Försvarets Nödlivsmedel

Re: Försvarshemligheter

Här på utsidan så byter vi svenska och norska försvarshemligheter med varandra...
Närå. Sverige använder faktiskt (bland annat) de norska Drytech som rations. Iallafall i Utlandsstyrkan, vet inte om det perkolerat ner till de värnpliktiga än.

Och tur är väl det, när Sverige dumpade en massa guldburkar till balterna som en del av det militära biståndet till dessa, så vägrade balterna att utfodra sina soldater eländet. Vet inte om man ens ville ge det till hundarna... :)
 
Zeeke; sa:
.....
Under senare tid när man gjorde KFÖ hade "provianten" bytts mot mariekex och en mjölkchoklad. En klar kvalitetsförbättring vad gäller chockladen.
.....
Men inte vad gäller kexen. Senast i slutet av 80-talet fick vi pansarkex. Håller, tuggmotstånd, inte lika sötslibbiga som de flesta kex och godare. De har jag dock tyvärr inte sett på ett tag. Skulle gärna köpa på mig ett gäng om jag fann dem.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Zeeke; sa:
.....
Under senare tid när man gjorde KFÖ hade "provianten" bytts mot mariekex och en mjölkchoklad. En klar kvalitetsförbättring vad gäller chockladen.
.....
Men inte vad gäller kexen. Senast i slutet av 80-talet fick vi pansarkex. Håller, tuggmotstånd, inte lika sötslibbiga som de flesta kex och godare. De har jag dock tyvärr inte sett på ett tag. Skulle gärna köpa på mig ett gäng om jag fann dem.

Raskesven

Har också testat dem! De hade någon form av utförsäljning av militära inventarier utanför stockholm för några år sedan. Helt fantastiskt alltså! Pansarkexen hade tillverkats någon gång under sena åttiotalet om jag inte missminner mig, och de skulle hålla fram till typ 2015. Det smakade som du säger inte lika sötsliskigt som vanliga kex och det var mer packad "kaka" över konsistens. Alltså ej smak och konsistens som en rulltårta. :)

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
Raskesven; sa:
Zeeke; sa:
.....
Under senare tid när man gjorde KFÖ hade "provianten" bytts mot mariekex och en mjölkchoklad. En klar kvalitetsförbättring vad gäller chockladen.
.....
Men inte vad gäller kexen. Senast i slutet av 80-talet fick vi pansarkex. Håller, tuggmotstånd, inte lika sötslibbiga som de flesta kex och godare. De har jag dock tyvärr inte sett på ett tag. Skulle gärna köpa på mig ett gäng om jag fann dem.

Raskesven

Har också testat dem! De hade någon form av utförsäljning av militära inventarier utanför stockholm för några år sedan. Helt fantastiskt alltså! Pansarkexen hade tillverkats någon gång under sena åttiotalet om jag inte missminner mig, och de skulle hålla fram till typ 2015. Det smakade som du säger inte lika sötsliskigt som vanliga kex och det var mer packad "kaka" över konsistens. Alltså ej smak och konsistens som en rulltårta. :)

Mvh
Christopher

testa:
Kakeblokker, kjeks etc kan du få fra "Compact"
http://www.compact.no/
Pansarkex kan icke være betre.

dsk
 
Nödlivsmedel är stora kex med tändblocksliknande uteseende, somliga smakar ävet det.
Pansarkex var Rågkex av Göteborgskex tillverkning, det fanns även ett vetekex med extra socker+fett, samma tillverkare. I gamla tider var kexen avlånga, samma tillverkare och delades ut med smörost i kartongpaket.
Chokladkakorna var av Mazettis goda blandning, mörka eller Nordchoklads mera platta smak....
MREs är trista saker, bäst av de jag prövat var Canadensiska försvarets. Inte bara godis i utan god mat...
U.S. MREs påminner mycket om Pölsa på guldburk...
Hemmatorkade och väl 1/2 tilllagade är godare, billigare och roligare!
 
Zeeke; sa:
Det verkar som du menar nödprovianten från 60-talet. En tjock kexkaka och en bit blockchoklad. Det kanske fanns en lite konservburk med leverpastej också. Det är jag osäker på nu.

Nej, han menar nog "NÖDLIVSMEDEL". Det vill säga dessa otroligt torra och äckliga "müsli-kakor" som ligger i en silverförpackning. Det står en invecklad text på förpackningen, bland annat står det att man inte får äta kakan utan på order från högre befäl samt att det är livsfara att äta alla kakorna på samma gång. Vet inte riktigt vad dom innehöll men det var tydligen lika viktigt att hålla koll på sitt nödlivsmedel som sin AK5:a. Mycket hysch hysch om denna kaka vill jag minnas...
 
M8211-102010-7

Sitter med ett paket i handen nu.
Nödlivsmedel/S, 200 g, 8 bitar.
Ingredienser: vetemjöl, delvis härdad rypsolja, veteflingor, socker, glukos, maltextrakt, russin, vatten, sojaproteinpreparat, salt, bakpulver (E500), vanillin, antioxidationsmedel (BHT E321).
Näringsvärde per 100 g:
protein: 10 g
fett: 12 g
kolhydrater: 72 g

Energivärde per 100 g:
1870 kJ (450 kcal)

Bruksanvisning:
Nödlivsmedlet äter du på order av din plutonchef (motsv) eller om du är skild från ditt förband tidigast 8 timmar efter senaste måltid.
Nödlivsmedlet fodrar ingen tillagning och du bör dela upp det på ett antal små "måltider" under dygnet, minst åtta, därigenom begränsar du hungerkänslorna och håller prestationsförmågan efteromständigheterna så hög som möjligt. Vid god tillgång på dricksvatten, drick minst 3 liter under dygnet. Om det är ont om vatten försök dricka minst 1 liter per dygn. Drick även mellan måltiderna.

Fazer kex AB, Vanda, Finland.

Hoppas jag inte brutit mot något hysh hysh nu, isf får ni gärna ta bort inlägget.

Hoppas det var till någon hjälp. Jag fick mitt exemplar av en snäll lirare bland bespisningspersonalen på Amf 1.

/Samme
 
Hej,

Är det detta ni är ute efter?

nodlivsmedel.jpg
Någon som vill ha detta enda paket? Det är ju ganska nytt (tillverkat mars -85 = 853).
 
Försvarets nödlivsmedel

Det är viktigt att skilja på försvarets nödlivsmedel och de kex, chokladkakor, m.m. som det hittills resonerats om. Nödlivsmedlen är just nödlivsmedel och tillverkas fortfarande. Kexen och chokladkakorna var inte nödlivsmedel utan var en del av de beredskapslager av mat som lades upp för krigsförbanden, tillsammans med de klassiska "guldburkarna", chokladpulverpåsarna, soppulvren, m.m. Kexen och chokladkakor ingick i dagsransonen. Lagren var ett led i den svenska beredskapsorganisationen, hade en omsättningstid på ett antal år och när livsmedlens hylltid var på väg att löpa ut användes de vid krigsförbandsövningar och i grundutbildningen. Motsvarande beredskapslager av mat fanns även för civilbefolkningen, något som förekom i fler länder. I Storbritannien kallades de civila lagren för "strategic food stockpile" och den som vill läsa mer om det kan göra det här: http://www.subbrit.org.uk/rsg/features/food/
 
Fler bilder

0-preps-05-mre01_sm.jpg


0-preps-06-mre02_sm.jpg


Har tyvärr aldrig fått tillfälle att smaka på dessa. Får endast ätas på order av befäl eller då man är avskuren ifrån förbandet i minst 8 h. Har hört att man ska dricka massor med vatten och att man blir dålig i magen om man käkar men det är ju tänkt som ett nödlivsmedel och inget annat.

Guldburkar, kex, choklad mm ingår i det som kallas stridsportion/jägarportion beroende på energimängd
 
Strykarräven; sa:
Zeeke; sa:
Under senare tid när man gjorde KFÖ hade "provianten" bytts mot mariekex och en mjölkchoklad. En klar kvalitetsförbättring vad gäller chockladen.
Det låter ju som vilka ICA-kex som helst. Dessutom kostar sådana nästan ingenting. Om inte trådstartaren är ute efter ren nostalgi, så kanske man hittar riktigt hyfsade alternativ på närmsta stormarknad.

Då se nu, vad brukar vi ha med ut... Digestive (7 kr/400g, ICA) och mjölkchoklad (7 kr/100g, ICA). Just det.

Annars finns det ju roligare alternativ!
Det var sortiment från butiksförsäljning. Måste ju bli klart billigare.
 
Jag har tyvärr testat dessa ;)

Försvarets nödlivsmedel som bör ätas tilsammans med kopiösa mängder vatten, är säkert bra med smakar inget vidare. Kanske inte det viktigaste i en nödsituation dock. Fick i lumpen order om att äta dessa under en övning där man inte fick äta och sova. Ni vet en sån där övning som blir värre för varje gång man berättar om den. Visst blev man mätt men magen tog en del stryk.

/LEv väl
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...