt etter
en Optimus 510 parafinkokeapprat med 4 brennere på toppen av en 2.5 liters tank. (Avgitt effekt 10.000 watt)
Den er gått ut av produksjon for 2 år siden.
(Hippolito fabrikken i Portugal gikk konkurs)
Kan noen hjelpe meg med å skaffe ett apparat? Brukt eller nytt.
Apparatet skal brukes på leir, men gass utstyr blir for stort og tungt.
Kjenner noen en butikk i Sverige der de fortsatt har ett slikt apparat?
Vet noen om alternative parafinapparater med stor effekt?
 
Fråga här...

Hej,


fråga Fotogen och Gasolservice (FOGAS) i Stockholm, de säljer Optimus produkter och sitter i samma byggnad som Optimus. De borde kunna hjälpa till.


FOGAS, Fotogen & Gasolservice Hammarbyv. 31, 120 32 STOCKHOLM, 08-702 90 29, Fax 08-702 90 39


M v H,


Johan
 

kyrre.semb@no.abb.com (Kyrre)

Gäst
Takk for tips

Takk for godt tips.
De klarte faktisk og skaffe denne primusen.
De skrudde sammen bl.a. noen reservedeler og fikk ett komplett eksemplar.
Meget god service, og pris.
Kyrre
 
Till vad kan man använda dessa vackra brännare Emil. Under stora kastruller? Har du något kastrullstativ som passar?

Thure
 
Jag kan ju inte direkt påstå att jag haft väldigt stor nytta av detta kök/brännare ;) ...men den är trevlig att ha.
Jag använde den i Romsdal förra sommaren. Vi hade "basecamp" på en camping nedanför Trollväggen och gjorde fin fina dagsturer i området. Varje kväll drog vi igång monstret för att fritera pommes-frites med gatukökskvalitet. Gott när man ligger back i energiintag :) Den gången improviserade vi fram en kastrullställning av armeringsjärn som vi böjde till och stack ner i marken.

Borde ha bra snösmältningskapasitet med stor stor kastrull och bra vindskydd. Har dock inte provat. Har haft den med i pulka en gång då vi isklättrade (dagstur) men mest för att prova den i minusgrader...

Har tänkt köpa mig två våffeljärn i gjutjärn som jag kan ha på balkongen nu på våren när man vill mysa med en våffla utan att behöva vänta länge.

...typ så...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    123.9 KB · Visningar: 607
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fischer Optimus Nova och MSR Dragon Fire Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.