Lång jacka med ordentlig huva

Tyvärr ingen erfarenhet. Tycker den ser bra ut, men håller samtidigt med om kommentaren om vindklaffar över dragkedjan. Dragkedjan ser iofs rätt rejäl ut, frågan är hur vind och vattentät den är.


Jag kör med Klättermusens Bilskirner (lite kortare än Rimfaxe) som jag är jäkligt nöjd med. Samma tyg.
 
Jag har två jackor från helicon tex av modellen smock. Jag har sprättat bort ärmfickorna plus ett fäste för gradbeteckningar på den ena* och har då fått en något som ser ut som vanlig frilufsjacka med skillnaden att det finns rejäla fickor. Jag får utan problem plats med mössa, buff, handskar och annat jag vill ha med när det är kallare.
Väljer man storlek enligt instruktionerna så får i alla fall jag plats med rejält med värmande lager och även om man går ner en storlek så funkar det med en tjockare ylletröja.
Huvan är stor men går enkelt att rulla så den blir mindre.
Hållbarhet på sikt vet jag inte men deras bomullsbyxor tar ett bra tag att slita ut.

*på den andra testar jag att behålla en ärmficka men har ännu inte kommit på vad själva fickan ska användas till.
 
Appropå nån som skrev denna kommentar,

””ITABs T&P-märke har jag dålig erfarenhet av när det gäller kvalitet. För mig har det som regel mycket hög prioritet att ett plagg håller så länge som möjligt - även om det då blir mycket dyrare. Men tack ändå för förslaget!””

Känner att jag måste kommentera denna kommentar...

Jag vet att ITAB har varit något svajiga i kvalité och service tidigare (något som deras vd t.o.m kommenterat här tidigare och lovat bättring). Min erfarenhet är efter ett antal köp på senare tid är att jag blivit mycket nöjd. Bra kvalité och en rimlig prisnivå. I vår familj har det köpts två olika anoraks, jackor, byxor, flera olika typer av shorts. Vi är nöjda. Eftersom jag haft olika typer av grov och hantverksjobb kan jag även jämföra med rejäla yrkeskläder och när det gäller slitstyrka så är jag inte orolig.

Vi har även betalat betydligt mer för ett välkänt märke med sin lilla läder logga och blivit missnöjd med kvalité såväl som nöjd. Men priset har legat betydligt högre än ITABs. Något som gett mig den erfarenheten att betala dyrt för ett välkänt märke numera inte nödvändigtvis borgar för god kvalité.
 
Norröna Anojakke 118 har jag och är supernöjd. 100% bomull, vindstrut på huvan, grenband, stora fickor, allt man kan önska sig på vinterfjället. Rekommenderar den så fort jag får tillfälle. Brukar finnas billigt på Ebay.
 
Hilltrek anorak

Jag har en Hilltrek anorak som jag håller på att utvärdera. Än är jag mycket nöjd, både när det gäller svettiga aktiviteter, regn och blåst. Min är anpassad till västkust-klimat, men det finns tjockare som är behagligare när det blir kallare.
 
Lundhags LPC

Jag är ute efter en anorak eller jacka för vinterhalvåret. Huvan är viktig. Den skall ge bra skydd mot vind. Jag vill gärna ha polycotton- eller bomullstyg. Hög vindtäthet och slitstyrka är högprioriterat. Fjällräven har bra kläder, med de är mycket dyra. Norröna Svalbard är inte alls särskilt dyr. Är det någon som har erfarenhet av den?

Dyr, och inte en anorak, men ser fin ut i längd och huva: Lundhags Sprek. Polycotton-material.
https://www.lundhags.se/se/produkter/klader/jackor/lpc-jackets/sprek-jacket?c=206
 
Red. Som fråga på Kurwis inlägg om Hilltrek

Jag har en av deras jackor och är nöjd men tycker kanske att huvan kunde haft mer av en strut, som det är nu är jag missnöjd med den biten och använder de stora fickorna till att plocka med mig en käck sydväst. Hur känner du, är det bara min modell?

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Jag köpte fjällrävens Sarek trekking jacket för några veckor sen
Lång och huvan är formbar (nån ståltråd i) och om man vill djup som en skorsten

Det är polycottonväv och den andas bra och funkar med lager på lager på vintern.

Och jo, jackan är förstås stor och tung om du tror du kommer behöva ha den i packningen ofta , inget jag skulle ha på sommarturer som ”vid behov vind jacka”. (Då har jag Bergans microlight. Ej så värst lång.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Lång jacka - igen.. Kläder 19
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
Dalu0700 För lång packlista Kläder 26
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
cake Billig vindjacka för lång och smal passform? Kläder 9
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
Sarvi Dammodell av underställströja med lång rygg Kläder 8
sachsaren Keps med lång skärm? Kläder 3
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
highlandpark Värmehållning i lång vs kort skaljacka? Kläder 1
8606 lång cykelfärd ? Kläder 1
8606 tips för lång cykelfärd Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...