Bok om friluftsmat?

Såg ett program från båt mässan....
Där fanns en tjej som hade skrivit en bok om friluftsmat, orange framsida med ett bensinkök på.
Hon hade även en hemsida som jag inte kommerihåg adressen till.
Är det någon som vet vad boken heter, eller vilken web adress?

//Fridens T
[Ändrat av Reloaded 2007-03-11 kl 21:14]
 
Tjena !!
Kan det vara Karin Sundqvists bok "På en låga" ?? Såg att den släpps den 16 denna månad...Över 70 olika recept...
 
Har läst Karins bok nu, den är bra. Definitivt bra med de förutsättningar hon själv sätter: "Mat är helt enkelt källan till liv, glädje och prestation." Hon har även låtit trycka den på ett rätt tjockt, väl glättat papper [det känns nästan som om det vore tryckt på något syntetmaterial] och den levereras med en ytterkappa i transparent plast som ytterligare skydd.
Bra bok!

Min enda invändning är nog all den produktplacering som Light My Fire ägnat sig åt i bilderna; jag tror jag räknade in minst 31 Sporkar bland de 96 läckra färgbilderna, övriga delar i deras Outdoor Meal Kit inte att bortse från. De är rätt framträdande de också...
 
Köpte boken ”På en låga” jag blev besviken, det var konservburkar, 5-11 olika ingredienser. Problemet är inte att laga mat på en låga, utan att få en varierad kost när möjligheterna till frys, kyl är begränsade. Samt att man ska bära med sig allt man äter, som i vårt fall, under 2 veckor. Har tyvärr inte råd med en sherpas

Men jag kanske hade missuppfattat syftet med boken fick för mig att det mer vände sig till friluftsfolk som får bära all utrustning själv, boende, kläder och maten.

Eller vad sägs om detta..

-Fryst kyckling (tinar dag 1) lägga i marinad (dag 2) och tillaga (dag 3).
- Färsk ? tortillini med spenat och ricotta ost. Isbergssallad, blekselleri.
-Eller en sallad med cocktailtomater, gurka, avokado burk med stora vita bönor, balsamvinäger, olivolja.
-Majspanka med rimmat fläsk.polenta, vetemjöl, ägg, fil, majskorn, smör, + lite mer saker.
-Risotto med musslor: fänkål, musslor burk, crème fraiche för servering.

Sedan är det i stort 50 recept till i samma stil

Jag har hittat mer recept på Utsidan, och i Anita Forsells bok friluftsmat. Och i kokböcker med mat från Indien har jag hittat en massa goda maträtter som går att tillaga på torkade råvaror. (väldigt goda har testat för att ha med ut på vandringen)

Jag skulle vilja se hur tomater, gurka ser ut efter att ha legat i ryggsäcken två veckor. Eller är boken endast tänkt för dom som paddlar kajak, bor på en båt? Eftersom jag och många med mig vandrar utanför leder inte bor i stugor så blir det jobbigt att släpa med konservburkar, oljor, balsamvinäger. Inte nog med att man ska släpa det ut på fjället, man ska släpa tomburkarna hem också. Tror inte att det finns sophämtning i fjällvärden :)

Att det sedan fanns en massa goda recept i boken som jag tänker laga hemma är en helt annan sak. Men då behöver jag bara bära hem en del saker från affären.
 
Ny bok kommer

Snart kommer en ny bok om friluftsmat från Calazo förlag. Den ingår i samma serie som Svenska Toppturer, Stockholms friluftsliv och Friluftsliv i Sverige. Skriven av Fredrik Hjelmstedt och Jonas Sundvall. Där kommer också en bok om paddling.
Enkla recept hittas ju också här på utsidan under uteguiden och t.ex på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna , Titta under reportage!
C.
 
På en låga

Har just fått boken med posten. Den känns väldigt inspirerande. Kan hålla med er som talar om mycket produktplaceringar, det får man stå ut med. Inför sommarens vandring ska jag välja ut några recept som ska bli grunden i min meny.

Häls/Jan
 
Boken är mkt bra! Alla recept är dock inte lämpade för "dag 13 på sarekvandringen" men det är inget problem, snarare tvärt om. Vill man sura med gamla torkade köttbitar och pulversoppor så behöver man ju knappast en kokbok.

Produktplacering blir det väl först när man smyger in olika produkter i diverse sammanhang, t.ex. att en programledare är klädd i uteslutande Fjällrävenkläder. Här handlar det det mer om ett öppet samarbete med länkar till de olika företagens hemsidor.

Köp boken och låt er inspireras av recepten och författarinnas entusiasm! Men visst finns det bättre källor om man vill spara gram och smaksensationer...
 
En alldeles underbar liten bok för mig.

Eftersom jag är totalt ointresserad av ”två veckor i Sarek” så är recepten och metoderna väl lämpade för mitt friluftsliv.

Lite mer har jag skrivit här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42442

Jag bär ständigt med mig boken (har den i jobbryggan just nu) och har provat flera av recepten.

Majspannkakorna gjorde succé hemma i söndags, var dock tvungen att byta majs (slut i skåpet) mot röda linser.

Och bilden på sidan 59... mmm...

Vill man ha god och vacker mat som kan lagas hemma, i segelbåten, på bilsemestern eller på vandring under några dagar tycker jag den är riktigt trevlig.

Anitas bok (Friluftsmat) är också bra, de kompletterar varandra väl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.